Ministeren

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

MLA/ J.nr. 2006-245

Folketingets Socialudvalg,

Folketinget,

Christiansborg,

1240 København K.

 

 

 

 

 

 

Dato:

 

 

 

Hermed fremsender jeg i 5 eksemplarer ændringsforslag ad forslag til lov om friplejeboliger (L 80).

 

 

 

Ændringsforslag

 

Af socialministeren

 

 

Til § 19

1. Efter stk. 2 indsættes som nye stykker:

 

»Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal yde et beløb til dækning af det beboerindskud, som beboere i plejehjem, beskyttede boliger og boformer efter § 108 i lov om social service skal betale, når deres bolig nedlægges og ombygges til friplejeboliger, og beboerne genhuses i de pågældende friplejeboliger. Tilsvarende gælder for beboerindskud, når beboere visiteres fra en boform efter servicelovens § 108 til almene ældreboliger, og de i stedet vælger en friplejebolig.

Stk. 4. De i stk. 1-3 nævnte beløb udbetales til udlejeren. Ved lejemålets ophør tilbagebetaler udlejeren beløbet til kommunen med fradrag af foretagen modregning for lejerens forpligtelser over for udlejeren. Staten refunderer kommunens udbetalinger efter stk. 1 og 2 med to tredjedele. Socialministeren kan i en bekendtgørelse fastsætte nærmere regler om statsrefusionen, herunder regler om anvisning af statsrefusion, regnskabsaflæggelse og revision vedrørende de beløb, der er nævnt i § 74.«

 

[Beboerindskud til omdannelse af boformer efter servicelovens § 108 og statsrefusion for beboerindskud til friplejeboliger]

 

Til § 93

1. Efter stk. 4 indsættes som nyt stykke:

 

»Stk. 5. Realkreditinstituttet kan opsige lånet i forbindelse med tilbagekaldelse af støttetilsagn efter stk. 3.«

 

 [Også opsigelse af lån ved tilbagekaldelse af støttetilsagn]

 

Til § 100

1. § 100 affattes således:

»Stk.1. Loven træder i kraft 1. februar 2007.

Stk. 2. Tilsagn om støtte meddelt efter §§ 143 a-143 d, jf. § 143 g i lov om almene boliger m.v. og efter § 10, jf. § 10, stk. 2, i lov om friplejeboliger kan gives indenfor en samlet bevillingskvote på 225 boliger. «

 

 [Nyt ikrafttrædelsestidspunkt og overgangsordning i forhold til eksisterende plejeboligkvote]

 

Bemærkninger

Til § 19

Til stk. 3

Det Centrale Handicapråd og Center for Ligebehandling af Handicappede har i deres fælles høringssvar undret sig over, at beboere i boformer efter § 108 i lov om social service ikke får samme ret til at få dækket deres beboerindskud, som beboere i plejehjem og beskyttede boliger efter servicelovens § 140 får efter lovforslaget.

Da det ikke har været hensigten med lovforslaget at stille beboere i henholdsvis boformer efter servicelovens § 108 og plejehjem og beskyttede boliger efter servicelovens § 140 forskelligt med hensyn til dækning af beboerindskud, foreslås det, at kommunalbestyrelsen skal yde et beløb til dækning af beboerindskud til beboere i boformer efter servicelovens § 108, der nedlægges eller ombygges til friplejeboliger og beboere, som visiteres fra boformer efter servicelovens § 108 til almene ældreboliger, men som i stedet vælger en friplejebolig. Bestemmelsen svarer til § 74, stk. 3, i almenboligloven. Tilskuddet svarer til den fulde udgift til beboerindskuddet, jf. § 12, stk. 2, og § 14.   

Til stk. 4

I lovforslaget er der ikke fastsat regler om statsrefusion for beboerindskud. Ændringsforslaget indeholder regler, der svarer til reglerne for statsrefusion for beboerindskud efter lov om leje af almene boliger. Socialministeren bemyndiges til at fastsætte regler om statsrefusion. Denne bemyndigelse vil blive udnyttet til at sikre, at den gældende bekendtgørelse om statsrefusion, og tilskud, samt regnskabsaflæggelse og revision på Socialministeriets, Beskæftigelsesministeriets, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integrations og Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders ressortområder også kommer til at omfatte statsrefusion for beboerindskud til friplejeboliger.

Til § 93

Til stk. 5

Realkreditrådet har i sit høringssvar bl.a. anført, at tilbagekaldelse af støttetilsagn indebærer en forøget kreditrisiko for det långivende realkreditinstitut. Denne forøgede kreditrisiko hænger sammen med det forhold, at tilbagekaldelse af støttetilsagn indebærer bortfald af statsgaranti for den del af realkreditlånet, der overstiger 65 pct. af ejendommens værdi. Ved ejendommens værdi forstås den godkendte anskaffelsessum.

Det långivende realkreditinstitut vil efter den foreslåede bestemmelse kunne opsige realkreditlånet i forbindelse med tilbagekaldelse af støttetilsagn, inden statsgarantien bortfalder.

Til § 100

Til stk. 1

Ikrafttrædelsesdatoen udskydes og fastsættes til 1. februar 2007 af hensyn til folketingets behandling af lovforslaget.

Til stk. 2

 

Der indsættes en bestemmelse i stk. 2, som medfører, at der i 2007 maksimalt kan gives tilsagn om støtte til boliger efter almenboliglovens kap. 9 a og lov om friplejeboliger på samlet 225 boliger.

Denne bestemmelse er en følge af det udskudte ikrafttrædelsestidspunkt i stk. 1. Med det udskudte ikrafttrædelsestidspunkt bliver ophævelsen af kap. 9 a ligeledes udskudt, hvorfor det for 2007 vil være muligt at søge om støtte til boliger både efter almenboliglovens kap. 9 a og efter friplejeboligloven. Det har imidlertid været hensigten at friplejeboliglovforslaget skal træde i stedet for almenboliglovens kap. 9 a, og der er således behov for at sikre, at tilsagn til det samlede antal boliger ikke overstiger den årlige kvote.

 

 

Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige og private

De økonomiske konsekvenser forbundet med selve forslaget om lov om friplejeboliger forhandles med kommunerne. Forslaget til ændring af forslag om lov om friplejeboliger medfører ikke økonomiske konsekvenser for kommunerne, der ikke er indeholdt i forhandlingen af selve forslaget

 

Ændringsforslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser for private.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

 

Eva Kjer Hansen

 

 

/Charlotte Markussen