"Ministeren bedes redegøre for hvilke omlægninger, der skal ske i hospitalsvæsnet, såfremt lovforslaget gennemføres således, at social-og sundhedsassistenter og sekretærer ikke får adgang til de elektroniske patientjournaler, herunder bedes oplyst hvordan en social- og sundhedsasisstent skal gå stuegang uden at have kendskab/adgang til journalerne, og hvem der skal skrive journalerne, hvis sekretærerne ikke har adgang?"
Andre sundhedspersoner end læger, sygeplejersker og jordemødre vil kun kunne få adgang til helbredsoplysninger m.v., der er registreret i elektroniske systemer, ved, at en læge, sygeplejerske eller jordemoder foretager opslag efter reglerne i lovforslagets § 1, nr. 13 (§ 42 a), og herefter videregiver oplysningerne efter de gældende videregivelsesregler i sundhedslovens kapitel 9.
Efter lovforslaget kan læger under disses ansvar lade medicinstuderende indhente oplysninger efter reglerne i lovforslagets § 1, nr. 13 (§ 42 a).
Personer, der varetager funktioner som lægesekretærer, kan efter lovforslaget yde teknisk bistand til opslag i EPJ. Det skal ske under ansvar af en læge (og under lægens ansvar en medicinstuderende), en sygeplejerske eller en jordemoder, jf. den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 13 (sundhedslovens § 42 a, stk. 5).
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 82 for så vidt angår lægesekretærer.
I det videre arbejde med lovforslaget skal der findes løsninger på, hvordan det øvrige personales behov for adgang til elektroniske patientjournaloplysninger understøttes.
Jeg vil derfor fremsætte et ændringsforslag til den del af lovforslaget, der vedrører reguleringen af adgangen til at indhente helbredsoplysninger m.v. fra elektroniske systemer.