Til medlemmerne af Folketingets Boligudvalg og Socialudvalg

 
 

 


                                                                                                             Den 9. januar 2007

 

 

Hovedprincipper i BOSAMs forslag til lejeregulering i private friplejeboliger.

 

I fortsættelse af BOSAMs foretræde for Folketingets Boligudvalg og Socialudvalg i formiddag skal vi hermed som lovet vende tilbage med en kort skitsering af hovedprincipperne i BOSAMs forslag til lejeregulering i private friplejeboliger.

1.      Balancelejens størrelse fastsættes i forbindelse med godkendelsen af etablering af friplejeboligen sÃ¥ledes, at den samlede lejeindtægt kan dække ejendommens nødvendige og rimelige driftsudgifter pÃ¥ tidspunktet for ejendommens ibrugtagning som friplejebebyggelse med tillæg af kapitaludgifter opgjort efter §§ ….

2.      Driftsudgifterne (ekskl. kapitaludgifter) reguleres én gang Ã¥rligt efter udvikling i det af Danmarks Statistik offentliggjorte nettoprisindeks. Nettoprisreguleringen kan dog ikke ske af driftsudgifter, der er omfattet af og reguleres efter lejelovens §§ 50 – 52 (skatter og afgifter).

3.      Herudover reguleres lejen hvert 10. Ã¥r i tilknytning til udbud af servicen og plejen i friplejebebyggelsen, sÃ¥ den giver ejeren af friplejeboligerne mulighed for at afholde de nødvendige og rimelige udgifter, der er forbundet med driften af boligerne.

4.      Vil denne lejeregulering medføre en lejeforhøjelse, der udgør mere end 20 % af den hidtidige leje, skal udlejeren samtidig med varslingen af lejeforhøjelse underrette lejeren om, at han kan kræve at fÃ¥ tilbudt en anden og passende bolig.

5.      Fremsætter lejeren senest 6 uger efter varslingen krav om at fÃ¥ tilbudt anden passende bolig, skal udlejeren inden lejeforhøjelsens ikrafttræden tilbyde lejeren en bolig af passende størrelse, beliggenhed, kvalitet og udstyr og til en leje, der – efter fradrag af eventuel boligstøtte – ikke afviger væsentligt fra den hidtidige leje.

 

 

 

 

 

 

 

6.      Har udlejeren forbedret det lejede, kan han forhøje lejen med et beløb, der modsvarer en passende forrentning (fx ydelsen pÃ¥ et 20-Ã¥rigt realkreditlÃ¥n) af den udgift, der med rimelighed er afholdt til forbedringen. Det er en betingelse for lejeforhøjelsens gennemførelse, at forbedringsarbejderne og lejeforhøjelsen er godkendt af den enkelte lejer efter lejeforholdets begyndelse eller af beboerrepræsentationen (eller evt. et pÃ¥rørendeudvalg). Det er desuden en betingelse for beboerrepræsentationens godkendelse, at beboerrepræsentanterne inden de tiltræder lejeforhøjelsen har afholdt beboermøde til drøftelse af de pÃ¥gældende forbedringsarbejder, og at der pÃ¥ beboermødet er flertal blandt de fremmødte lejere for lejeforhøjelsen og forbedringsarbejdernes gennemførelse. Efter beboermødet skal beboerrepræsentanterne snarest skriftligt meddele samtlige lejere om resultatet af beslutningen samt oplyse, at sÃ¥fremt ¼ af lejerne inden 2 uger forlanger det, skal beboerrepræsentationen foranstalte urafstemning blandt ejendommens lejere.

 

Såfremt BOSAMs forslag giver anledning til spørgsmål eller lignende fra udvalgenes medlemmer, står vi naturligvis meget gerne til rådighed, ligesom vi gerne uddyber forholdene omkring hovedproblemer i Socialministerens lovforslag, som vi kort skitserede under vores foretræde for udvalgene i formiddag.

 

Med venlig hilsen

 

Bo Arvedsen

BOSAM

 

  Â