Først og fremmest tak for de positive bemærkninger og den støtte, der er kommet fra dele af salen. Den modstand, der har været, har omvendt heller ikke været særlig overraskende.
Der er lidt diskussion om, hvad det er for nogle initiativer, der skal til, for at man i fremtiden kan virke attraktiv for udenlandsk arbejdskraft, som man står og har brug for, og hvad der i det hele taget er attraktivt for at få udlændinge til at slå sig ned, så lad mig først og fremmest helt overordnet sige: Se, jeg tror på, at det, der skal til, og det, der i fremtiden vil være afgørende for, at vi som samfund kan tiltrække kvalificeret arbejdskraft, som føler, at de trygt kan slå sig ned i det danske samfund eller
i andre samfund, er, at de oplever, at det er et land, der har styr på integrationen i en globaliseret verden, at de oplever et land, som kan håndtere den indvandring på fornuftig vis og på en tryg måde i en globaliseret verden, og som modarbejder parallelsamfund og dermed undgår potentielle samfundskonflikter. Det tror jeg vil være en parameter i fremtiden for folk, når de flytter rundt i en globaliseret verden, og det er faktisk det, som det her lovforslag, ud over de mange initiativer, denne regering har taget de seneste 5 år, skal bidrage til.
Lovforslaget indeholder, som det også er blevet nævnt af de fleste, fire hovedelementer.
Det er først og fremmest indvandringsprøven, som er en prøve, der er et krav ved ægtefællesammenføringer og til religiøse forkyndere, inden de får deres opholdstilladelse. Der er blevet diskuteret meget omkring niveauet på den her prøve og formålet med den.
Formålet med den her prøve er at sikre, at man får et endnu bedre udgangspunkt for sin start i det danske samfund. Der er altså tale om folk, som har besluttet sig for at rive deres rødder op dér, hvor de er, for at slå sig ned med udgangspunkt i at blive permanent i Danmark. Der synes jeg godt, at vi dels kan stille kravet, dels også give det tilbud, at man får en introduktion til det danske samfund og får lidt begreb om, hvad det danske samfund handler om, inden man kommer hertil, og at man også gør sig den ulejlighed, at man lige får lidt fornemmelse af, hvad det danske sprog er.
Det er en rent mundtlig test, den kræver ikke nogen skriftlighed. Den vil være inspireret af den hollandske model, men vi har jo vores eget arbejde foran os med hensyn til, hvordan vi vil skrue det danske system sammen, men at den kommer til at indeholde en film, som bliver en introduktion til det danske samfund, at man lærer nogle helt indledende danske gloser, skal kunne gentage nogle sætninger og svare på nogle helt simple spørgsmål, ser jeg ikke som et problem.
Jeg gør det heller ikke i forhold til de religiøse forkyndere, måske i særlig grad ikke i forhold til religiøse forkyndere, som kommer til Danmark og skal stå og forkynde og tale til menigheder, stå som en autoritet over for menigheder. Jeg synes faktisk ikke, det er helt urimeligt at bede de folk om at sætte sig bare lidt ind i: Hvad er det for et samfund, som de menigheder, de skal stå at tale over for, lever i? Jeg synes faktisk ikke, at det er et urimeligt krav. Og når vi så også lægger det på et helt rimeligt niveau, ikke et uoverstigeligt niveau for nogen, så synes jeg sådan set, det er ganske fornuftigt.
Det næste element er selve integrationseksamenen, som er et krav om, at man har været selvforsørgende, at man har haft fuldtidsbeskæftigelse i 2½ år og har bestået en danskeksamen.
Fru Lotte Bundsgaard gentog flere gange, at danskprøve 2 er en meget svær danskprøve. Det er jeg ikke enig i. Jeg ved ikke, om fru Lotte Bundsgaard har været ude og følge nogen af eksamenerne. Det har jeg haft lejlighed til, og jeg ved, at udvalget tidligere har haft lejlighed til det. Jeg vil anbefale, at fru Lotte Bundsgaard også gør det; jeg er sikker på, at hun kan få mulighed for det. Så vil hun få bekræftet, at der ikke er tale om en meget svær prøve, men igen: nogle krav for at opnå permanent opholdstilladelse med det formål at tilskynde til, at man opnår beskæftigelse og dermed også får en bedre tilknytning til det danske samfund.
Så er der selve udvidelsen af jobkortordningen, som jo allerede fungerer i dag, men hvor vi fra regeringens side og som en del af aftalen har tilkendegivet, at den vil blive udvidet med flere uddannelsesområder, og det arbejde er i fuldt sving. Eller hvis man kan oppebære en indtægt på
450.000 kr. - for det er et eller - så kan man også få en arbejds- og opholdstilladelse på baggrund af jobkortordningen. Det er altså ikke sådan, at man, hvis man
f.eks. kommer ind på det, der allerede er gældende for jobkortordningen i dag, hvor vi gerne vil tiltrække sygeplejersker, skal oppebære en indkomst på 450.000 kr. Jeg ved, at der også i debatten i offentligheden omkring det her er skabt lidt misforståelser. Det er faktisk et supplement, altså løsrevet fra uddannelsesområdet. Hvis man kan oppebære en indtægt på 450.000 kr., giver det i sig selv en opholds- og arbejdstilladelse. Jeg glæder mig meget til at få udvidet jobkortordningen og give denne ekstra og nye mulighed for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft.
Endelig er der indførelse af vores greencardordning, som er et helt nyt system, hvor vi giver mulighed for, at man kan komme her til landet og søge job. Der er nogle, der har peget på, at det kommer der ikke noget ud af, og at det er alt for besværligt. Det synspunkt deler jeg ikke. Det er blevet efterspurgt af erhvervslivet, at de ikke skal ud i den store verden og lede efter arbejdskraft, men at der også bliver mulighed for, at man kan komme hertil. Det, at man kan få 6 måneders ophold i Danmark og mulighed for at søge job og på den baggrund søge om en arbejds- og opholdstilladelse, hvis man har et job på hånden, som giver den adgang, synes jeg er et glimrende og rigtig godt supplement til vores jobkortordning.
Endelig sørger vi jo med det her for - det er vel ikke engang nødvendigt i paragrafferne, men det er et led i den politiske aftale - at udenlandske studerende får mulighed for, hvis de afslutter deres uddannelse her i Danmark, at få
6 måneder, hvor de efterfølgende kan søge beskæftigelse. Lovforslaget er en del af udmøntningen af velfærdsaftalen indgået med Dansk Folkeparti, og jeg takker for den støtte, der har været til lovforslaget.