Tak for debatten.
Jeg kan jo konstatere, at det burde være muligt at få dette lovforslag vedtaget, og det sætter jeg stor pris på. Men jeg kunne i øvrigt godt tænke mig at starte bagfra.
Hr. Per Clausen sagde, at når folk oplever, at de har et problem, foreligger der virkelig et problem, og så skal man tage det alvorligt. Det er jeg sådan set grundlæggende enig i, og derfor skal vi selvfølgelig heller ikke bare passivt følge debatten om medicinskift, for nu at starte her, men forholde os til det. Men spørgsmålet er jo, hvordan vi skal forholde os til det.
De regler, vi har lavet, nød jo oprindelig meget stor parlamentarisk opbakning, og når reglerne er, som de er, er det sådan set, fordi vi ønskede, at patienterne skulle have adgang til den billigste virkningsfulde medicin, og fordi der ikke var nogen grund til, at danske patienter skulle betale unødig meget for deres medicin. Det var det styrende hensyn, og det er også i patienternes interesse. Det er også i samfundets interesse, for hvis vi sikrer os, at patienterne får den billigste virkningsfulde medicin, bruger vi som samfund alt andet lige mindre på medicin, end vi ellers ville have gjort, og så har vi frigjort de penge til andre indsatsområder i sundhedsvæsenet, hvor der bestemt er god brug for dem. Det er derfor, vi har lavet reglen, som er en udmærket regel, og som i øvrigt ikke betyder - det er jo næsten det billede, der tegner sig - at patienterne oplever markante, kontinuerlige skift.
Når man ser på, hvordan det forholdt sig med patienternes lægemiddelkøb, før reglen blev strammet op, og hvordan det er i dag, kan man konstatere, at hovedparten af patienterne har haft lige mange medicinskift i 2004 og 2005, så der er måske en tendens til, at problemet trækkes for hårdt op.
Jeg er i øvrigt enig med hr. Per Clausen i, at når det gælder de patientgrupper, hvor man kan sige, at der er realiteter bag problemet, skal vi handle. Det gælder ikke mindst for epilepsipatienterne, hvor vi har taget initiativ til en dialog mellem Epilepsiforeningen og Lægemiddelstyrelsen for at se, om det kan lade sig gøre at lave en mekanisme, der gør, at man på forhånd kan udskille den mindre del af epilepsipatienterne, som ikke kan tåle medicinskift, heller ikke inden for en meget lille bioækvivalens. Det problem skal vi tage alvorligt.
Men frem for bare at læne sig tilbage og sige, at nu fjerner vi medicinskiftene ved at følge det hensigtsmæssige forslag, der er dumpet ned fra Apotekerforeningen - som jeg jo kan konstatere er en forening, der er i tæt og god dialog med flere af sundhedsordførerne, og som er kommet med et forslag, der måske kan medføre offentlige merudgifter i størrelsesordenen 50 mio. kr. - skulle man måske snarere se på, hvor stort problemets reelle omfang er, og hvad vi kan gøre for at komme det til livs. Det kunne f.eks. ske ved bedre oplysning, ved at investere i nogle kompliancemidler, ved at få afdækket, om der reelt er et problem, og ved at slå et slag for dosisdispensering til den gruppe ældre medicinforbrugere, der måske har svært ved at håndtere mentalt, at pillerne pludselig er i en ny indpakning. Det diskuterer jeg gerne videre i udvalgsarbejdet.
Ellers synes jeg, det mest tankevækkende ved debatten her i dag har været, at det nu kan konstateres - og det er jo ikke nyt for mig - at det er regeringen, der sammen med Dansk Folkeparti er på patienternes side, når vi diskuterer indretningen af sundhedsvæsenet. Man må jo konstatere, at hvis flertallet bliver anderledes her i Folketinget efter næste valg, vil de danske patienter kunne se frem til, at de nye rettigheder, de har fået af denne regering, står for skud. Det er muligt, at 2-måneders-reglen er så kraftigt cementeret, at man ikke kan rulle den baglæns. Det svæver i det uvisse, men vi kan i hvert fald konstatere, at tanken om, at danske patienter skal have en mulighed for at søge et andet sted hen, hvis ventetiden til behandling i det offentlige sygehusvæsen er mere end 1 måned, er en tanke, der ikke nyder fremme i oppositionen. Det skal landets patienter gøre sig klart.
