|
Kulturministeriet udsendte den 8. september 2006 et udkast til ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed i en bred høring. Udkastet har til formål at gennemføre den aftale om mediepolitikken for 2007-2010 som regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti indgik den 6. juni 2006.
Udkastet til lovforslag blev udsendt til i alt 88 ministerier, institutioner, organisationer m.v. Kulturministeriet har modtaget i alt 45 svar på høringen, jf. nærmere den vedlagte høringsliste, hvor de ministerier, institutioner, organisationer m.v., der har svaret på høringen, er markeret med fed.
I det følgende redegøres der for hovedsynspunkterne i de modtagne høringssvar. Forslag til sproglige forbedringer og lignende ikke er medtaget. Heller ikke forslag til ændringer i den mediepolitiske aftale, forslag til indholdet af de kommende public service-kontrakter eller forslag, der ikke vedrører gennemførelse af medieaftalen, er kommenteret.
Der henvises herudover i det hele til de vedlagte høringssvar.
Lægemiddelstyrelsen, Bryggeriforeningen, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening og Finansministeriet.
2. Justering af must carry-reglerne
Konkurrencestyrelsen er enig i, at den kommende kombinerede børne- og historiekanal ikke gives must carry-status. Herudover henviser styrelsen til Konkurrenceredegørelse 2006, hvoraf det fremgår, at styrelsen anbefaler, at must carry-reglerne ophæves eller ledsages af must provide-regler.
Branchen ForbrugerElektronik (BFE) foreslår, at alle statsejede kanaler pålægges must provide, og at der i øvrigt knyttes must provide til must carry.
SAML ønsker, at ikke-kommercielle lokale tv-kanaler på ny bliver omfattet af must carry-reglerne.
TDC bifalder, at den kommende børne- og historiekanal ikke er omfattet af must carry.
TDC foreslår, at den udvidelse af sendetiden, som jf. medieaftalen skal gives til de regionale TV 2-virksomheder, placeres i det multipleks, som i øvrigt er omfattet af must carry, idet der ellers vil blive de facto must carry på kanaler, hvor dette ikke var hensigten.
TDC og Forenede Danske Fællesantenneanlæg anfører videre, at must carry-regler forstås som omfattende indhold og ikke teknologi.
ITEK er enig i, at den kombinerede børne- og historiekanal ikke skal være omfattet af must carry. ITEK mener herudover, at alle public service-kanaler og alle must carry-kanaler skal være pålagt must provide.
DR beklager, at der i henhold til forslaget ikke er must carry på den kommende børne- og historiekanal fra DR.
Forenede Danske Fællesantenneanlæg glæder sig over, at den kommende børne- og historiekanal og programmer støttet af Public Service-Puljen ikke bliver omfattet af must carry. Foreningen er derimod bekymret over den de facto udvidelse af must carry-forpligtelserne, som vil følge af udvidelsen af de regionale TV 2-virksomheders udvidede sendetid.
IT- og Telestyrelsen foreslår, at lovteksten suppleres med definitioner på centrale begreber, og at det tydeliggøres, i hvilket omfang henholdsvis digitale og analoge signaler er omfattet af must carry-forpligtelsen.
Kulturministeriets kommentarer
Med hensyn til synspunkterne om, at visse kanaler skal være omfattet af en must provide-forpligtelse bemærkes, at den bestemmelse, der foreslås justeret alene angår spørgsmålet om must carry, samt at spørgsmål om must provide ikke er omfattet af den mediepolitiske aftale, og at der ikke er aktuelle planer om at fastsætte sådanne regler.
Spørgsmålet om, hvorvidt der er must carry på udvidelsen af sendetiden til de regionale TV 2-virksomheder, er uomtalt i medieaftalen. Da det forventes, at den regionale sendetid først iværksættes i efteråret 2009 finder Kulturministeriet, at spørgsmålet om, hvorvidt der skal være must carry på udvidelsen af den regionale sendetid bedst kan reguleres ved en senere lovændring.
