Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 13. april 2007
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 23. marts 2007 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 2 til L 136 (SOU Alm. del).
Â
â€Ministeren bedes yde teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, der indebærer, at en uvildig kommunal instans kan varetage opgaver, nÃ¥r den enkelte borger henvender sig med individuelle spørgsmÃ¥l i forhold til borgerens eget tilbud. Endvidere skal ændringsforslaget indebære, at kommunerne kompenseres for de økonomiske konsekvenser herved.â€
Svar:
Et ændringsforslag kan udformes således:
†Til § 1
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
â€01. Efter § 151 indsættes i kapitel 26:
§ 151 a. Hver kommune skal etablere en uvildig rÃ¥dgivning, der efter anmodning rÃ¥dgiver personer, der modtager hjælp omfattet af tilsynet efter § 151, om de tilbud, de pÃ¥gældende modtager efter lov om social service, og give klagevejledning. Denne rÃ¥dgivning kan komme med en indstilling til Det Sociale Nævn i de klagesager, der ikke er omfattet af klagerÃ¥denes kompetence jf. § 34 i lov om retssikkerhed og administration pÃ¥ det sociale omrÃ¥de.â€
Socialministerens kommentar til ændringsforslaget:
Jeg skal oplyse, at kommunalbestyrelsen allerede som følge af forvaltningslovens § 7, stk. 1, har pligt til at yde borgerne vejledning, når der bliver rettet henvendelse til myndigheden.
Kommunalbestyrelsen har allerede i dag mulighed for at etablere forskellige former for borgerrådgivning. Det har man fx gjort i Københavns Kommune.
Regeringen kan ikke støtte ændringsforslaget.
Det skal tilføjes, at Socialministeriet finder det tvivlsomt, om der er identitet mellem det fremsatte lovforslag og ændringsforslaget.
Eva Kjer Hansen