Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

JHE/ J.nr. 2006-245

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 4. december 2006

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 30. november 2006 følger hermed – i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 23 og 25 til L 80.

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 23:

 

”Der ses ikke i forslaget at være faste krav til hensættelser til ind- og udvendig vedligeholdelse. Ud fra hvilke kriterier kan en driftherre så fastsætte disse betalinger fra lejerne? Hvorledes sikres det, at der ikke foretages urimeligt høje hensættelser? Samtidig bedes det oplyst hvorledes lejerne sikres, at driftherre udviser rettidig omhu i forhold til såvel udvendig som indvendig vedligeholdelse?”

 

Spørgsmål nr. 25:

 

”Er der sikret en rullende flerårig vedligeholdelsesplan for disse boliger for at sikre den udefra kommende betaling via ydelsesstøtte?”

 

 

Svar:

 

Friplejeboligleverandøren skal efter den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 42, stk. 2, bl.a. foretage passende henlæggelser til ud- og indvendig vedligeholdelse. Størrelsen af de årlige ”passende” henlæggelser til ud- og indvendig vedligeholdelse fastsættes ud fra en konkret vurdering af bygningens kvalitet og vedligeholdelsestilstand, således at der er tilstrækkelige midler til stede til udførelse af vedligeholdelsesarbejder.

 

Friplejeboliger, som omfattes af Byggeskadefonden, vil samtidig være omfattet af bekendtgørelse nr. 623 af 23. juni 2005 om bygningsdrift.

 

Bekendtgørelsen foreskriver, at bygningsdrift skal gennemføres således, at byggeriet i overensstemmelse med god driftsskik opfylder sine funktioner og fremtræder i forsvarlig stand. Bekendtgørelsen pålægger bygningsejeren at udarbejde og følge en plan for bygningsdriften omfattende nødvendige driftsaktiviteter og tidspunkter for udførelse af vedligeholds- og fornyelsesarbejder.

 

De boliger, som omfattes af Byggeskadefonden, er:

 

Friplejeboliger etableret ved nybyggeri eller ombygning efter kvote A, jf. den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 103, nr. 11.

 

Friplejeboliger etableret ved omdannelse af a) selvejende almene plejeboliger, herunder plejeboliger etableret efter kapitel 9 a i lov om almene boliger m.v., b) selvejende ældreboliger etableret efter lov om boliger for ældre og personer med handicap og c) kollektive bofællesskaber efter kapitel 12 a i lov om boligbyggeri efter kvote B, jf. den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 103, nr. 11.

 

For øvrige friplejeboliger vil jeg i medfør af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 92 fastsætte regler om, at ovennævnte bekendtgørelse tilsvarende finder anvendelse.

 

Kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med, at boliger og servicearealer holdes forsvarligt ved lige. Hvis det er nødvendigt, kan kommunalbestyrelsen pålægge friplejeboligleverandøren at foretage vedligeholdelsesarbejder. Tilsidesættelse af påbuddet kan i yderste konsekvens medføre, at friplejeboligleverandøren mister sin certifikation og dermed ikke kan fortsætte med at være friplejeboligleverandør.

 

 

 

Eva Kjer Hansen

 

 

 

/Charlotte Markussen