Fordelingen af radioprogrammer i fællesantenneanlæg følger de regler, der er fastsat herom i loven. Det betyder bl.a., at der alene er en forpligtelse til at fordele digitale radioprogrammer fra DR, hvis der fordeles andre digitale radioprogrammer i fællesantenneanlægget.
Vedrørende de fremsatte bemærkninger om klarheden af bestemmelsen om must carry bemærkes, at Kulturministeriet er indstillet på at igangsætte overvejelser om, hvorvidt bestemmelsens opbygning og indhold i forbindelse med en kommende ændring af loven kan præciseres med henblik på at øge brugervenligheden.
3. Etablering af Public Service-Pulje
Danske Dagblades Forening hilser Public Service-Puljen velkommen.
SBS TV finder, at der er tale om en spændende idé, og lægger vægt på, at der ikke ved de kommende retningslinier sker en forfordeling af enkelte udbydere og foreslår, at der indføres et krav om medfinansiering.
Det Danske Filminstitut foreslår, at bestemmelsen præciseres således, at der udover støtte til produktion tillige kan ydes tilskud til udvikling af dansk tv-drama og tv-dokumentarprogrammer til udsendelse på andre fjernsynsforetagender end DR, de regionale TV 2-virksomheder og ikke-kommercielle lokal-tv-stationer. Instituttet foreslår videre, at det i lovbemærkningerne præciseres, at selvom en tv-station benytter et eksternt produktionsselskab til at udvikle og producere den støttede produktion, er det alene tv-stationen, der har ansvaret for at opfylde de forpligtelser m.v., der følger af den modtagne støtte samt at det skal præciseres, hvilke regler, der skal gælde for TV 2/DANMARK A/S’ modtagelse af støtte.
Branchen ForbrugerElektronik (BFE) mener, at de programmer, som støttes, skal være af en karakter, som kan tiltrække mange seere, og at støtte bør tilbagebetales i tilfælde af, at produktionen giver overskud.
SAML støtter ikke oprettelsen af Public Service-Puljen.
TV 3 foreslår, at det i lovbemærkningerne anføres, at der ikke er noget til hinder for, at de programmer, som har modtaget støtte fra puljen, kan genudsendes på high-pay-kanaler (selvom de ikke kan førstegangsudsendes dér).
ITEK og TV 3 mener, at det, for at sikre, at der ikke medgår midler fra puljen til at opfylde TV 2/DANMARK A/S’ public service-tilladelse, bør klargøres præcist, hvilke forpligtelser TV 2/DANMARK A/S har.
Producentforeningen hilser puljen velkommen og foreslår, at det for at styrke det private produktionsmiljø bør være disse, som kan opnå støtte fra puljen – dog således, at en ansøgning om støtte skal være ledsaget af en bindende tilkendegivelse fra en tv-station om at sætte programmet i produktion. Foreningen foreslår, at det er en forudsætning, at det kun er programmer, produceret af private produktionsselskaber der kan få støtte, ligesom foreningen har visse bemærkninger vedrørende rettighedsspørgsmål.
DR udtrykker bekymring for, om Public Service-Puljen på længere sigt vil udhule institutionens finansieringsgrundlag.
Kulturministeriets kommentarer
Formålet med den foreslåede bestemmelse i loven er at tilvejebringe en hjemmel for etablering af Public Service-Puljen og en hjemmel til at fastsætte nærmere regler om puljens tilrettelæggelse og administration.
De forskellige bemærkninger og forslag vedrørende puljen, som er fremkommet i forbindelse med høringen, vil indgå i det kommende arbejde med at udmønte ordningen i bekendtgørelsesform.
Vedrørende DR’s finansieringsgrundlag bemærkes, at det direkte af medieaftalen fremgår, at Public Service-Puljen ikke må være til hinder for DR’s varetagelse af de pålagte forpligtelser.
Det fremsatte forslag om, at puljen alene kan benyttes til støtte af private produktionsselskaber, finder ministeriet må afvises, fordi det fremgår eksplicit af medieaftalen, at støtten gives til tv-foretagender. For så vidt angår rettigshedsspørgsmålet henvises til, at dette må aftales konkret mellem de tv-foretagender, der modtager støtte, og en eventuel privat producent.
