Arbejdsdirektoratet

Stormgade 10

1009 København K

Att. Henrik Loop

Høring vedr. lovforslag om tilbagetrækning. Text Box: 11. oktober 2006

Deres sag
06-201-214

 

Arbejdsdirektoratet har 29. september sendt ovennævnte i høring hos Beskæftigelsesrådet.

 

Lønmodtagersiden har afgivet høringssvar, som gengives nedenfor. Der er ikke modtaget yderlige bemærkninger.

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Ninna Würtzen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lønmodtagersiden (LO, AC og FTF) har meddelt følgende:

 

LO har følgende bemærkninger til udkast til lovforslag til nye paragraffer 67 a-c i lov om aktiv beskæftigelsesindsats.

Indledningsvis skal LO fremhæve, at der i forvejen eksisterer et rigt udbud af beskæf­tigelsespolitiske tilskudsordninger, hvorfor et samspil med de eksisterende ordninger båret ud fra beskæftigelsespolitiske hensyn, med ordinær beskæftigelse som målet, bliver helt afgørende.

 

Til de enkelte bestemmelser er der følgende bemærkninger:

 

§ 67 a

Det fremgår af aftalen, at den ledige skal være modtager af dagpenge, introduktions­ydelse, kontanthjælp eller starthjælp på det tidspunkt, hvor ansættelsen aftales. I lov­forslaget (§ 67a) er det blot fastsat, at målgruppen for løntilskudsordningen er perso­ner, der er omfattet af lovens § 2, nr. 1-3 (dagpengemodtagere samt kontant- og start­hjælpsmodtagere)

Efter de gældende regler er det en betingelse, at et ledigt medlem af en a-kasse er dag­pengeberettiget under hele tilbuddet og ikke kun på det tidspunkt, hvor ansættelsen aftales.

Det er uklart, om det er en betingelse i den nye ordning, at personen er berettiget til dagpenge i hele ansættelsesperioden. Da den særlige løntilskudsordning for personer over 55 år vel også skal ses som en erstatning for den forlængede dagpengeret for de 55-59 årige, forekommer det umiddelbart hensigtsmæssigt og naturligt, hvis der ikke stilles krav om dagpengeret i hele ansættelsesperioden men blot på aftaletidspunktet.

 

§ 67 a, stk. 3

I lovforslaget (§ 67 a, stk. 3) er der ikke en henvisning til § 65 om forbud mod konkur­renceforvridning, men derimod alene en henvisning til §§ 59 og 67.

Formentlig er begrundelsen blandt andet, at den nye særlige løntilskudsordning ikke er omfattet af EU’s statsstøtteforordning, fordi det er en ”objektiv” ordning.

Umiddelbart omtales konkurrenceforvridning ikke i aftalen. Imidlertid må det være en forudsætning, at en støtteordning ikke virker konkurrenceforvridende inden for landets grænser. Der bør derfor fastsættes et forbud mod konkurrenceforvridning i loven, så­ledes at der ikke sker indenlandsk konkurrenceforvridning.

 

§ 67 b:

Der foreslås indsat et nyt § 67b med angivelse af formålet med løntilskudsordningen:

”Tilbud om ansættelse med løntilskud for personer, der er omfattet af § 67a, gives i henhold til § 52, 1) i LAB…..”

Det er vigtigt, at formålet med den særlige løntilskudsordning svarer til de generelle formål med løntilskudsordninger, som de er beskrevet i LAB. Uden formålsbeskri­velse er risikoen større for, at ordningen blot vil blive brugt til perspektivløs parkering af ledige og til betingelsesløs økonomisk støtte til private arbejdsgivere.

 

§ 67 d:

Der foreslås indsat et nyt § 67d:

Paragraffen skal henvise til de eksisterende regler om merbeskæftigelse og et rimeligt forhold mellem antallet af aktiverede og ordinært ansatte i LAB §§ 60-62.

Ifølge Velfærdsaftalen af 20. juni 2006, s. 31, hvor løntilskudsordningen for ældre be­skrives, gælder de eksisterende regler om ovenstående også for denne ordning. Det bør fremgå af lovteksten.

 

Præcisering af proceduren for kontrol af, at LAB §§ 60-62 er overholdt.

Det foreslås endvidere, at der sker en præcisering af proceduren for kontrol af, at LAB §§ 60-62 er overholdt, med følgende tekst:

 ”Før ansættelser med løntilskud efter § 67a skal jobcentret sikre, at retningslinjerne i §§ 60-62 er overholdt iht. Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats § 119”.

Når jobcentret ikke har indflydelse på hverken visitation eller jobplan, øges risikoen for, at myndighedernes kontrol med merbeskæftigelse, medarbejderindflydelse og et rimeligt forhold ikke bliver tilfredsstillende.   

 

Overtagelse af formidlet arbejde

Det fremgår af lovforslagets bemærkninger (side 56), at den ledige skal kunne over­tage formidlet arbejde. Det må i den forbindelse være en forudsætning, at overtagelse skal ske med respekt for gældende opsigelsesvarsler.

 

Ikrafttræden

Det er fastsat i lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse (§ 5, stk. 3), at ordningen træder i kraft den 1. januar 2008 og gælder i 5 år. Dette er i overensstemmelse med aftalen. Det fremgår af lovforslagets bemærkninger til § 6, stk. 6, (side 60), at der ind­til 1. juli 2013 vil kunne være ledige i ansættelse efter ordningen.

Ophørstidspunktet den 1. juli 2013 forudsætter imidlertid, at ingen ledige påbegynder ansættelse efter den 31. december 2012. Lovforslaget regulerer imidlertid ikke, hvor­når ansættelsen senest skal påbegyndes, efter at aftalen er indgået. Det vil således f.eks. den 31. december 2012 kunne aftales, at den ledige påbegynder en ansættelse den 1. februar 2013. Denne ansættelse vil kunne løbe frem til den 1. august 2013.