Først takker jeg for den - sådan må jeg betragte det - overvældende tilslutning til lovforslaget. Det er jeg glad for.
Jeg medgiver, at der er tale om et ret teknisk lovforslag, og derfor vil der være mange spørgsmål, også nogle af dem, der er rejst herfra, som jeg vil anbefale stilles skriftligt, nærmest for præciseringens skyld. Mange gange kan man ikke mundtligt give så fuldstændig præcise svar, som man gerne ville; det kan man skriftligt. Men jeg skal jo nok forsøge at svare så præcist som muligt.
Som det fremgår, er lovforslaget en del af den samlede gennemførelse af to direktiver om naturbeskyttelse, nemlig direktivet om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter og direktivet om beskyttelse af vilde fugle. Den hidtidige gennemførelse af de to direktiver bl.a. i miljømålsloven lagde til grund, at der skulle være regler i sektorlovgivningen om at sikre en gunstig bevaringsstatus for de internationale naturbeskyttelsesområder i havene.
Med lovgivningen bliver de relevante dele af direktivet nu gennemført i sektorlovgivningen om energi, kystbeskyttelse og havne. Lovændringen imødekommer to åbningsskrivelser fra Kommissionen om Danmarks gennemførelse af habitatdirektivet og fuglebeskyttelsesdirektivet.
Lovforslaget indeholder generelle bemyndigelser til at gennemføre eller anvende EU-regler og til at opfylde internationale forpligtelser vedrørende forhold, der er omfattet af de berørte love, herunder også miljø- og naturbeskyttelsesområdet. Lovforslaget sikrer endvidere, at der kan stilles krav om, at der tages naturbeskyttelseshensyn, når der gives tilladelse til projekter på havet.
Jeg må så først og fremmest til dette, at noget står på latin, og der er så en enkelt del, der står på græsk, sige, at det simpelt hen er aftryk af direktivteksten. Hvis nogen ønsker bestemte ord oversat, skal vi selvfølgelig nok sørge for, at det sker, men det er altså optryk af en tekst, hvilket tydeligt fremgår af lovforslaget.
Flere har rejst specielt spørgsmålet om Danmarks Naturfredningsforenings påpegning af det, der hedder en implementeringsmangel af EU-habitatdirektivets artikel 12, og ønsker en direkte hjemmel i de relevante love herom.
Det er korrekt, at der ikke i det fremsatte lovforslag er bestemmelser, der direkte implementerer habitatdirektivets artikel 12. Det skyldes bl.a., at der er tvivl om, hvordan artiklen skal implementeres på havet. Der er over det seneste par år pågået et arbejde i EU-regi med at afdække rækkevidden af artikel 12, og Europa-Kommissionen forventes, heldigvis, inden udgangen af 2006, det vil altså sige om omtrent 30 dage, at offentliggøre en vejledning til fortolkning heraf.
Behovet for eventuelt supplerende regler vil blive vurderet i lyset af denne vejledning, når vi får den. Det er min forventning, at lovforslagets bemyndigelsesbestemmelser vil være tilstrækkelige til at fastsætte regler, der implementerer artikel 12, når den omtalte vejledning foreligger. Det kan så gøres ved en bekendtgørelse, og det kan måske også - hvis lovforslaget ikke vedtages sådan overnight, hvad jeg ikke forventer det gør - komme som ændringsforslag. Hvis det, EU når frem til, kan bruges som ændringsforslag, er jeg også indstillet på det.
Som opfølgning på Europa-Kommissionens vejledning vedrørende artikel 12 i habitatdirektivet vil det naturligvis også i forbindelse med udmøntningen af lovens bemyndigelse nærmere blive vurderet, i hvilket omfang der skal fastsættes nærmere retningslinjer for godkendelsesprocedurer i forbindelse med f.eks. seismiske undersøgelser. Jeg kan altså garantere udvalget og Folketinget, at vi vender tilbage til det der med artikel 12 i en ganske præcis form, når vi får retningslinjerne. Og det synes jeg, bortset fra dette med latinen, er de væsentligste indvendinger.
Hr. Martin Lidegaard havde dog spørgsmål, som også relaterer sig til artikel 12, og jeg håber så, at jeg har besvaret det. Så spurgte hr. Martin Lidegaard også, om det er en del af det almindelige tilsyn, at vi følger med inden for de igangværende aktiviteter, og der er svaret, at det er en del af det almindelige tilsyn, at vi følger med inden for de områder, hvor godkendelsen er givet. Det er altså ikke sådan, at vi siger, at nu er der givet en godkendelse, og så lader vi syv og fem være lige. Vi følger altså med hele vejen igennem.
Jeg håber, det er svar nok, ellers må jeg bede hr. Martin Lidegaard stille det skriftligt, så skal jeg udbygge det ganske præcist endda.