4. DR’s finansiering
Konkurrencestyrelsen og Forenede Danske Fællesantenneanlæg er enig i, at DR ikke må opkræve brugerbetaling for adgangen til public service-ydelser.
DR er som udgangspunkt enig i den foreslåede bestemmelse, men påpeger, at der er et behov for at kunne opkræve brugerbetaling i form af dækning for transmissionsudgifter i forbindelse med visse on-demand ydelser efter brugerens udtrykkelige anmodning. DR foreslår, at dette justeres i lovbemærkningerne.
DR bemærker, at der udover at kunne opkræve entrébetaling i forbindelse med DR’s ensembler tillige er et behov for at kunne opkræve betaling i forbindelse med andre events og arrangementer såsom Melodi Grand Prix og P3 Guld.
Kulturministeriets kommentarer
Kulturministeriet finder, at reale grunde taler for, at DR skal have adgang til at opkræve entré i forbindelse med visse (større) arrangementer af interesse for offentligheden såsom Melodi Grand Prix og P3 Guld. Kulturministeriet er derfor indstillet på at ændre finansieringsbestemmelsen i loven med henblik på, at dette kommer til at fremgå direkte.
Kulturministeriet kan tilslutte sig, at DR bør kunne få dækket transmissionsudgifter og lignende, der direkte påføres DR som følge af en udtrykkelig anmodning fra brugere om at få stillet visse ydelser, f.eks. nyheder via SMS, til rådighed. Det bemærkes dog, at der ikke er tale om at give DR mulighed for at opkræve betaling for selve indholdet af tjenesten, som forudsættes finansieret af licensen.
5. DR’s bestyrelse
ITEK er enig i ændringerne vedrørende DR’s bestyrelse.
Danske Dagblades Forening finder principielt, at bestyrelsen alene bør have indflydelse på programpolitikken ved at kunne ansætte og afskedige den programansvarlige/chefredaktøren.
Dansk Journalistforbund finder det hensigtsmæssigt at udvide antallet af medarbejderrepræsentanter i DR’s bestyrelse.
Justitsministeriet foreslÃ¥r, at det overvejes at tilføre lovbemærkningerne nogle betragtninger om, hvad der forstÃ¥s ved â€kandidat†og om, hvad der skal gælde, hvis et bestyrelsesmedlem i løbet af beskikkelsesperioden ophører med at opfylde betingelserne for at være bestyrelsesmedlem.
Kulturministeriets kommentarer
Kulturministeriet udbygger lovbemærkningerne med de overvejelser, som er foreslået af Justitsministeriet.
6. Lytternes og Seernes Redaktør i DR
Dansk Journalistforbund anser det som et brud med selvforvaltningen, at lytternes og seernes redaktør skal udpeges af bestyrelsen.
Danske Dagblades Forening mener, at hverken generaldirektøren eller bestyrelsen bør kunne intervenere i redaktørens arbejde. Foreningen foreslår, at det fastslås direkte i loven, at ingen har instruktion overfor redaktøren.
DR mener, at der ikke bør skabes uklarhed vedrørende det ansvarssystem, som følger af medieansvarsloven.
Kulturministeriets kommentarer
Med den foreslåede bestemmelse gennemføres medieaftalens punkt om lytternes og seernes redaktør i DR. Kulturministeriet har ikke bemærkninger herudover.
7. Udlægning af produktion fra DR
ITEK er enig i den foreslåede udlægning af produktion.
Producentforeningen forventer, at kravet om udlægning forankres i den kommende public service-kontrakt.
Kulturministeriets kommentarer
Ingen kommentarer.
8. De regionale TV 2-virksomheders anden virksomhed
ITEK er enig i forslaget om at begrænse de regionale TV 2-virksomheders anden virksomhed, men mener, at det bør ledsages af kontrolforanstaltninger.
SBS TV og Danske Dagblades Forening finder det positivt, at der lægges op til at begrænse de regionale TV 2-virksomheders adgang til at udøve anden virksomhed.
