Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 4. december 2006 Kontor:Â Â Â Â Â Â Â Â Forvaltningsjuridisk kt. J.nr.:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 2006-1640-17 Fil-navn:Â Â Â Â Â Â |
"Hvad skal der til, for at EPJ kan fungere, så ansatte har afgrænset adgang til journaloplysningerne?"
Afgrænset adgang til EPJ (elektroniske patientjournaler) kan principielt tænkes på flere måder.
En måde er at differentiere adgangen til, hvilke patienters journaler den enkelte sundhedsperson skal have adgang til, herunder at sondre mellem de forskellige sundhedspersoners adgang. Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 7, har jeg af Sundhedsstyrelsen fået oplyst, at det enkelte sygehus allerede i dag i et vist omfang vil kunne regulere personalegruppers adgang til patientjournaler. Typisk vil det være således, at der for personale ansat på en afdeling gives adgang til journaloplysninger på patienter, der er indlagt/tilknyttet denne afdeling. Skal man som læge f.eks. tilse patienter på en anden afdeling på samme sygehus, skal der typisk gives særskilt adgang til denne/disse patienters journaloplysninger. Det vil således være muligt at tilknytte den enkelte ansatte en profil (rolle), der giver adgang til en vis afgrænset gruppe af patienter.
En anden tænkelig adgangsafgrænsning er en differentiering af, hvilke oplysninger om den enkelte patient den relevante sundhedsperson skal have adgang til. Ifølge oplysninger fra Sundhedsstyrelsen er denne mulighed langt den teknisk mest komplicerede afgrænsning.
Der henvises i det hele til besvarelsen af spørgsmål nr. 7, nr. 9 og nr. 21 vedrørende en adgang til EPJ, der er differentieret efter informationstype på oplysningsniveau.
Jeg vil derfor fremsætte et ændringsforslag til den del af lovforslaget, der vedrører reguleringen af adgangen til at indhente helbredsoplysninger m.v. fra elektroniske systemer.