Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

MLA/ J.nr. 2006-245

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 6. december 2006

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 5. december 2007 følger hermed – i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 73 til L 80.

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 73:

 

”Beboere på et friplejehjem vil med lovforslaget kunne tilkøbe ydelser hos det kendte personale. Ministeren bedes oplyse, hvorvidt lov om social service skal ændres, for at alle ældre uanset boligform kan opnå denne valgmulighed, hvilke ændringer det evt. drejer sig om, samt hvilke forhindringer der er ved gennemførelsen af sådan ændringer?”

 

 

Svar:

 

Der henvises til besvarelsen af spørgsmål 50.

 

Kommunerne er, som offentlige myndigheder, underkastet det retlige legalitetskrav, som indebærer, at kommuners adgang til at varetage opgaver, er begrænset til opgaver, som der er hjemmel til i lovgivningen, herunder i de såkaldte kommunalfuldmagtsgrundsætninger.

 

Den begrænsede adgang, som kommuner antages at have efter de såkaldte kommunalfuldmagtsgrundsætninger til at drive erhvervsvirksomhed, kan ikke antages at kunne udstrækkes til at omfatte generelle tilkøbsordninger.

 

Hvis kommuner lovligt skal kunne tilbyde tilkøbsydelser, herunder tilkøbsydelser til borger i plejeboliger, kræver det hjemmel i lovgivningen.

 

Udgangspunktet for en privat leverandør af serviceydelser – herunder leverandør af tilkøbsydelser – er, at denne kan tilbyde sine ydelser til enhver borger uanset boform. Beboere på kommunale plejehjem kan således få leveret pizzaer, klippet hår og udført rengøring i det omfang og af den private leverandør, de ønsker – hvis de er villige til at betale for disse ydelser.

 

Lov om friplejeboliger ændrer ikke ved de gældende regler om tilkøb.

 

 

 

Eva Kjer Hansen

 

 

 

/Frank Bundgaard