TV MIDT-VEST beder om, at der etableres en overgangsordning for så vidt angår afvikling af den virksomhed, som efter lovudkastet ikke længere er mulig, og som ikke drives i selskabsform. Herved vil anden virksomhed blive ligestillet uanset, hvordan denne virksomhed er organiseret.
TV Lorry bemærker, at det er vigtigt, at der sker en nøje definition af â€anden virksomhedâ€, og at definitionen bliver sÃ¥ vid, at der ikke er noget til hinder for, at TV Lorry kan udleje lokaler. Stationen bemærker videre, at den ønsker at kunne fortsætte sit samarbejde med SVT i Malmø, og at ogsÃ¥ seerklubben ønskes videreført.
TV 2 FYN foreslår, at bestemmelsen ændres således, at de regionale TV 2-virksomheder kan oprette nye selskaber eller indskyde kapital i eksisterende selskaber med henblik på at indgå i samarbejde om regionale public service aktiviteter med andre virksomheder og at de regionale TV 2-virksomheder kun uden bestemmende ejerandele kan indgå i selskaber. Der henvises til, at det er vigtigt, at de regionale TV 2-virksomheder ikke afskæres fra at tage del i udviklingen af nye public service-tiltag.
Branchen ForbrugerElektronik (BFE) mener, at det bør præciseres i loven, at de regionale TV 2-virksomheder ikke skal kunne anvende penge til andet end til opfyldelse af public service-forpligtelser, og at Rigsrevisionen får til opgave at føre kontrol hermed.
Rigsrevisionen finder, at forslaget gør området for anden virksomhed mere klart og overskueligt.
Producentforeningen mener, at formuleringen af bestemmelsen i forslaget er for åben for fortolkning og anbefaler, at bestemmelsen præciseres, så det ikke er tilladt for de regionale TV 2-virksomheder at anskaffe udstyr, der ligger ud over den kapacitet, der er nødvendig for at levere regionalt tv, og at dette ledsages af kontrolforanstaltninger. Producentforeningen mener, at overgangsperioden i forbindelse med begrænsningen af de regionale TV 2-virksomheders anden virksomhed bør fastsættes til 1. juli 2008.
Kulturministeriets kommentarer
For så vidt angår anden virksomhed, der ikke foregår i selskabsform men er organiseret på anden måde, er Kulturministeriet enig i, at denne tillige bør være omfattet af overgangsordningen.
Med hensyn til kontrol af den virksomhed de regionale TV 2-virksomheder udøver bemærkes, at disse skal opfylde kravene i bekendtgørelse nr. 1327 om den regnskabsmæssige adskillelse mellem DR’s, TV 2/DANMARK A/S’ og de regionale TV 2-virksomheders public service-virksomhed og anden virksomhed, og at Rigsrevisionen fører tilsyn med bekendtgørelsens overholdelse.
Vedrørende længden af den foreslåede overgangsperiode bemærkes, at Kulturministeriet, under hensyn til de regionale TV 2-virksomheders muligheder for en forretningsmæssig afvikling af selskaber m.v., finder, at overgangsperioden bør fastsættes til 1. januar 2011.
I lyset af bl.a. de modtagne bemærkninger om den regionale programvirksomhed er Kulturministeriet indstillet på at ændre lovforslaget således, at de regionale TV –virksomheder får adgang til at deltage i selskaber, som driver regionale internet-protaler.
Kulturministeriet bemærker herudover, at de regionale TV 2-virksomheder fortsat vil have mulighed for på konkurrencemæssige vilkår kommercielt at udnytte ledig kapacitet, der opstår i forbindelse med virksomhedernes public service-virksomhed. Dette betyder bl.a., at de regionale TV 2-virksomheder inden for rammerne af denne ledige kapacitet fortsat vil kunne producere programmer mv. med henblik på salg til andre samt udleje teknisk udstyr, lokaler mv..
