Jeg skal tilslutte mig de positive bemærkninger om, at vi har fået delt lovforslaget, så den del af det, der handler om de elektroniske patientjournaler, kan blive udsat for en lidt grundigere drøftelse. Der er nemlig ingen tvivl om, at hvis vi havde vedtaget noget nu - og det er såmænd ligegyldigt, om det var regeringens oprindelige forslag eller nogle af de ændringsforslag, som f.eks. Enhedslisten har stillet - ja, så ville vi være endt i den situation, at vi havde lavet en gedigen gang lovsjusk. Det gør vi sikkert indimellem herinde, men man behøver ikke at overdrive og fremture, hvis man kan slippe for det.
Som fru Anne Baastrup og også andre har sagt, har vi den klare og i hvert fald indimellem konfliktende målsætning, at vi på den ene side vil sikre, at patienternes privatliv ikke bliver krænket. Vi vil sikre patienterne ret til at bestemme, om der skal være adgang til de elektroniske patientjournaler, og vi vil sikre, at patienterne har mulighed for at se, hvem der benytter den adgang, der er givet. Men på den anden side vil vi jo gerne have, at det sundhedspersonale, som har brug for at kigge på de elektroniske patientjournaler, også får adgang til dem.
I diskussionen har der nok været lidt af en tilbøjelighed til, at de to synspunkter er blevet fremført hver for sig, og så har ministeren forsøgt at finde et eller andet kompromis mellem de to forhold. I Enhedslisten mener vi, at der er blevet for lidt af både det ene og det andet.
Men det må vi jo se på her i løbet af de næste par måneder, hvor vi skal til at snakke om det, for jeg har også forstået på ministeren, at her er ministeren sådan set meget indstillet på, at vi skal forsøge at finde en bred løsning, og det skal ikke skorte på positiv deltagelse fra Enhedslistens side i det.
Diskussionen i dag har meget handlet om den såkaldte behandlingsfrist, som skulle nedsættes fra 2 måneder til 1 måned. Her har Enhedslisten foreslået, at man fjerner den del af lovforslaget. Det skyldes ikke, at vi er imod, at mennesker skal behandles så hurtigt, som det er muligt, overhovedet ikke. Det skyldes faktisk, at vi mener, at det burde være muligt at foretage en politisk afvejning af, at der måske er nogle sygdomme, nogle lidelser, hvor behandlingsfristerne burde være kortere end for andre. Det har man jo også introduceret med begrebet om, at der skal være særlige regler i forbindelse med livstruende sygdomme, men vi synes, at man generelt burde gå ind i det.
Så er det også vores opfattelse, at uanset om man gennem rationaliseringer eller gennem DUT-principper sørger for, at regionerne - i hvert fald tilsyneladende - får de penge, de skal bruge til det her, så handler det jo om, at de penge, som er afsat til sygehusområdet, til sundhedsområdet, ikke bruges der, hvor der er det største behov. Der har i dag været nævnt ryglidelser, der har været nævnt hjertelidelser, vi har haft en meget omfattende debat i offentligheden om de muligheder, der er for at få strålebehandling i forbindelse med en kræftsygdom. Altså, der er en række forhold, der grundlæggende er uacceptable, og som vi synes man i stedet for skulle prioritere at se på.
Det gælder altså, uanset at vi godt har forstået, at pengene stilles til rådighed. Vi siger bare, at disse midler jo kunne bruges til andet. Jeg synes, det måske er lidt usædvanligt, at det skal være Enhedslisten, der skal stå her og fremture med, at vi også, når det handler om sundhed, måske indimellem skal indføre en prioritering. Men det tror jeg er klogt at fastholde.
En anden grund til, at vi mener, at man skal lade være med at sænke behandlingsfristen fra 2 måneder til 1 måned, er
- som det også meget klart er fremgået i dag - at det jo mildt sagt ikke er nogen behandlingsgaranti, nej, det er en sikkerhed for, at hvis ikke man kan tilbydes behandling inden for 1 måned og man har en lidelse, som et privathospital eller en privatklinik kan behandle, så kan man få pengene med sig. Som nogle også har sagt, er det jo kun nogle sygdomme og nogle lidelser, som privathospitalerne og privatklinikkerne tager sig af, og det er jo grundlæggende behandlinger, som der kan tjenes penge på på privathospitalerne. Det er der ikke noget mærkeligt i, for det er sådan set det, der er deres formål: at tjene penge. Det har jo den betydning, at vi faktisk her siger, at hvis man har en sygdom eller en lidelse, der kan behandles på et privathospital, så har man altså en bedre mulighed for at blive behandlet hurtigt, end hvis der ikke var den mulighed. Ja, ydermere får det jo den konsekvens, som sundhedsministeren er meget stolt af, at de offentlige sygehuse indretter sig på at afkorte ventetiderne der, hvor man er i konkurrence med de private hospitaler og de private behandlingssteder i øvrigt. Så alt i alt betyder det her altså en vridning, hvor det ikke er nogle prioriteringer af, hvad det er for nogle sygdomme, som vi for alvor ønsker at nedbringe ventetiderne på, nej, det er markedskræfterne, der kommer til at afgøre det. Det har også den konsekvens, at man får en styrkelse af privathospitalerne, af de private klinikker, i forhold til den offentlige sektor, og det kan jeg sådan set godt forstå at Venstre er tilhænger af, det er jo i nøje overensstemmelse med Venstres politik og Venstres ideologi. Nu ved jeg slet ikke, om Dansk Folkeparti har nogen ideologi på det her område, eller om deres ideologi kun er forbeholdt nogle særlige områder, men jeg synes i hvert fald, at det ikke er i overensstemmelse med ønsket om at lave et løft i den offentlige sektor. Derfor har vi stillet det her ændringsforslag, og jeg vil ikke sige, at vi som fru Anne Baastrup tror, at håbet er lysegrønt, men vi har selvfølgelig fremsat det, fordi vi mener, at det er et godt ændringsforslag, og vi er da glade for, at hele oppositionen har tilsluttet sig det. Det sidste, jeg vil komme med nogle enkelte bemærkninger til, er den bagatelgrænse, som Socialdemokraterne og SF foreslår indført i forbindelse med medicin og medicintilskud. Vi støtter det forslag, også selv om vi jo har bemærket, at ministeren - selv om han i udgangspunktet havde meget travlt med at sige, at her var der ingen problemer - er gået i gang med at gøre noget ved det. Men vi synes sådan set, at det forslag, Socialdemokraterne kommer med, kan man rolig tage med i den her omgang og så få løst i hvert fald nogle af de problemer, som mange patienter oplever at de har. Det var mine ord ved den her andenbehandling.