Vi står her med et af de mange tekniske og administrative lovforslag, der naturligt følger af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk Folkeparti om en kommunalreform, der jo bl.a. betyder et farvel til amterne og en helt ny opgavefordeling mellem stat og kommuner.
Der er altså tale om ren og skær konsekvenslovgivning, og vi Socialdemokrater vil derfor som udgangspunkt støtte dette lovforslag, selv om vi selvfølgelig fortsat står ved vores velbegrundede kritik af kommunalreformen.
Lad mig sige et par ord om ændringerne af de regler i retssikkerhedsloven, der forpligter kommunerne til at føre tilsyn med den kommunale opgaveløsning.
Som det er i dag, har kommunalbestyrelsen altså pligt til at føre tilsyn med de tilbud, som de selv benytter. Lovforslaget bevirker, at den kommune, der har overtaget et amtskommunalt tilbud, som er beliggende i kommunen, nu skal føre tilsyn med personale, bygninger og drift, selv om det ikke benyttes af kommunens egne borgere. Borgerens hjemkommune skal påse, at tilbuddet er det rigtige til den pågældende. De tilbud, regionen fastholder, fører regionerne fortsat tilsyn med.
Det er naturligvis prisværdigt, at lovforslaget har til formål at fastlægge en mere klar ansvarsfordeling for tilsynet med tilbud efter lov om social service ved at præcisere og forenkle de gældende regler, hvis ændringen giver en større gennemsigtighed i forvaltningen og øger borgerens sikkerhed.
Derfor er det vigtigt, at vi sikrer, at kommunerne så også lever op til deres tilsynsforpligtelser, men vi savner en konkret bestemmelse i loven, der siger noget om, hvordan ministeren har tænkt sig at følge op på, om tilsynet så rent faktisk bliver udført.
Det er også en klar forbedring i denne lov, at borgerne får ret til at få nødvendige rejseudgifter dækket, hvis de henvises til specialrådgivning hos den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation, i daglig tale kaldet VISO, og også hvis de selv henvender sig. Det understøtter borgernes mulighed for at gøre brug af VISO's specialrådgivning, da borgerne kan komme til at rejse rigtig langt efter den rigtige specialrådgivning, nu da vi har fået oprettet VISO, som er en landsdækkende organisation, ikke nødvendigvis en regional.
Men når det er sagt, vil jeg også sige, at vi jo lever i en tid, hvor der gang på gang sættes spørgsmålstegn ved borgernes retssikkerhed i forholdet til den offentlige forvaltning. Vi vil være meget opmærksomme på, om det giver problemer, at kommunerne skal føre tilsyn med sig selv og hinanden, og især er vi opmærksomme på, at dækningen af rejseudgifterne ikke kommer til at medføre besparelser på specialrådgivningen.
Det er vigtigt for Socialdemokraterne, at Folketinget med denne tilpasning af lovgivningen til kommunalreformen som et minimum ikke forringer, men derimod styrker borgernes retssikkerhed i det sociale system.
Afslutningsvis kan jeg så tilføje, at Det Radikale Venstres ordfører ikke kan være i salen i dag, men jeg skal hilse fra hr. Martin Lidegaard og sige, at Det Radikale Venstre deler vores synspunkter i denne sag.