Det burde jo egentlig være så enkelt: Folk, der er syge, folk, der på grund af deres sygdom, på grund af en ulykke eller andre ting har mistet retten til at arbejde, burde have et forsørgelsesgrundlag på den ene eller den anden måde. I Danmark kalder vi det sygedagpenge. Det burde være så enkelt, at de mennesker, som er syge, har mulighed for at få sygedagpenge, indtil deres situation er afklaret og de enten kan få et andet forsørgelsesgrundlag inden for det offentlige eller i større eller mindre grad kan vende tilbage til et arbejde. Men sådan er det ikke.
Med de varighedsbegrænsninger, der er i dag for sygedagpenge, er det sådan, at knap 5.000 mennesker hvert år, selv om de er syge, mister retten til sygedagpenge, og 900 af dem mister totalt deres eget forsørgelsesgrundlag.
Det her forslag giver sig ud for at være et forslag, der vil prøve at rette op på de problemer. Men hvad er det så, forslaget retter op på? Jo, det retter op på, at 400 mennesker ud af de her knap 5.000 vil kunne få mulighed for at få forlænget deres sygedagpenge i yderligere 52 uger - 400 ud af knap 5.000! Det er småt - det er meget småt. Man kan jo sige, at det ikke er alt småt, der er godt, men i det her tilfælde vil jeg godt slå fast, at for Enhedslisten er et fremskridt, hvor 400 syge mennesker får forbedret deres mulighed for at have et forsørgelsesgrundlag, selvfølgelig et fremskridt, og derfor vil Enhedslisten også slutte af med at støtte forslaget.
Under debatten her er det jo kommet frem, at det i hvert fald for en del af de ordføreres vedkommende, som står bag finanslovaftalen på det her område, er forholdsvis uafklaret, hvad de i virkeligheden mener. Når De Konservatives ordfører slår fast, at det jo handler om, at man skal kunne få sygedagpenge, indtil man kan vende tilbage til arbejdsmarkedet, er en stor gruppe af de mennesker, som kan vende tilbage til arbejdsmarkedet, alligevel udeladt for muligheden for at få forlænget sygedagpengene, så længe de endnu er syge. Det handler om de mennesker, som efter en længere sygeperiode har mulighed for at vende tilbage, ikke fuldt og helt på arbejdsmarkedet, men i et fleksjob. De mennesker er udeladt af det her forslag, og derfor vil forslaget meget let medføre, at de mennesker i stedet for at kæmpe en kamp for at komme ud af deres sygdom og vende tilbage i et fleksjob måske bliver henvist til hurtigere, hvis de skal kunne klare sig, helt at forlade arbejdsmarkedet og komme på førtidspension. Det er en af de meget uheldige virkninger af, at lovforslaget er skruet sammen, som det er.
Tilsvarende med de mennesker, som står i den situation, at det endnu ikke er afklaret, hvad det egentlig er, de lider af, hvordan de skal behandles, og hvordan de kan komme videre
i deres liv: De mennesker er heller ikke omfattet af lovforslaget. Derfor er det så begrænset, som det er, og det
i en situation, hvor et flertal i det her Folketing i virkeligheden, hvis ikke det var, fordi man var underlagt magtens pris osv., måske kunne lave et forslag, der var bedre. Jeg har i hvert fald hæftet mig ved, at vi står i en situation, hvor vi efter et regeringsskifte har et flertal i det her Folketing, som går ind for en total ophævelse af varighedsbegrænsningerne, sådan at mennesker, der er syge, kan få sygedagpenge, indtil de kan overgå til noget andet, eller indtil de kan komme i arbejde igen. Og det er da i hvert fald glædeligt.
Man må også sige, at det er glædeligt med to af de andre elementer i forslaget:
For det første det, at delvis sygemeldte kan sikres fuld forsørgelse, hvis de bliver fyret, fordi arbejdsgiverne ikke vil sætte dem på nedsat tid. Folk, der på den måde forsøger at have tilknytning til arbejdsmarkedet, vil ikke længere blive straffet, hvad angår forlængelse af sygedagpengene.
For det andet vil jeg til sidst også sige, at jeg synes, det er en god idé, at arbejdsgiverperioden, selv om det så kun er med en enkelt dag, bliver forlænget. Jeg har bidt mærke i Beskæftigelsesministeriets svar i høringsnotatet på arbejdsgiverorganisationernes klynkeri, hvor beskæftigelsesministeren siger:
»Incitamentet for at nedbringe sygefraværet hænger i høj grad sammen med forpligtelsen. Al erfaring viser, at de arbejdspladser, der sætter fokus på godt arbejdsmiljø og trivsel, høster gevinsten i form af mindre sygefravær. Arbejdsgiverne har derfor selv en vigtig nøgle til at nedbringe sygefraværet og udgifterne til sygedagpenge.«
Sjældne kloge ord fra beskæftigelsesministeren.