Ændringsforslag stillet den 22. januar 2007 uden for betænkningen

Ændringsforslag

til 2. behandling af

Forslag til lov om ændring af offshoresikkerhedsloven

(Begrænsning af arbejdsgivernes strafansvar og skærpelse af straf for visse overtrædelser, der begås af ansatte, samt udvidelse af lovens anvendelsesområde til indkvarteringsfaciliteter på skibe, m.v.)

[af transport‑ og energiministeren (Bendt Bendtsen, fg.)]

Af   transport- og energiministeren:

Til § 1

   1) Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 70 indsættes som stk. 10:

»Stk. 10. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der overtræder bestemmelserne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 336/2006 af 15. februar 2006 om gennemførelse af den internationale kode for sikker skibsdrift i Fællesskabet og ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 3051/95.««

[Straffebestemmelse for overtrædelse af forordning]

   2) Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:

»02. § 77 affattes således:

Ȥ 77. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.««

[Mulighed for ikraftsættelse for Grønland udgår]

Til § 2

   3) I stk. 2 ændres »nr. 10-16« til: »nr. 10-13, 01, 14-16«.

[Teknisk korrektion som følge af ændringsforslag nr. 1]

Til § 3

   4) Paragraffen udgår.

[Bestemmelse om lovforslagets gyldighed på Færøerne og i Grønland udgår]

Bemærkninger

Til nr. 1 og 3

EU har implementeret den internationale kode for sikker drift af skibe og forebyggelse af forurening (International Safety Management-koden (ISM-koden)) ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 336/2006 af 15. februar 2006 om gennemførelse af den internationale kode for sikker skibsdrift i Fællesskabet og ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 3051/95. ISM-koden stiller standarder for skibes sikkerhedsstyringssystemer, herunder mobile offshoreanlægs sikkerhedsstyringssystemer. ISM-koden og forordningen finder direkte anvendelse på mobile offshoreanlæg.

Det følger af forordningens artikel 9, at medlemsstaterne skal fastsætte sanktioner, der skal anvendes ved overtrædelse af denne forordning, hvilket er hensigten med ændringsforslaget. Det er således ikke tilstrækkelig implementering af forordningen, at det allerede følger af lovens §§ 42 og 54, at anerkendte normer og standarder skal følges.

Til nr. 2 og 4

Grønlands landsstyre er ved lov om mineralske råstoffer i Grønland (råstofloven) henlagt en række kompetencer vedrørende offshoresikkerhedslovens sagsområder, hvorefter Danmark ikke længere er myndighed på de pågældende sagsområder. Råstoflovens § 24 omfatter således det samme sagsområde som den gældende offshoresikkerhedslov, der kan sættes i kraft for Grønland ved kongelig anordning.

Da Danmark ikke længere er myndighed på de pågældende sagsområder, foreslås offshoresikkerhedslovens ikrafttrædelsesbestemmelse ændret således, at loven ikke længere kan sættes i kraft for Grønland.

Som konsekvens af ændringsforslag nr. 2 udgår lovforslagets bestemmelse om territorial gyldighed, idet ændringsloves gyldighedsområde automatisk følger hovedloven, når denne som foreslået ved ændringsforslag nr. 2 ikke gælder for Færøerne og Grønland.