Lovændringen får ikke konsekvenser for de regionale TV 2-virksomheders adgang til at levere nyheds- og aktualitetsprogrammer og -indslag til TV 2/DANMARK A/S til udsendelse på den landsdækkende public service TV 2-kanal, da dette indgår som en del af de regionale virksomheders public service-virksomhed. Endvidere bemærkes, at forslaget ikke berører de regionale virksomheders adgang til at samarbejde indbyrdes eller med andre om public service-virksomheden.
9. Radio- og tv-nævnets sammensætning m.v.
SAML finder det glædeligt, at nævnet suppleres med en repræsentant fra lytter- og seerorganisationerne.
Radio- og tv-nævnet foreslår, at alle medlemmerne beskikkes af ministeren – dog således, at et af medlemmerne udpeges af Samarbejdsforum for Danske Lytter- og Seerorganisationer.
Kulturministeriets kommentarer
Kulturministeriet har forståelse for det synspunkt, som er fremsat af Radio- og tv-nævnet. Med henblik på at sikre, at der ikke kan skabes tvivl om, hvorvidt ministeren kan undlade at beskikke det af Samarbejdsforum for Danske Lytter- og Seerorganisationer foreslås det, at den foreslåede bestemmelse i loven ændres således, at ministeren udpeger 7 medlemmer, at organisationen udpeger 1 medlem, og at ministeren beskikker dem alle.
10. Radio- og tv-nævnets afgivelse af udtalelser
DR bemærker, at der er tale om en betydelig udvidelse af nævnets kompetence og foreslÃ¥r, at den indskrænkes til alene at omfatte udtalelse om den â€værditestâ€, som DR skal underkaste nye public service tjenester.
Dansk Journalistforbund og Danske Dagblades Forening advarer mod en udvidelse af Radio- og tv-nævnets opgaver.
Kulturministeriets kommentarer
At Radio- og tv-nævnet skal afgive udtalelse om DR’s â€værditest†følger af den indgÃ¥ede medieaftale.
Kulturministeriet finder det herudover rigtigst med en generelt formuleret bestemmelse i selve loven og bemærker i den forbindelse, at det af lovbemærkningerne klart fremgÃ¥r, at bestemmelsen først og fremmest har til formÃ¥l at skabe hjemmel til, at Radio og tv-nævnet kan afgive udtalelse om den â€værditestâ€, som DR skal underkaste nye public service-tjenester.
11. Medielicens
De omfattede apparater
Telia Danmark bemærker, at der savnes logik i beskrivelsen af, hvilke apparater, der er omfattet af medielicensen, idet udkastet fastslår, at visse apparater, der kan modtage lyd- og billedprogrammer, er omfattet af licenspligten, medens det et andet sted fremgår, at det alene gælder computere med en vis båndbredde.
Konkurrencestyrelsen er positiv over for indførelsen af en medielicens, men peger i øvrigt generelt på finanslovsfinansiering som den mest hensigtsmæssige finansiering af DR m.fl.
ITEK mener, at det er forkert at pålægge pc’er licens, idet en stand-alone pc og en almindelig internetforbindelse ikke er ensbetydende med, at man kan se tv. Fastholdes forslaget foreslår ITEK, at det præciseres, at kun pc’er og mobiltelefoner, der er udstyret med tuner/billedkort og/eller afspilningssoftware (f.eks. mediaplayer) og tilknyttet en passende bredbåndsforbindelse skal omfattes af medielicensen. ITEK anfører videre, at der er en række nye produkter på vej på det danske marked, og at disse ikke synes at være omfattet af den foreslåede regulering.
IT-Branchen, HTSi og ITEK mener, at medielicensen ved førstkommende lejlighed bør erstattes af en husstandsafgift.
Danske Biludlejere mener, at biludlejningsselskaber fremover bør være fritaget fra at betale radiolicens.
Dansk Journalistforbund og TDC finder det positivt, at licensen omlægges til en medielicens.
DR foreslår, at licenspligten defineres dels ved besiddelsen af visse licenspligtige apparater og dels ved indehavelsen af en tjenesteydelse, der muliggør adgangen til DR’s billedprogrammer og –tjenester.
