Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 24. april 2007
Betænkning
over
 Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne
(Styrket læse-, skrive- og regneindsats)
[af undervisningsministeren (Bertel Haarder)]
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. november 2006 og var til 1. behandling den 12. januar 2007. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og undervisningsministeren sendte den 17. november 2006 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 105. Den 4. januar 2007 sendte undervisningsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget. Den 8. januar 2007 fremsendte undervisningsministeren desuden et supplerende høringsnotat til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af undervisningsministeren stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bakker lovforslaget op i og med, at formålet med lovforslaget er at give endnu flere mulighed for at få udviklet kompetencer til gavn for den enkelte og dermed til gavn for samfundet. Når vi sammenligner os internationalt, fremgår det, at voksen- og efteruddannelsesaktiviteten i Danmark er høj. En stor del af arbejdsstyrken deltager årligt i forskellige voksen- og efteruddannelseskurser, og dermed er der et godt fundament at bygge videre på.
Mange voksne har problemer med at læse, skrive eller regne, og personer med et dårligt fagligt udgangspunkt deltager i mindre omfang i voksen- og efteruddannelsestilbud. Det er en udfordring, som skal håndteres. Grundlæggende færdigheder er en fordel på arbejdsmarkedet og medfører højere selvtillid og livskvalitet og kan derudover styrke den enkeltes deltagelse i samfundslivet.
Vi skal sikre, at tilbuddet bliver givet til de rigtige, og derfor giver det mening at udvide ordningen med at teste, så vi sikrer, at undervisningen gøres målrettet.
Herudover skal den forberedende voksenundervisning i højere grad kombineres med en arbejdsmarkedsuddannelse for på den måde at øge mulighederne for et aktivt liv på arbejdsmarkedet senere hen.
Dansk Folkeparti bakker ligeledes op, at der afsættes midler til en styrkelse af indsatsen med opsøgende læse-, skrive- og regnekonsulenter. Deltagere i arbejdsmarkedsuddannelser får dermed mulighed for at få undersøgt deres læse- og skrivefærdigheder, og der iværksættes et forsøg, hvor ledige i forbindelse med aktiveringen kan få screenet læse- og skrivefærdigheder.
Dansk Folkeparti noterer med tilfredshed, at et stort flertal i Folketinget bakker udmøntningen af velfærdsaftalen op og dermed bekræfter de uddannelsespolitiske målsætninger.
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af  undervisningsministeren, tiltrådt af udvalget:
Til § 1
  1) Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01. § 23, stk. 2, 1. pkt., affattes således:
»Undervisningsministeren kan iværksætte forsøg og
yde tilskud til forsøgs- og udviklingsarbejder inden for forberedende
voksenundervisning, herunder landsdækkende erfaringsopsamling og
-formidling.««
[Præcisering af ministerens bemyndigelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en præcisering af undervisningsministerens bemyndigelse til at iværksætte forsøg, herunder forsøg med it og engelsk, hvilket fremgår af velfærdsaftalen. Forsøgsadgangen nævnes i lovforslagets bemærkninger, men er ikke kommet til udtryk i lovteksten.
 Troels Christensen (V)  Anne‑Mette Winther Christiansen (V)  Britta Schall Holberg (V)  Tina Nedergaard (V)  Ellen Trane Nørby (V)  Martin Henriksen (DF)  Søren Krarup (DF)  Lars Barfoed (KF)  Charlotte Dyremose (KF)  Christine Antorini (S)  Kirsten Brosbøl (S)  Carsten Hansen (S)  Bjarne Laustsen (S)  Margrethe Vestager (RV) nfmd. Bente Dahl (RV)  Pernille Vigsø Bagge (SF)  Pernille Rosenkrantz‑Theil (EL)
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning
|
||||
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) |
52 |
|
Enhedslisten (EL) |
6 |
Socialdemokratiet (S) |
47 |
|
Siumut (SIU) |
1 |
Dansk Folkeparti (DF) |
23 |
|
Tjóðveldisflokkurin (TF) |
1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) |
18 |
|
Fólkaflokkurin (FF) |
1 |
Det Radikale Venstre (RV) |
17 |
|
Inuit Ataqatigiit (IA) |
1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) |
11 |
|
Uden for folketingsgrupperne (UFG) |
1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 95
Bilagsnr. |
Titel |
1 |
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
2 |
Høringsnotat og høringssvar, fra undervisningsministeren |
3 |
Notat med Undervisningsministeriets bemærkninger til høringssvarene, fra undervisningsministeren |
4 |
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
5 |
1. udkast til betænkning |
6 |
 Ændringsforslag, fra undervisningsministeren |
7 |
2. udkast til betænkning |
|
|
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 95
Spm.nr. |
Titel |
1 |
Spm. om værdien af test for ordblinde, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
2 |
Spm. om etnisk henholdsvis pædagogisk opdeling, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
3 |
Spm. om kurser i forældredansk, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
4 |
Spm. om de foreslåede udbudsregler, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
|
|