Jeg synes, det er trist, for den frit valg-regel, vi har skabt, har jo betydet to ting. For det første har den betydet, at op mod 100.000 danske patienter har fået behandling hurtigere, end de ellers ville have fået. Folk, der stod i kø, dengang man syntes, at det kun var folk, der havde pengepungen eller policerne i orden, som skulle have mulighed for at få hurtig sygehusbehandling, har nu fået hurtigere behandling takket være et opgør med det asociale regime, vi havde før 2001, hvor det kun var folk med tegnebogen i orden, der havde en mulighed for at søge privat behandling.
Reglen har også virket på et andet felt, fordi den har skabt et udviklingspres på det offentlige sundhedsvæsen, der har gjort, at vi har oplevet en fantastisk aktivitetsforøgelse i det offentlige sundhedsvæsen de senere år takket være dygtige SOSU-assistenter, sygeplejersker og læger. Amtspolitikere har sagt, at nu er det altså alvor, for nu skal vi håndtere nogle patienter, som har et alternativ til os. Det har gjort, at vi generelt har oplevet, at ventetiderne er raslet ned, hvad enten man kigger ud gennem forruden eller kigger i bakspejlet.
Det er sådan set denne dynamiske effekt - som er til patienternes bedste, uanset om de gør brug af det frie valg eller ej - vi nu ønsker at forfølge yderligere ved at sige, i øvrigt i fuld overensstemmelse med sygehusejerne, at nu skal vi altså turde give patienterne muligheden, allerede hvis ventetiden er mere end 1 måned. Jeg er glad for, at der er et flertal for det, men på patienternes vegne er jeg også lidt trist over, at det er et så lille flertal, og at den samlede opposition øjensynligt er imod at give patienterne denne nye mulighed.
Muligheden har også givet et bidrag til den meget relevante diskussion om intern ventetid, som flere ordførere har rejst. Jeg kan forstå, at i hvert fald for Det Radikale Venstre og også for andre, der har været på talerstolen, er det altså sådan, at man skal vælge mellem det ene eller det andet. Enten skal man have lang ventetid for at komme ind i systemet, eller også skal man have lang ventetid inde i systemet.
Jeg vil gerne sige, at jeg og regeringen sådan set har det synspunkt, at vi skal fjerne al ventetid, både ventetiden før man kommer ind i systemet og ventetiden inde i systemet. Her virker reglen sådan set også, fordi det udvidede frie valg også gælder for diagnostiske ydelser. Det betyder, at en patient, der er i et behandlingsforløb, som sander til, fordi patienten afventer en diagnostisk ydelse, via 1-måneds-reglen får mulighed for at springe ud af forløbet og sige: Jeg kan se, at der nu er mere end 1 måneds ventetid på, at jeg får en scanning, eller hvad det nu er, der skal til, men det vil jeg ikke acceptere. Jeg vil gøre brug af den mulighed, der er. I den forstand spiller 1-måneds-reglen altså også en rolle her.
I øvrigt vil jeg sige, og det er Folketingets Sundhedsudvalg også bekendt med, fordi vi har annonceret det
i udvalget, at for mig er projektet om mere respekt for patienternes tid et hovedprojekt. Det er den udfordring, vi nu skal tage op. Hele ideen om at lave en kvalitetsreform og hele ideen om at lave »Kræfthandlingsplan II«, hvor vi forfølger tanken om diagnostiske pakker, tager jo afsæt i, at vi skal have nogle bedre patientforløb. Nu har vi altså fjernet ventetiden på at komme ind i systemet. Med kommunalreformen har vi skabt nogle nye rammer, så der sættes mere fokus på, at der er kvalitet i det, der sker i systemet, vi har skabt mere åbenhed om det, der sker i systemet, med »Sundhedskvalitet.dk«, og det, vi nu skal i gang med i fuld skala, er at skabe mere respekt om patienternes tid og få nogle mere gnidningsfrie patientforløb, hvor man ikke skal vente på det næste led i den kæde, som det samlede patientbehandlingsforløb er. For regeringen er det ikke enten-eller, vi tør godt være så optimistiske på den offentlige sektors vegne, at vi tror, at vi kan håndtere begge udfordringer på en og samme tid. Så vil jeg gerne sige om EPJ, at jeg takker for den opbakning, jeg kan fornemme alle steder fra, til, at vi nu skaber en ny organisatorisk ramme omkring EPJ-udviklingen med den nye organisation. Ansøgningsfristen til direktørstillingen i den nye organisation udløber i øvrigt i morgen kl. 12, hvis nogen måtte kende en, der er kapabel til at stå i spidsen for den. Jeg har også noteret mig støtten til at