Hi3G bemærker, at det har forstÃ¥et forslaget sÃ¥ledes, at et apparat alene er licenspligtigt, hvis det er i stand til at modtage billedprogrammer og –tjenester, der er udsendt til almenheden – dvs. som broadcastes ved hjælp af radioanlæg samt at â€on demand†tv-tjenester ikke er omfattet.
3G efterlyser en definition af, hvilke mobiltelefoner, der skal være omfattet af licenspligt. 3G finder ikke, at telefoner, hvor kunden alene får adgang til mobil-tv (herunder streamet tv) efter anmodning, bør være licenspligtige.
Indberetningen
Telia Danmark mener, at model 1 om forhandlerindberetning er ressourcespild. Model 2 finder Telia er ikke-acceptabel.
IT-branchen, Telekommunikationsidustrien, Branchen ForbrugerElektronik (BFE), Hi3G, ITEK og Viasat A/S finder, at ingen af de nævnte modeller for en indberetningsordning er farbare, idet de indeholder meget store administrative byrder for erhvervslivet og en eventuelt udlevering af konkurrencefølsomme oplysninger. IT-branchen finder, at indberetningen helt bør bortfalde.
TDC anfører om model 1, at der er tale om en lappeløsning, og at modellen medfører en væsentlig forøget administrativ byrde for erhvervslivet.
TDC, Canal Digital og Forenede Danske Fællesantenneanlæg afviser model 2 og henviser bl.a. til, at den ikke opfylder medieaftalen.
Dansk Handel & Service anfører, at indberetning af licenspligtige apparater m.v. er administrativ belastende for erhvervslivet, og at indberetningerne i mange situationer er overflødige, fordi der allerede betales licens af den personkreds, som indberettes. I givet fald peger organisationen på model 2 som den mest farbare.
DR tilslutter sig model 2 i udkastet til lovforslag og har enkelte formuleringsforslag.
Telekommunikationsindustrien, Branchen ForbrugerElektronik (BFE), TDC, ITEK, Forenede Danske Fællesantenneanlæg, TV 3, Viasat A/S, Telia og 3G anbefaler, at opkrævning af licens sker efter et frameldingsprincip.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen finder, at begge de modeller, som er indeholdt i udkastet til lovforslag, vil medføre væsentlige administrative omkostninger for erhvervslivet. Styrelsen finder dog, at det først, når der er truffet afgørelse om, hvilken model der skal benyttes, og når reglerne nærmere skal udmøntes i bekendtgørelsesform, er muligt at tage stilling til, om de administrative omkostninger er af et omfang, der berettiger, at forslaget forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
Kulturministeriets kommentarer
Vedrørende de omfattede apparater bemærkes, at den nærmere afgrænsning vil ske ved den kommende revision af bekendtgørelse nr. 1339 af 15. november 2004 om radio- og fjernsynslicens.
Med hensyn til indberetningen finder Kulturministeriet efter en samlet vurdering, at model 1, dvs. den nuværende forhandlerindberetning, bør videreføres. Kulturminsteriet finder endvidere, at ordningen bør evalueres efter 2 år.
12. Bemærkninger som ikke direkte vedrører udkastet til lovforslag
Digitalt TV
SBS TV anfører, at det er konstruktivt, at der bliver tale om en gatekeeper, som ikke er styret af to offentligt ejede tv-stationer og anbefaler, at gatekeeperen ikke også må være indholdsleverandør eller udbyder af tv på konkurrende platforme. SBS finder også, at der ikke skal kunne gives øget kapacitet til public service-kanaler på bekostning af kommercielle kanaler.
ITEK understreger vigtigheden af, at distributionen af digitalt jordbaseret tv varetages og drives af en uafhængig privat aktør, ligesom det er vigtigt at sikre konkurrencen og at sikre gate-keeperen frie muligheder for at tilrettelægge sin virksomhed.
Konkurrencestyrelsen henstiller, at embedsmandsudvalget vedrørende DTT inddrager hensynet til en effektiv konkurrence, og at udvalget sammensættes med henblik herpå.
DAB
SBS Radio A/S anser det som positivt, at man begrænser antallet af frekvenser, som DR har råderet over i DAB-nettet og foretager udbud heraf.
