For det første synes jeg, det er vigtigt at fastholde, at det lovforslag, vi har til behandling her, er baseret på en aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti, en aftale, som handler om den fremtidige indvandring. Det er ikke et forslag, der handler om, hvordan vi får en forbedret integration, men et forslag, der handler om, hvordan vi kan skræmme flest mennesker væk fra Danmark.
De redskaber, man bruger, er bl.a. kravet om en prøve, en såkaldt indvandringsprøve for at blive familiesammenført i Danmark, et forslag, som målrettet rammer de socialt dårligst stillede blandt indvandrergrupperne, dem, som ikke har mange penge, dem, som ikke er veluddannede. Det er først og fremmest dem, der vil stå tilbage og ikke kan få deres ægtefælle til Danmark. Det er i lodret modstrid med god integration.
Den anden del af forslaget handler om at sige til folk:
I skal bestå en bestemt eksamen for at kunne få varig opholdstilladelse i Danmark og for at kunne få økonomisk bistand, kontanthjælp, det, som for indfødte danskere er en overlevelseshjælp. Det at bestå en eksamen kan man sige lyder meget godt, men det bliver ekstra ekstremt, når der ud over denne eksamen også er et krav om, at man har 2½ års fuldtidsbeskæftigelse for at komme ud af starthjælpen og over på den højere ydelse kontanthjælpen. Bare det, at man laver det her optjeningsprincip, sætter en del af regeringens påstande skakmat. Hvad er det f.eks. regeringen har sagt? Ja, man kan jo altid supplere sin starthjælp med 5 timers arbejde om ugen, og så har man ikke noget problem. Lad os prøve at dvæle lidt ved det. Med det nye optjeningsprincip skal man altså have det arbejde i 18 år for at komme ud af starthjælpen - i 18 år! - efter at man i forvejen har været her i landet i 7 år. Jeg siger det bare for at sætte lidt på spidsen, hvad det egentlig er, man har tænkt sig at vedtage med det her forslag. Det er blevet nævnt her fra talerstolen: Jamen starthjælpen virker. Det kan man selvfølgelig sige, men det kommer an på, hvad ens målsætning er. Det er rigtigt, at starthjælpen virker: Den gør rigtig mange flere mennesker fattige, og den skræmmer og tvinger rigtig mange flere mennesker væk fra arbejdsmarkedet og hjem til kødgryderne uden nogen sinde at komme i arbejde igen. Tallene fra Rockwoolrapporten siger jo, at i forhold til tidligere tider kan man måske sige, at 200 flere mennesker på kort sigt er kommet i en form for beskæftigelse, nogle af dem med tilskud, nogle af dem i ordinær beskæftigelse, men samtidig har det betydet, at 350 mennesker er blevet fjernet fuldstændig fra arbejdsmarkedet og har en ukendt indkomst:
det, man kalder selvforsørgelse, men som i virkeligheden betyder forsørgelse på andre måder end gennem almindeligt arbejde eller gennem en social ydelse. Endelig er der tallet for, hvor mange der er blevet væsentlig fattigere, et tal på ca. 3.000 mennesker, altså mere end ti gange så mange som dem, rapporten siger er kommet
i midlertidig beskæftigelse.
Det er værd at tænke lidt over de tal, og det er der også nogle, der gør. F.eks. er det helt slående, at den gruppe, der virkelig er vokset, er dem, der er kommet væk fra arbejdsmarkedet; dem, der har en ukendt indkomst. Rapportens forfatter Torben Tranæs har til det at sige:
Det fænomen kan skyldes sort arbejde, men først og fremmest handler det om, at flere par må nøjes med én indkomst. Systemet er nemlig sådan, at man bliver trukket i start- eller kontanthjælp, hvis ens ægtefælle tjener for meget.
Han siger så videre:
De socialrådgivere, vi snakker med, siger, at den altovervejende årsag er, at ægtefællen tjener for meget. Men grænsen er også blevet sat meget kraftigt ned, efter at man har indført starthjælp. Selv hvis ens ægtefælle får kontanthjælp, bliver man trukket i starthjælp.
Det mest kendetegnende ved den her undersøgelse er altså folk, der er blevet sendt fuldstændig ud af arbejdsmarkedet; familier, hvor to mennesker må leve af en indtægt, som ikke er meget højere end én kontanthjælp. De resultater må man jo sige undergraver alt, hvad der var argumentation for den såkaldte succes med starthjælpen.
Ikke mindst integrationsministeren må jo føle sig fuldstændig til grin - en integrationsminister, som gang på gang har fremhævet, at selvforsørgelse og beskæftigelse er det samme. Denne rapport dokumenterer, at det er det ikke, og at det først og fremmest er dem, der ryger helt ud af arbejdsmarkedet, der er kommet mange flere af på grund af starthjælpen.
At man nu vil udvide den periode, folk skal være på starthjælp i, er bare at gøre ondt værre. Så jeg synes endnu en gang, vi må konstatere, at hvis regeringen vil skræmme folk væk fra Danmark, så har den succes; hvis man vil integrere folk i Danmark, så har den fiasko.