NOTAT |
Supplerende høringsnotat over høring af forslag til ændring af offshoresikkerhedsloven (L 76)
I forlængelse af den generelle høring om L 76, forslag til ændring af offshoresikkerhedsloven, blev lovudkastet ligeledes sendt i høring hos Grønlands landsstyre, Råstofdirektoratet, den 9. november 2006.
Grønlands landsstyre, Råstofdirektoratet, har ved brev af 22. november 2006 fremsendt sine bemærkninger til lovudkastet.
Råstofdirektoratet har bemærkninger til lovforslagets § 3 om muligheden for ikrafttræden for Grønland ved kongelig anordning.
Råstofdirektoratet anfører, at forundersøgelse, efterforskning og udnyttelse af mineralske råstoffer i Grønland og andre dermed forbundne aktiviteter reguleres af lov om mineralske råstoffer i Grønland (råstofloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 368 af 18. juni 1998 (med senere ændringer). Loven gælder for sådanne råstofaktiviteter i Grønland, jf. §§ 1 og 2, herunder også på kontinentalsokkelområdet ved Grønland, jf. § 1, stk. 2. Meddelelse af tilladelse til råstofaktiviteter i Grønland forudsætter aftale herom mellem regeringen og Grønlands Landsstyre, jf. § 3. Forvaltningen vedrørende mineralske råstoffer i Grønland varetages af Råstofdirektoratet under Grønlands landsstyre jf. § 5, stk. 1.
Grønlands landsstyre kan med respekt af lovgivning, hvorved kompetence er henlagt til andre myndigheder, fastsætte nærmere forskrifter om bl.a. tekniske, sikkerhedsmæssige og miljømæssige forhold i forbindelse med råstofaktiviteter i Grønland, jf. råstoflovens § 24.
Råstofdirektoratet anfører videre, at direktoratet netop er i gang med at udarbejde udkast til bekendtgørelse, der indeholder regler, der i vidt omfang svarer til reglerne i offshoresikkerhedsloven.
I forslag til ændring af offshoresikkerhedsloven fremgår det af § 3, 2. led, at loven ved kongelig anordning kan sættes i kraft for Grønland med de afvigelser, som de særlige grønlandske forhold tilsiger. En tilsvarende regel findes også i den gældende offshoresikkerhedslovs § 77, 2. led.
Råstofdirektoratet mener, at disse regler, når de sammenholdes med de øvrige regler i den gældende offshoresikkerhedslov og ændringsforslaget, er i strid med råstoflovens § 24.
På grundlag heraf mener Råstofdirektoratet, at § 3 i udkast til ændring af offshoresikkerhedsloven bør ændres, således at § 3 ikke giver mulighed for at sætte ændringsloven i kraft for Grønland. Ligeledes foreslår Råstofdirektoratet den gældende offshoresikkerhedslov ændret, så denne heller ikke kan sættes i kraft for Grønland.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen er enig i, at råstoflovens § 24 omfatter det samme sagsområde som offshoresikkerhedsloven, der kan sættes i kraft for Grønland ved kongelig anordning. Kompetencen til at fastsætte regler på det pågældende sagsområde er således overført til Grønlands landsstyre.
Det ville ikke være i overensstemmelse med denne overførelse af kompetence til Grønlands landsstyre, såfremt offshoresikkerhedsloven ved kongelig anordning blev sat i kraft for Grønland.
SÃ¥fremt offshoresikkerhedsloven blev sat i kraft for Grønland, ville der i Grønland være to konkurrerende og i et vist omfang modstridende regelsæt, som regulerede det samme sagsomrÃ¥de, hvilket bør undgÃ¥s.Â
Derfor bør lovforslagets § 3 ændres således, at det ikke kan sættes i kraft for Grønland ved kongelig anordning.
Ligeledes bør der indføjes et yderligere ændringsforslag i lovforslaget, der ophæver den gældende bestemmelse i offshoresikkerhedsloven om, at loven kan sættes i kraft for Grønland ved kongelig anordning.