Public service
Konkurrencestyrelsen anfører, at den savner en klar definition af (DR’s) public service-ydelser.
Digitalisering af arkiver
Konkurrencestyrelsen henstiller, at arbejdsgruppen vedrørende digitalisering af arkiverne inddrager hensynet til effektiv konkurrence, og at udvalget sammensættes med henblik herpå.
Branchen ForbrugerElektronik (BFE) og Danske Dagblades Forening deltager gerne i arbejdsgruppen.
DR
Konkurrencestyrelsen mener, at det skal sikres, at DR ikke modtager overkompensation, at DR ikke skal have adgang til at få sponsoreret programmer, og at DR ’s anden virksomhed skal udskilles fra DR’s public service-virksomhed, og at der skal offentliggøres detaljeret mellemregnskab.
Den fremtidige mediestøtte
Det Danske Filminstitut, Branchen ForbrugerElektronik (BFE) og TV 3 deltager gerne i udredningsarbejdet.
Dansk Journalistforbund mener, at tiden er moden til nedsættelse af et nyt medieudvalg eller en mediekommission.
EU-relaterede synspunkter
Branchen ForbrugerElektronik (BFE) mener, at det skal fremgå af loven, at finansiering af public service skal være i overensstemmelse med EU-retten, og at DR’s nye børne- og historiekanal bliver notificeret for EU-Kommissionen.
Replanlægning af frekvensanvendelsen af FM-båndet
SAML anbefaler, at der afsættes mindst én frekvens til ikke-kommerciel lokalradio i hver kommune.
SBS Radio A/S understreger, at replanlægningen af FM-båndet med henblik på at skaffe adgang til flere landsdækkende frekvenser, er den eneste reelle mulighed for bedre udviklingsmuligheder for den samlede kommercielle radiobranche i de kommende 5 til 10 år.
IT- og Telestyrelsen foreslår, at det i de almindelige bemærkninger tydeliggøres, at der – indtil videre – er tale om en prøveplanlægning, og at der først efter afslutningen af denne tages stilling til, om den skal gennemføres i praksis.
Ændring i lejeloven
Socialministeriet varsler, at der kommer lovbidrag om ændring i lejeloven som følge af en tidligere ændring af must carry-reglerne.
â€Værditestenâ€
Dansk Journalistforbund mener, at medieaftalens punkt om â€værditest†er i strid med mediernes uafhængighed af statsmagten.
DR anfører, at kriterierne for â€værditesten†bør fremgÃ¥ af lovbemærkningerne.
Hensyn til handicappede
De Samvirkende Invalideorganisationer finder, at der fortsat er udviklingspotentiale med hensyn til at sikre handicappedes adgang til at kunne se tv m.v. Organisationen foreslår, at der nedsættes en bredt sammensat handicaprådgivningsorgan med kommunikation og medier som sit arbejdsfelt med henblik på at sikre, at fjernsyn og andre medier bliver tilgængelige for alle.
Landsforeningen for Bedre Hørelse mener, at tiden er inde til, at samtlige danske udsendelser tekstes, og at dette bør indarbejdes i udkastet til lovforslag.
Gengivelse af medieaftale i lovudkastet
Justitsministeriet foreslår, at gengivelsen af medieaftalen i lovudkastet forkortes en hel del og alene indeholder den del af medieaftalen, som har relevans for lovudkastet.
Retransmissionsafgift
Branchen ForbrugerElektronik (BFE) finder, at det er urimeligt, at DR kan opkræve retransmissionsafgift af antenneanlæggene.
Opkrævning af administrationsgebyrer m.v.
DR ønsker mulighed for at opkræve administrationsgebyr ved betaling af licens på anden vis end via PBS og mulighed for at opkræve kontrolafgift efter skrappere regler end de gældende.
Kulturministeriets kommentarer
Der er i det hele tale om forslag og kommentarer, som ikke har med gennemførelsen af den mediepolitiske aftale at gøre i det omfang, denne skal gennemføres i form af lovændring.