Folketingets Uddannelsesudvalg
I forbindelse med behandlingen af (L 95) Forslag til Lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 15. januar 2007 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 2:
â€Hvordan vil ministeren sikre, at test ikke bruges til at lave etnisk opdeling af undervisningen i modsætning til pædagogisk begrundet opdeling?â€
Svar:
Vedtagelse af L95 medfører, at alle deltagere, der ønsker at deltage i enten FVU-læsning eller FVU-matematik, skal gennemføre samme test forud for optagelse med henblik på at sikre, at FVU er det rette tilbud. Testen skal bl.a. sikre, at deltagerne har de dansksproglige forudsætninger, der er nødvendige for at få udbytte af undervisningen. Tosprogede med de nødvendige forudsætninger kan således optages på lige fod med etniske danskere med de nødvendige forudsætninger. Jeg forventer, at den obligatoriske test medfører mere ensartede forudsætninger hos deltagerne i undervisningen, og at behovet for at optage deltagere på FVU-hold for særlige målgrupper, herunder fx for tosprogede og ordblinde, dermed vil være mindre end i dag.
Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.