Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 10 af 6. november 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Gruppesøgsmål m.v.) (L 41).

 

Spørgsmål:

 

          ”Det fremgår af Forbrugerombudsmandens høringssvar, at det må forventes, at der skal anvendes mange ressourcer på sådanne sager, som Forbrugerombudsmanden skal afholde udgifterne til, uden at det nødvendigvis vil kunne inddrives hos modparten eller gruppemedlemmerne, og at dette forhold derfor bør inddrages ved tildeling af ressourcer til Forbrugerombudsmanden i fremtiden.

 

          Vil ministeren kommentere denne del af høringssvaret og oplyse, hvilke tanker ministeren gør sig om at styrke Forbrugerombudsmandens ressourcer og muligheder for rent faktisk at virke som grupperepræsentant i gruppesøgsmålssager?”

 

Svar:

 

Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet indhentet en udtalelse fra Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, der har oplyst følgende:

 

”Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender har (…) anmodet Forbrugerombudsmanden om at komme med en udtalelse om spørgsmålet.

 

Forbrugerombudsmanden har oplyst følgende:

 

”Forbrugerombudsmanden skal henvise til høringssvar af 27. februar 2006 til betænkning nr. 1468 om reform af den civile retspleje IV – Gruppesøgsmål mv. Heraf fremgår det, at det må forventes, at der skal afholdes mange ressourcer til behandling af sådanne sager.

 

Det er vanskeligt på nuværende tidspunkt at afgøre, hvor antallet og omfanget af mulige gruppesøgsmål ikke kendes, hvor mange ressourcer, Forbrugerombudsmanden i givet fald skal anvende på sådanne sager. Det vil derfor være hensigtsmæssigt at følge udviklingen på området, således at man sikrer, at tilstrækkelige ressourcer tilføres Forbrugerombudsmanden i fornødent omfang.

 

Ligeledes vil spørgsmålet afhænge af lovens endelige udformning. Det påhviler ifølge lovfor-slaget sagsøgeren at fremskaffe oplysninger om, hvordan identificering og underretning af de involverede personer kan ske, jf. lovforslagets § 254 d, stk. 1 nr. 2. Det fremgår imidlertid af Justitsministeriets høringsnotat, at der ikke er noget generelt krav om, at gruppesøgsmålet kun kan godkendes, hvis der foreligger en liste med gruppemedlemmernes navne og adresser. Idet det vil være betydeligt mere ressourcekrævende, såfremt sådanne lister skal forelægges ved sagens anlæg, vil det være afgørende for en vurdering af, hvor mange ressourcer, der skal anvendes, at dette fastholdes.

 

Det må derfor anses for behæftet med betydelig usikkerhed at skønne over det fornødne ressourcetræk på Forbrugerombudsmanden, men et forsigtigt skøn på nuværende tidspunkt må være, at det muligvis vil kunne komme til at dreje sig omkring et årsværk afhængig af antallet og omfanget/kompleksiteten af de gruppesøgsmål, som Forbrugerombudsmanden vil skulle føre.”

 

Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender kan i det hele tilslutte sig Forbrugerombudsmandens udtalelse, hvoraf det bl.a. fremgår, at Forbrugerombudsmanden i givet fald vil følge udviklingen på området med henblik på nærmere at vurdere det fremtidige ressourcebehov.”

 

Justitsministeriet kan henholde sig til det, der er anført af Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender.