TALEPAPIR

 

Dato:

22. marts 2007

Kontor:

Danskuddannelsesenheden/Udlændinge-lovskontoret

J.nr.:

2006/4000-78

Sagsbeh.:

CHH/ATO

Fil-navn:

Spørgsmål E ad L 93

 

 

 

Talepapir til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål E ad L 93 i Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik torsdag den 22. marts 2007

Samrådsspørgsmål E ad L 93:

 

”Ministeren bedes forholde sig nærmere til kritikken fra bl.a. Retssikkerhedsfonden, som det fremgår af høringssvarene, når det tages i betragtning, at det endnu ikke har været muligt for ministeren, trods det faktum at tidsfristen for behandlingen af lovforslaget er blevet udskudt allerede to gange, at uddybe hverken indholdet i indvandringsprøven eller hvorledes denne prøve tænkes afholdt, og at Folketinget ikke har fået nogen garanti for, at dette vil blive belyst inden Folketinget skal tage endelig stilling til lovforslaget.”

 

 

I Retssikkerhedsfondens høringssvar af 15. november 2006 rejses der betænkelighed ved den bemyndigelsesbestemmelse, der indgår i lovforslag nr. L 93, hvorved integrationsministeren bemyndiges til at fastsætte regler for udmøntning af prøven.

 

Der er tale om regler om udpegning af prøveafholdere, om betingelser for at deltage i prøven, om opkrævning af gebyr for at deltage i prøven i Danmark og nærmere om prøvens indhold og gennemførelse m.v.

 

Retssikkerhedsfonden har anført, at det næppe er i overensstemmelse med god lovgivningsskik uden nogen vejledning og uden nogen koncise hensigtserklæringer at udfærdige en bemyndigelse som foreslået. 

 

Jeg kan oplyse, at prøvens formål og indhold er beskrevet i lovforslagets almindelige bemærkninger.

 

Det fremgår således af lovforslaget, at prøven i viden om Danmark og det danske samfund indebærer, at udlændingen skal have opnået et kendskab til danske normer, værdier og grundlæggende rettigheder.

 

Det fremgår endvidere, at dette indebærer kendskab til de danske demokratiske principper, det enkelte menneskes frihed og personlige integritet, tros- og ytringsfrihed, kønnenes ligestilling og kvinders rettigheder, samt til mere praktiske og konkrete forhold, herunder forbud mod vold, omskæring og ulovlig tvang i forbindelse med indgåelse af ægteskab, opdragelse og forældreansvar over for børn, uddannelse, sundhed, arbejde, skat m.v.

Det fremgår også af lovforslaget, at prøven i dansk indebærer, at udlændingen skal kunne forstå og besvare simple direkte spørgsmål og have et begrænset kendskab til hverdagsudtryk, en række standardformuleringer og almindelige høflighedsfraser.

 

Det fremgår også af lovforslaget, at rammen for begge prøver skal være niveau A1 minus, der svarer cirka til modul 1 på Danskuddannelse 1 og 2. Indvandringsprøven vil ikke være sværere, end at udlændingen gennem almindelig personlig forberedelse i hjemlandet kan bestå, men den vil samtidig give udlændingen et realistisk billede af, hvad der forventes af den pågældende efter indrejsen til Danmark.

 

Det konkrete indhold i indvandringsprøven vil naturligvis falde inden for rammerne af beskrivelsen i lovforslaget.

 

Bemyndigelsesbestemmelsen indebærer, at det administrativt nærmere kan fastsættes, hvilke konkrete spørgsmål der skal stilles inden for de pågældende emner i samfundstesten, og hvilke konkrete spørgsmål der skal stilles i sprogtesten.

 

Udformningen af indvandringsprøvens to test forudsætter en afklaring af det danske A1 minus-niveau.

 

Bemyndigelsesbestemmelsen vedrører også spørgsmålet om, hvilke platforme - herunder elektroniske – der eventuelt skal etableres i henholdsvis udlandet og Danmark for prøvernes praktiske gennemførelse, samt tidspunktet for implementering af indvandringsprøven.

 

Det fremgår af lovforslaget, at den nederlandske indvandringsprøve blev igangsat efter 3 års forberedelse. I Danmark vil man i en vis udstrækning kunne trække på erfaringerne fra Nederlandene, men der må under alle omstændigheder påregnes et udviklingsforløb af en vis varighed.

 

Den konkrete tidsplan vil blandt andet afhænge af, hvilken praktisk model for afvikling af prøven der vælges, herunder om der skal udvikles et computerbaseret prøvesystem.

 

Som det ligeledes fremgår af lovforslagets bemærkninger, er der igangsat en foranalyse, som gennemføres med deltagelse af Integrationsministeriet, Udenrigsministeriet og Finansministeriet. Foranalysen skal belyse de mulige modeller for implementering af indvandringsprøven og forventes afsluttet i maj – juni 2007.

 

Uanset hvilken model der vælges, vil der i forhold til tidsplanen bl.a. skulle kalkuleres med følgende faser:

 

1.   Foranalyse

2.   Eventuelt udbud

3.   Fastlæggelse af sprogniveau og indhold i prøven

4.   Produktion af film og forberedelsesmateriale

5.   System til prøveafholdelse og administration af prøverne

6.   Testning

7.   Administrativ implementering

8.   Information af ansøgere

 

Med betydelige forbehold skønnes det på nuværende tidspunkt, at prøven og film kan være færdigudviklet ultimo 2008, og at prøven forventeligt kan igangsættes i løbet af 1. halvår 2009.

 

Den konkrete tidsplan vil bl.a. afhænge af, hvilke tekniske løsninger der vælges, og hvilken tidsramme der må afsættes til udbud og administrativ implementering.

 

Hvordan prøverne konkret skal gennemføres og tidsplanen for implementeringen af indvandringsprøven er således noget, vi først kan tage endelig stilling, når den igangværende foranalyse er færdig.

 

Men foranalysen vil ikke ændre ved hverken formålet med eller indholdet i indvandringsprøven, således som det er beskrevet i lovforslaget.

 

Jeg beder om en bemyndigelsesbestemmelse, da der naturligvis vil gå et stykke tid, fra det er vedtaget, at der skal være en indvandringsprøve, til prøven kan foreligge.