Besvarelse af spørgsmål nr. 18 af 1. december 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Gruppesøgsmål m.v.) (L 41).
Spørgsmål:
         â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1/12-06 fra Dansk Aktionærforening, jf. L 41 – bilag 5.â€
Svar:
Dansk Aktionærforening anfører i henvendelsen bl.a., at også andre end Forbrugerombudsmanden bør have mulighed for at være grupperepræsentant i gruppesøgsmål efter frameldingsmodellen. Foreningen bemærker, at man gerne selv vil have mulighed for at rejse frameldingsgruppesøgsmål og være grupperepræsentant.
Justitsministeriet kan herom henvise til besvarelsen af Retsudvalgets spørgsmål nr. 5 vedrørende lovforslaget, hvor der er redegjort nærmere for baggrunden for, at lovforslaget er udformet sådan, at alene offentlige myndigheder (efter lovforslaget Forbrugerombudsmanden) kan udpeges som grupperepræsentant i et frameldingsgruppesøgsmål.
Dansk Aktionærforening vil efter lovforslaget kunne udpeges som grupperepræsentant i et tilmeldingsgruppesøgsmål, hvis søgsmålet falder inden for rammerne af foreningens formål, jf. forslaget til retsplejelovens § 254 c, stk. 1, nr. 2 (lovforslagets § 1, nr. 10).
Med hensyn til Dansk Aktionærforenings bemærkninger om, at der bør kunne bevilges fri proces til et gruppesøgsmål, kan Justitsministeriet henvise til besvarelsen af Retsudvalgets spørgsmål nr. 7 vedrørende lovforslaget. Som det fremgår heraf, vil de almindelige regler om fri proces i retsplejelovens kapitel 31 efter lovforslaget også gælde for gruppesøgsmål.
Dansk Aktionærforening anfører, at det i forhold til det finansielle omrÃ¥de er vanskeligt at vurdere â€bagatelgrænsen†pÃ¥ 2.000,- kr. for at anlægge gruppesøgsmÃ¥l efter frameldingsmodellen, idet hovedsagen pÃ¥ dette omrÃ¥de ofte vil være et spørgsmÃ¥l om ansvar.  Â
Lovforslaget er udformet sÃ¥ledes, at der bl.a. kun er mulighed for at anlægge sag efter frameldingsmodellen, hvis det er klart, at de enkelte krav pÃ¥ grund af deres ringe størrelse almindeligvis ikke kan forventes fremmet ved individuelle søgsmÃ¥l. Heri ligger, at frameldingsmodellen kun kan anvendes, hvis besværet og den økonomiske risiko ved at gennemføre en individuel retssag ikke stÃ¥r i et rimeligt forhold til det, som den enkelte kan fÃ¥ ud af søgsmÃ¥let. Dette gælder, selv om der er tale om et anerkendelsessøgsmÃ¥l, der f.eks. drejer sig om, hvorvidt sagsøgte har handlet ansvarspÃ¥dragende. Betingelsen om, at kravene i sagen skal være â€individuelt uprocesbareâ€, vil sÃ¥ledes ikke nødvendigvis være opfyldt, alene fordi pÃ¥standen i gruppesøgsmÃ¥let ikke lyder pÃ¥ betaling af et pengebeløb.