Besvarelse af spørgsmål nr. 2 af 30. oktober 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Gruppesøgsmål m.v.) (L 41).
Spørgsmål:
â€Kan ministeren garantere, at gruppesøgsmÃ¥l ikke i en given situation kan blive brugt til at politisere, fx i en tænkt situation med en bureaukratisk og pÃ¥stÃ¥elig forbrugerombudsmand, og hvordan tager lovforslaget højde for en sÃ¥dan situation?â€
Svar:
Som der er redegjort for i pkt. 3.1.6 og 3.1.8 i lovforslagets almindelige bemærkninger, er der ved lovforslagets udformning lagt vægt pÃ¥ at undgÃ¥ risikoen for, at adgang til gruppesøgsmÃ¥l bruges til at forsøge at presse virksomheder mv. til at acceptere uberettigede krav. Der foreslÃ¥s sÃ¥ledes en række betingelser for anlæg af et gruppesøgsmÃ¥l, herunder at retten skal godkende, at sagen er egnet som gruppesøgsmÃ¥l, samt en række â€kontrolmekanismerâ€, bl.a. at retten skal godkende grupperepræsentanten og kan stille krav om, at grupperepræsentanten skal stille sikkerhed for sagsomkostningerne.
Forslaget til retsplejelovens § 254 b. stk. 1 (lovforslagets § 1, nr. 10), angiver nærmere, hvilke betingelser der skal være opfyldt for, at en sag kan anlægges som gruppesøgsmål, herunder bl.a. at gruppesøgsmål skønnes at være den bedste måde at behandle kravene på, at gruppemedlemmerne kan identificeres og underrettes om sagen på en hensigtsmæssig måde, og at der kan udpeges en grupperepræsentant.
Efter lovforslaget stilles der imidlertid ikke krav til motivet for, at en retssag anlægges. Efter Justitsministeriets opfattelse er det ikke muligt gennem lovgivning at â€garantereâ€, at der kun anlægges retssager, som sagsøgeren forventer at vinde. Hvis sagen tabes, vil sagsøgeren imidlertid som hovedregel blive pÃ¥lagt at betale sagsomkostninger til modparten efter de almindelige regler herom i retsplejelovens kapitel 30. Særligt med hensyn til Forbrugerombudsmanden, der efter lovforslaget kan udpeges som grupperepræsentant i et gruppesøgsmÃ¥l, jf. lovforslagets §§ 4-7 (ændring af markedsføringsloven mv.), mÃ¥ det dog som anført i pkt. 3.4.7 i lovforslagets almindelige bemærkninger fremhæves, at Forbrugerombudsmanden som offentlig myndighed er underlagt et almindeligt saglighedskrav, nÃ¥r der skal tages stilling til, om der er grundlag for at anlægge et gruppesøgsmÃ¥l. Forbrugerombudsmanden er i sin virksomhed desuden omfattet af Folketingets Ombudsmands kompetence og kan afskediges, hvis han eller hun som følge af strafbart forhold, tjenesteforseelse eller mislighed er uskikket til at forblive i stillingen, jf. markedsføringslovens § 22, stk. 3.