Dato:            5. december 2006

Kontor:         Forvaltningsjuridisk kt.

J.nr.:             2006-1640-17

Sagsbeh.:   MER

Fil-navn:      


Besvarelse af spørgsmål nr. 47 (L 50), som Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 14. november 2006

 

Spørgsmål 47:

"Vil ministeren for de enkelte faggrupper, jf. høringssvarene og –notatet, L 50 – bilag 1, der anfører, at de i dag har egen adgang til patientoplysninger (elektroniske såvel som papir) og, som de med lovforslaget fremover ikke vil have direkte adgang til på grund af de foreslåede regler for EPJ, beskrive hvad det konkret betyder i forhold til ændrede arbejdsgange. Kan ministeren i den sammenhæng garantere, at det ikke vil medføre forsinkelser i/manglende behandling af patienterne og/eller mindre sikkerhed i patientbehandlingen set i forhold til i dag?"

 

Svar:

 

Lovforslagets § 1 nr. 13, (§ 42 a) vil medføre, at der i praksis vil være forskel på, hvordan sundhedspersoner kan få adgang til de fornødne elektroniske helbredsoplysninger m.v. om patienten i forbindelse med aktuel behandling.

 

Andre sundhedspersoner end læger, sygeplejersker og jordemødre vil kun kunne få adgang til helbredsoplysninger m.v., der er registreret i elektroniske systemer, ved, at en læge, sygeplejerske eller jordemoder foretager opslag efter reglerne i lovforslagets § 1, nr. 13 (§ 42 a), og herefter videregiver oplysningerne efter de gældende videregivelsesregler i sundhedslovens kapitel 9.

 

Efter lovforslaget kan læger under disses ansvar lade medicinstuderende indhente oplysninger efter reglerne i lovforslagets § 1, nr. 13 (§ 42 a).

 

Personer, der varetager funktioner som lægesekretærer, kan efter lovforslaget yde teknisk bistand til opslag i EPJ. Det skal ske under ansvar af en læge (og under lægens ansvar en medicinstuderende), en sygeplejerske eller en jordemoder, jf. den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 13 (sundhedslovens § 42 a, stk. 5).

 

Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 82 for så vidt angår lægesekretærer.

 

I det videre arbejde med lovforslaget skal der findes løsninger på, hvordan  det øvrige personales behov for adgang til elektroniske patientjournaloplysninger understøttes.

 

Jeg vil derfor fremsætte et ændringsforslag til den del af lovforslaget, der vedrører reguleringen af adgangen til at indhente helbredsoplysninger m.v. fra elektroniske systemer.