Stormgade 10 1009 København K Att. Henrik Loop |
Høring vedr. lovforslag om tilbagetrækning.
Arbejdsdirektoratet har 29. september sendt ovennævnte i høring hos Beskæftigelsesrådet.
Lønmodtagersiden har afgivet høringssvar, som gengives nedenfor. Der er ikke modtaget yderlige bemærkninger.
Med venlig hilsen
Ninna Würtzen
Lønmodtagersiden (LO, AC og FTF) har meddelt følgende:
LO har følgende bemærkninger til udkast til lovforslag til nye paragraffer 67 a-c i lov om aktiv beskæftigelsesindsats.
Indledningsvis skal LO fremhæve, at der i forvejen eksisterer et rigt udbud af beskæfÂtigelsespolitiske tilskudsordninger, hvorfor et samspil med de eksisterende ordninger bÃ¥ret ud fra beskæftigelsespolitiske hensyn, med ordinær beskæftigelse som mÃ¥let, bliver helt afgørende.
Â
Til de enkelte bestemmelser er der følgende bemærkninger:
§ 67 a
Det fremgÃ¥r af aftalen, at den ledige skal være modtager af dagpenge, introduktionsÂydelse, kontanthjælp eller starthjælp pÃ¥ det tidspunkt, hvor ansættelsen aftales. I lovÂforslaget (§ 67a) er det blot fastsat, at mÃ¥lgruppen for løntilskudsordningen er persoÂner, der er omfattet af lovens § 2, nr. 1-3 (dagpengemodtagere samt kontant- og startÂhjælpsmodtagere)
Efter de gældende regler er det en betingelse, at et ledigt medlem af en a-kasse er dagÂpengeberettiget under hele tilbuddet og ikke kun pÃ¥ det tidspunkt, hvor ansættelsen aftales.
Det er uklart, om det er en betingelse i den nye ordning, at personen er berettiget til dagpenge i hele ansættelsesperioden. Da den særlige løntilskudsordning for personer over 55 år vel også skal ses som en erstatning for den forlængede dagpengeret for de 55-59 årige, forekommer det umiddelbart hensigtsmæssigt og naturligt, hvis der ikke stilles krav om dagpengeret i hele ansættelsesperioden men blot på aftaletidspunktet.
§ 67 a, stk. 3
I lovforslaget (§ 67 a, stk. 3) er der ikke en henvisning til § 65 om forbud mod konkurÂrenceforvridning, men derimod alene en henvisning til §§ 59 og 67.
Formentlig er begrundelsen blandt andet, at den nye særlige løntilskudsordning ikke er omfattet af EU’s statsstøtteforordning, fordi det er en â€objektiv†ordning.
Umiddelbart omtales konkurrenceforvridning ikke i aftalen. Imidlertid mÃ¥ det være en forudsætning, at en støtteordning ikke virker konkurrenceforvridende inden for landets grænser. Der bør derfor fastsættes et forbud mod konkurrenceforvridning i loven, sÃ¥Âledes at der ikke sker indenlandsk konkurrenceforvridning.
§ 67 b:
Der foreslås indsat et nyt § 67b med angivelse af formålet med løntilskudsordningen:
â€Tilbud om ansættelse med løntilskud for personer, der er omfattet af § 67a, gives i henhold til § 52, 1) i LAB…..â€
Det er vigtigt, at formÃ¥let med den særlige løntilskudsordning svarer til de generelle formÃ¥l med løntilskudsordninger, som de er beskrevet i LAB. Uden formÃ¥lsbeskriÂvelse er risikoen større for, at ordningen blot vil blive brugt til perspektivløs parkering af ledige og til betingelsesløs økonomisk støtte til private arbejdsgivere.
§ 67 d:
Der foreslås indsat et nyt § 67d:
Paragraffen skal henvise til de eksisterende regler om merbeskæftigelse og et rimeligt forhold mellem antallet af aktiverede og ordinært ansatte i LAB §§ 60-62.
Ifølge Velfærdsaftalen af 20. juni 2006, s. 31, hvor løntilskudsordningen for ældre beÂskrives, gælder de eksisterende regler om ovenstÃ¥ende ogsÃ¥ for denne ordning. Det bør fremgÃ¥ af lovteksten.
Præcisering af proceduren for kontrol af, at LAB §§ 60-62 er overholdt.
Det foreslås endvidere, at der sker en præcisering af proceduren for kontrol af, at LAB §§ 60-62 er overholdt, med følgende tekst:
 â€Før ansættelser med løntilskud efter § 67a skal jobcentret sikre, at retningslinjerne i §§ 60-62 er overholdt iht. Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats § 119â€.
NÃ¥r jobcentret ikke har indflydelse pÃ¥ hverken visitation eller jobplan, øges risikoen for, at myndighedernes kontrol med merbeskæftigelse, medarbejderindflydelse og et rimeligt forhold ikke bliver tilfredsstillende.  Â
Overtagelse af formidlet arbejde
Det fremgÃ¥r af lovforslagets bemærkninger (side 56), at den ledige skal kunne overÂtage formidlet arbejde. Det mÃ¥ i den forbindelse være en forudsætning, at overtagelse skal ske med respekt for gældende opsigelsesvarsler.
Ikrafttræden
Det er fastsat i lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse (§ 5, stk. 3), at ordningen træder i kraft den 1. januar 2008 og gælder i 5 Ã¥r. Dette er i overensstemmelse med aftalen. Det fremgÃ¥r af lovforslagets bemærkninger til § 6, stk. 6, (side 60), at der indÂtil 1. juli 2013 vil kunne være ledige i ansættelse efter ordningen.
Ophørstidspunktet den 1. juli 2013 forudsætter imidlertid, at ingen ledige pÃ¥begynder ansættelse efter den 31. december 2012. Lovforslaget regulerer imidlertid ikke, hvorÂnÃ¥r ansættelsen senest skal pÃ¥begyndes, efter at aftalen er indgÃ¥et. Det vil sÃ¥ledes f.eks. den 31. december 2012 kunne aftales, at den ledige pÃ¥begynder en ansættelse den 1. februar 2013. Denne ansættelse vil kunne løbe frem til den 1. august 2013.