Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 15 af 23. november 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Gruppesøgsmål m.v.) (L 41).

 

Spørgsmål:

 

          ”Kan ministeren bekræfte, at sagsøgte ved forberedelse af gruppesøgsmål efter opt-out-modellen ikke vil blive pålagt omkostninger/byrder ved hjælp til Forbrugerombudsmanden med at finde frem til kredsen af sagsøgere udover, hvad følger af at stille de data, som virksomheden umiddelbart har, til rådighed for Forbrugerombudsmanden?”

 

Svar:

 

Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet indhentet en udtalelse fra Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, der har oplyst følgende:

 

”Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender har (…) anmodet Forbrugerombudsmanden om at komme med en udtalelse om spørgsmålet.

 

Forbrugerombudsmanden har oplyst følgende:

 

”Forbrugerombudsmanden skal henvise til, at det af lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.5.4. fremgår, at det behov, der navnlig vil være i gruppesøgsmål efter frameldingsmodellen, for at fremskaffe oplysninger om de berørte personer fra sagsøgte, vil kunne opfyldes på en hensigtsmæssig måde i kraft af Forbrugerombudsmandens eksisterende hjemmel i markedsføringslovens § 22, stk. 2 til at indhente oplysninger.

 

Efter markedsføringslovens § 22, stk. 2 kan Forbrugerombudsmanden kræve meddelt alle oplysninger, som skønnes nødvendige for dennes virksomhed, herunder til afgørelse af, om et forhold falder ind under lovens bestemmelser. Som eksempel på oplysninger der kan kræves meddelt, kan nævnes kontrakter, kundelister, indkøbslister, oplysninger om aftalepartnere og markedsføringsmateriale. Der kan både være tale om oplysninger, som virksomheden ligger inde med selv og om oplysninger, som virksomheden kan fremskaffe hos fx et datterselskab eller hos en underleverandør.

 

Der vil ikke blive tale om at pålægge sagsøgte i et gruppesøgsmål byrder angående fremskaffelse af oplysninger udover det, der allerede i dag følger af markedsføringslovens § 22, stk. 2. Bestemmelsen stammer tilbage fra den første markedsføringslov (lov nr. 229 af 14. juni 1974).

 

Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 3.5.5, at det i den forbindelse har betydning, at Forbrugerombudsmandens medarbejdere er underlagt de sædvanlige regler om tavshedspligt angående oplysninger, ”som det er nødvendigt at hemmeligholde for at varetage væsentlige hensyn til private interesser, eksempelvis til private selskabers eller foreningers interesse i at beskytte oplysninger om deres interne, herunder økonomiske, forhold eller private selskabers økonomiske interesse i at beskytte oplysninger om tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold jf. den almindelige bestemmelse om tavshedspligt for den, der virker inden for den offentlige forvaltning, i forvaltningslovens § 27.””

 

Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender kan i det hele tilslutte sig Forbrugerombudsmandens udtalelse.”

 

Justitsministeriet kan henholde sig til det, der er anført af Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender.