LOÂ Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â FTFÂ Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â AC
Arbejdsdirektoratet
Sekretariatet for Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg
Stormgade 10
Postboks 1103
1009 København K                                                                            Den 10. oktober 2006
LO, FTF og AC har modtaget ovennævnte lovforslag i høring den 29. september og har følgende kommentarer:
Efterlønsbevis
Lønmodtagerorganisationerne bakker op om en automatisk udstedelse af efterlønsbeviset. En autoÂmatisk udstedelse øger retssikkerheden for medlemmerne. Der skal dog gøres opmærksom pÃ¥, at det foreliggende forslag ikke indebærer en egentlig forenkling af a-kassernes arbejde, da der stadig skal ske en manuel sagsbehandling til kontrol af beskæftigelseskravet. En forenkling af a-kassernes sagsbehandling forudsætter etableringen af eindkomst registret.
I lovforslaget indføres en ny 3 mÃ¥neders frist for medlemmets henvendelse til a-kassen, hvis medÂlemmet ønsker at fÃ¥ beregnet en efterlønssats pÃ¥ baggrund af beregningsgrundlaget pÃ¥ det tidspunkt, hvor efterlønsbeviset har virkning (pkt. 15. § 74 b, stk. 3). Lønmodtagerorganisationerne ser ingen grund til at indføre en sÃ¥dan frist, da fristen hverken er til gavn for a-kasserne eller medlemmerne. Derudover vil indførelse af en 3 mÃ¥neders frist føre til en administrativ merbelastning.
Fradrag for pension
Der indføres nye regler for modregning af pension udbetalt i perioden fra det 60. Ã¥r til den officielle pensionsalder (stk. 15, § 74 k). LønmodtaÂgerorganisationerne finder, at den foreslÃ¥ede modregning vil medføre en urimelig forskelsbehandling mellem medlemmer, der fÃ¥r udbetalt pension før den of-ficielle efterlønsalder, og medlemmer der først pÃ¥begynder udbetalingen efter det 62. Ã¥r.
Lønmodtagerorganisationerne anerkender, at det i velfærdsaftalen er fastsat, at der skal indføres nye regler for modregning af pension udbetalt før den officielle pensiÂonsalder. Det fremgÃ¥r dog ikke af velfærdsaftalen, hvor hÃ¥rd modregningen skal være.
I lovforslagets bestemmelse er det fastsat, at pensionsopgørelsen tillægges pensionsbeløb, som i overensstemmelse med den pÃ¥gældende pensionsordnings aldersvilkÃ¥r er udbetalt efter medlemÂmets fyldte 60. Ã¥r, men inden efterlønsalderen. I lovbemærkningerne er dette uddybet med eksempÂler, og herefter præciseres det, at hvis der er tale om en løbende arbejdsmarkedspensionsordning, er princippet det samme, men der gives ikke bundÂfradrag, og fradragsprocenten er 50 pct., jf. gælÂdende regler.             Â
Bestemmelsen vil stille medlemmer, der pÃ¥begynder udbetalingen af en livsvarig arbejdsmarkedsÂpension allerede som 60-Ã¥rige, væsentligt ringere end de medlemmer, der venter med at fÃ¥ pensioÂnen udbetalt til de er 62 Ã¥r.
Lønmodtagerorganisationerne foreslÃ¥r, at den foreslÃ¥ede modregning lempes. Dette kan ske ved at stille medÂlemmer, der modtager udbetaling før den officielle efterlønsalder, pÃ¥ samme mÃ¥de, som hvis pensionen først blev udbetalt som 62-Ã¥rig.
Aldersgrænsen for overgang til efterløn
I relation til bestemmelserne om ændring af den fremtidige efterlønsalder, bør det fremgÃ¥ direkte af loven, at efterlønsalderen som udgangspunkt er 62 Ã¥r, medmindre der sker ændringer i middelleveÂtiden, hvilket ogsÃ¥ fremgÃ¥r af velfærdsaftalen. I aftalens bemærkninger er dette præciseret (afsnit 1.2). Dette afsnit bør overføres til selve loven.
Fortrydelsesordningen (§ 1, nr. 15, § 75)
For at benytte fortrydelsesordningen skal medlemmet tilmelde sig efterlønsordningen skriftligt (stk. 1, nr. 2). Bestemmelsen er en skærpelse af muligheden for at benytte fortrydelsesordningen i forÂhold til velfærdsaftalens bestemmelser. Lønmodtagerorganisationerne finder bestemmelsen unødÂvendig.
Efterlønnens ophør (§ 1, nr. 20)
I lovforslagets § 77a, stk. 1, henvises til § 74, stk. 5. § 74, stk. 5 eksisterer ikke.
Tilbagebetaling af indbetalte efterlønsbidrag
Det foreslås, at et medlem kan få indbetalte efterlønsbidrag udbetalt til en pensionsordning efter eget valg (§ 1, nr. 20, § 77 a, stk. 4).
Det fremgÃ¥r af punkt 4.1.d i de almindelige bemærkninger, at nettoværdien af tilbagebetalte efterÂlønsbidrag, pÃ¥ grund af beskatningen af tilbagebetalingsbeløbet pÃ¥ tidspunktet for udbetalingen fra pensionsordningen, kan blive mindre end nettoudgiften til indbetalte efterlønsbidrag. Dette problem gælder for sÃ¥vel kontant tilbagebetaling som ved overførsel til en pensionsordning. Forslaget beÂskæftiger sig imidlertid kun med overførsel til en pensionsordning.
Lønmodtagerorganisationerne forudsætter, at misforholdet mellem overførsel til pensionsordninger og kontant udbetaling udviskes ved en kommende revision på skatteområdet.
Kommentarer til bemærkninger til de enkelte bestemmelser i lovforslaget
Aldersindekseringen (til nr. 15)
Lønmodtagerorganisationerne anerkender, at lovforslagets bestemmelser angÃ¥ende indekseringsÂmekanismen, der bruges ved den fremtidige regulering af efterlønsalderen, er i overensstemmelse med velfærdsaftalen. Lønmodtagerorganisationerne havde dog gerne set, at arbejdsmarkedets parter blev repræÂsenteret i arbejdet med indekseringen af den fremtidige efterlønsalder.