Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

 

 

 

 

 

 

Den 13- december 2006

 

 

 

 

 

Sagsnr.: 4139


 

 

 

 

 

 

 

 

Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 12. december 2006 (Ad L 28) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål 60:

 

Spørgsmål 60:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 11/12-06 fra Peer Risager, Voersaa, jf. L 28 – bilag 26.”

 

Svar:

Lovforslag L 28 om ændring af lov om fødevarer, lov om næringsbrev til fødevarebutikker og lov om restaurations- og hotelvirksomhed er en udmøntning af nogle af punkterne fra den politiske aftale om nul-tolerance på fødevareområdet. Aftalen blev indgået af regeringen og Dansk Folkepart i april 2006 på baggrund af de alvorlige sager på fødevareområdet, som vi havde set i månederne forinden, og som blandt andet viste, at de nuværende bødestørrelser ikke i alle tilfælde har den tilstrækkelige præventive effekt. Der er derfor med lovforslaget tilsigtet en væsentlig, generel skærpelse af bødestørrelserne på flere områder indenfor fødevarelovgivningen.

 

Jeg skal i forbindelse hermed endnu engang understrege, at en fødevarevirksomhed – hvad enten der er tale om en detail- eller engrosvirksomhed – kun risikerer en bøde, hvis virksomheden forsætligt eller uagtsomt overtræder reglerne. Der skal altså være noget at bebrejde virksomheden.

 

Overholdelse af reglerne på fødevareområdet er lige så væsentligt i detailvirksomheder som i engrosvirksomheder, og overtrædelser kan have alvorlige konsekvenser for fødevaresikkerheden, uanset i hvilken type virksomhed overtrædelsen begås. Dette gælder f.eks. manglende tilbagetrækning af sundhedsskadelige fødevarer. På de områder hvor der skønnes at være særlige problemer eller gør sig særlige forhold gældende for engrosvirksomheder, er der taget højde for dette i lovforslaget. Det drejer sig om overtrædelse af reglerne om holdbarhedsmærkning m.v., hvor der foreslås en vejledende bødestørrelse på 20.000 kr. til engrosvirksomheder og 10.000 kr. til detailvirksomheder samt overtrædelse af reglerne om autorisation m.v., hvor der foreslås en vejledende bødestørrelse på 20.000 kr. til engrosvirksomheder og 10.000 kr. til detailvirksomheder.

 

Når fødevaremyndighederne konstaterer en overtrædelse af reglerne på området, skal de foretage en konkret vurdering af, hvilken reaktion der er den rette. Der skal anvendes den reaktion, som skønnes nødvendig for at sikre, at virksomheden overholder reglerne på området. På den anden side må reaktionen ikke være mere indgribende end nødvendigt. Det indgår således også i vurderingen, om virksomheden i almindelighed overholder reglerne - i så fald kan en indskærpelse være tilstrækkeligt,  eller om der tidligere har været konstateret overtrædelser i virksomheden – i så fald kan en bøde være nødvendig for at få virksomheden til at rette op. Ved overtrædelse af klare regler er udgangspunktet dog en administrativ bøde, jf. Fødevarestyrelsens instruks om mere konsekvent bødesanktionering, som trådte i kraft den 1. juli 2006.

 

Det er min opfattelse, at lovforslaget samlet set vil bidrage til at give myndighederne mere effektive sanktionsmuligheder overfor de personer og virksomheder, som ikke har den fornødne respekt for fødevarelovgivningen, og som derved kan være til fare for fødevaresikkerheden og føre til mistillid hos forbrugerne.

 

 

 

Lars Barfoed

                                                                                                                     /Thomas Elvensø