|
|
J.nr. MST-103-00008 |
|
Den 3. november 2006 |
|
|
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 4 (L 40) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 27. oktober 2006
Spørgsmål nr. 4:
Vil ministeren redegøre for, ud fra hvilke kriterier de 7 statslige miljøcentre vil få tildelt arbejdsopgaver?
Svar:
Med kommunalreformen blev statens rolle på natur- og miljøområdet styrket i forhold til en række overordnede opgaver til sikring af Danmarks internationale forpligtelser, større nationale interesser og teknisk komplicerede sager. I udmøntningsplanen, aftalt mellem regeringen og Dansk Folkeparti i september 2004, er det fastlagt, at der placeres nye statslige arbejdspladser på Miljøministeriets område i et antal lokale enheder.
Langt de fleste af de nuværende amtskommunale miljø- og naturopgaver, som overføres til staten, vil blive placeret i de 7 statslige miljøcentre – ca. 700 medarbejdere.
Udgangspunktet er overordnet en stedlig kompetencefordeling, således at alle 7 centre bliver kompetente på nogle sagsområder (bl.a. opgaver efter miljømålsloven og vandforsyningsloven, herunder ansvaret for vandplaner og Natura-2000 planer; vand- og naturovervågningen; opgaver efter naturbeskyttelsesloven; VVM-sager vedr. husdyrbrug i en 2-årig periode; tilsyn med kommunale spildevandsanlæg; godkendelse efter vandløbsloven af regulativer for de nuværende amtsvandløb), og 3 af centrene (Miljøcenter Århus, Miljøcenter Odense og Miljøcenter Roskilde) får yderligere kompetence på andre sagsområder (bl.a. godkendelse af kapitel 5-virksomheder og tilsyn med kommunale affaldshåndteringsanlæg i medfør af miljøbeskyttelsesloven; tilladelse til klapning af optaget havbundsmateriale samt tilsyn hermed; store VVM-sager, som omfatter infrastrukturanlæg og VVM-vurdering af de kapitel 5-virksomheder, som staten overtager; tilsyn med kommune- og lokalplaner).
Kriteriet for fordelingen af sagsområder er sikringen af faglighed og effektivitet i opgaveløsningen. Udkast til de konkrete delegationsbekendtgørelser, hvori den eksakte fordeling fastlægges, vil blive sendt i høring i november.
Som det fremgår af lovbemærkningerne, skal delegationshjemlen give mulighed for en til enhver tid fleksibel organisering af ministeriets opgaver, hvorfor opgavefordelingen i ministeriet vil kunne ændres.