stramme bestemmelserne op, så vi på nationalt plan har en mulighed for at føre bindende standarder igennem, hvis det over tid bliver nødvendigt for at sikre det, der er den fælles ambition, nemlig at udrulle en sammenhængende og tværfaglig elektronisk patientjournal. Så er der spørgsmålet om, hvem der skal have adgang til disse journaler. Her synes jeg også, jeg har kunnet fornemme af debatten, at der er nuancer. De er kommet til udtryk på den måde, at nogle ordførere har sagt, at alle de personalegrupper, der er involveret i behandlingsforløbet, skal have adgang. Fru Lise von Seelen sagde noget i den retning, måske med andre ord. Andre ordførere, bl.a. fru Anne Baastrup og endnu stærkere hr. Per Clausen, gav udtryk for, at det handler om patientens egen ret til informationerne. Fru Birthe Skaarup sagde f. eks., at vi skal passe på ikke at komme ud på en glidebane, hvor vi angriber borgernes integritet, og det er jo præcis det, som det hele handler om:
Vi skal finde balancepunktet mellem på den ene side at lave et system, der er hensigtsmæssigt og fremmer patientsikkerheden, fordi alle medarbejdere, der er involveret i et bestemt behandlingsforløb, hurtigt og let kan få relevante informationer frem, og på den anden side ikke skabe mistillid hos patienterne ved at skabe et billede af, at alle og enhver kan kigge dybt i informationerne om dem. Det er den balance, der skal findes. Hvis man har fulgt processen frem til nu, kan man se, at jeg har valgt at være lidt konservativ i min tilgang til spørgsmålet. Jeg har fjernet bemyndigelsesbestemmelsen i det lovudkast, der blev sendt i høring, og den bestemmelse ville jo have skabt mulighed for, at ministeren kunne være lidt fleksibel og rent administrativt udvide personkredsen.
Når jeg har fjernet den bemyndigelsesbestemmelse, er det, fordi jeg ligesom fru Anne Baastrup, hr. Per Clausen, fru Birthe Skaarup og regeringspartiernes ordførere synes, at vi skal være lidt nøjsomme og lidt nænsomme i vores tilgang til det her. Jeg synes sådan set personligt selv, at det rigtige sted at lave den her personkredsafgrænsning er i Folketinget, og hvis man skal lave den med den viden og den teknologi, vi har i øjeblikket, er jeg altså rimelig fast i kødet på, at det så er det rigtige at sige, at det skal være læger, sygeplejersker og jordemødre, som er de faggrupper i sundhedsvæsenet, der har et selvstændigt behandlingsansvar.
Dermed siger jeg ikke, at det ikke over tid kunne være relevant også at udvide personkredsen til SOSU-assistenter. Vi har bare det problem, i hvert fald teknologisk lige i øjeblikket, at det, vi taler om, altså er en tværfaglig, sammenhængende elektronisk patientjournal, hvor der i hvert fald, sådan som jeg er oplyst, ikke for nærværende er teknisk mulighed for at laginddele den. Man kunne se for sig en elektronisk patientjournal, hvor nogle medarbejdergrupper havde adgang til at læse de første sider, dem, der var relevante i en plejesituation, og andre medarbejdergrupper,
f.eks. den behandlingsansvarlige læge, havde adgang til at se det hele. Mig bekendt er den teknologi ikke til stede, og derfor taler vi for nærværende om fuld access til information kontra ingen i egen drift-access til information. Hvis det er det, vi taler om, og det lægger jeg til grund, for det er sådan, jeg er klædt på til debatten her i dag, synes jeg, vi skal være sparsomme med hensyn til, hvor store personalegrupper vi giver adgang til patientens fulde information. Jeg tror i øvrigt, det er et tema, der egner sig vældig godt til udvalgsarbejde, og det vil jeg i hvert fald gerne deltage meget konstruktivt i, for jeg har jo ikke nogen interesse i, at vi indretter os på en måde, som gør det uhensigtsmæssigt at give patienterne den optimale behandling. Altså, vi kan skændes, og vi kan slås, og det skal vi også lejlighedsvis, men jeg tror sådan set, at vi vel grundlæggende deler den opfattelse, at vi skal indrette sygehusvæsenet på en sådan måde, at vi ikke gør det besværligt for medarbejderne at give patienterne en god behandling. Jeg tror altså, det er et emne, der egner sig til, at man studerer det meget mere nærgående i det udvalgsarbejde, som Folketingets Sundhedsudvalg forhåbentlig om et øjeblik, når gul skifter til rødt, kan tage hul på, og hvor jeg i øvrigt vil stille mig til rådighed for og give svar på alle de spørgsmål, der måtte komme undervejs.