Til:

Skatteministeriet

Skat – Tinglysningsafgift & juridisk rådgivning

 

Samt til orientering for:

Domstolsstyrelsen

 

Sent pr. e-post

Tinglysning

Finansrådet vil gerne takke for Skatteministeriets og SKAT's åbenhed omkring samt inddragelse af Finansrådet i forbindelse med udformningen af såvel en ny storkundeordning som ændring af tinglysningsafgiftsloven. Kun ved at fortsætte den tætte dialog kan det fulde samfundsmæssige potentiale i relation til den kommende elektroniske tinglysningen (e-TL) realiseres.

 

Finansrådet vil gerne kvittere for, at Skatteministeriet med udkast til forslag til lov om ændring af tinglysningsafgiftsloven har søgt at imødekomme en række af de udfordringer som følger af den kommende digitalisering af tinglysningen. For at sikre realiseringen af det fulde potentiale ved den elektroniske tinglysning finder Finansrådet det imidlertid afgørende, at det endelige lovforslag tilpasse således, at også problemstillinger identificeret i nærværende brev løses.

 

Der vedlægges særskilt Finansrådets svar på teknisk høring af "Forslag til Lov om ændring af tinglysningsafgiftsloven (Digital tinglysning m.v.)" dateret den 4. juli 2006, jf. vedlagte bilag 1.

 

I forlængelse heraf samt i forlængelse af mødet den 15. maj 2006 hos SKAT, vil Finansrådet gerne følge op på invitationen til at afdække uhensigtsmæssigheder ved den gældende lovgivning, i forbindelse med digitaliseringen af tinglysningen, jf. vedlagte bilag 2. Det skal bemærkes, at denne afdækning tager udgangspunkt i den eksisterende lovgivning, hvorfor visse problemstillinger allerede er søgt løst med ovennævnte lovforslag.

 

Digitaliseringen af tinglysningen åbner en række nye muligheder for at automatisere processer i relation til tinglysningen, der tidligere har været forbundet med flere manuelle arbejdsprocesser, herunder også processer i forbindelse med afgiftsberegningen.  For at sikre det fulde samfundsmæssige rationaliseringspotentiale ved den elektroniske tinglysning vil Finansrådet på den baggrund foreslå, at der sikres en entydig og fuldautomatiseret validering af afgiftsberegningen i forbindelse med implementeringen af e-TL, jf. vedlagte bilag 3.

 


Afsluttende har Finansrådet en række henstillinger og antagelser, som Skatteministeriet og SKAT bedes tage i betragtning i forbindelse med det videre arbejde. Disse er:

 

·          FinansrÃ¥det vil pÃ¥ det kraftigste henstille til, at udvikling, test, implementering og idriftsættelse af SKATs nye storkundeordning sammentænkes og koordineres med Domstolsstyrelsens e-TL projekt, der forventes implementeret pr. 26. marts 2008.

·          FinansrÃ¥det vil ligeledes henstille til, at nye lovinitiativer f.s.v. beregning af tinglysningsafgift eller andre lovændringer som grænser op til funktioner, som ligger i det kommende elektroniske tinglysningssystem, i videst mulig omfang tænkes indbygget direkte e-TL systemet. Her tænkes fx pÃ¥, at der i ovennævnte lovforslag arbejdes med et nyt sæt løse ”erklæringer”. Hvordan er de funktionsmæssigt tænkt ind i det elektroniske tinglysningssystem?

·          FinansrÃ¥det antager, at den nye storkundeordning vil kunne tilgÃ¥s via en system-til-system løsning og via e-TLs brugerportal. En tasteordning via en hjemmeside vil sÃ¥ledes ikke kunne anvendes i en ellers automatiseret sagsbehandling.  

 

 

Med venlig hilsen

 

Thomas Nørby Dahl