Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

KSK/ J.nr. 2006-3760

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 13. april 2007

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 23. marts 2007 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 2 til L 136 (SOU Alm. del).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 2 til L 136:

 

”Ministeren bedes yde teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, der indebærer, at en uvildig kommunal instans kan varetage opgaver, når den enkelte borger henvender sig med individuelle spørgsmål i forhold til borgerens eget tilbud. Endvidere skal ændringsforslaget indebære, at kommunerne kompenseres for de økonomiske konsekvenser herved.”

 

 

Svar:

 

Et ændringsforslag kan udformes således:

 

” Til § 1

Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:

 

”01. Efter § 151 indsættes i kapitel 26:

§ 151 a. Hver kommune skal etablere en uvildig rådgivning, der efter anmodning rådgiver personer, der modtager hjælp omfattet af tilsynet efter § 151, om de tilbud, de pågældende modtager efter lov om social service, og give klagevejledning. Denne rådgivning kan komme med en indstilling til Det Sociale Nævn i de klagesager, der ikke er omfattet af klagerådenes kompetence jf. § 34 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.”

 

Socialministerens kommentar til ændringsforslaget:

Jeg skal oplyse, at kommunalbestyrelsen allerede som følge af forvaltningslovens § 7, stk. 1, har pligt til at yde borgerne vejledning, når der bliver rettet henvendelse til myndigheden.

 

Kommunalbestyrelsen har allerede i dag mulighed for at etablere forskellige former for borgerrådgivning. Det har man fx gjort i Københavns Kommune.

 

Regeringen kan ikke støtte ændringsforslaget.

 

Det skal tilføjes, at Socialministeriet finder det tvivlsomt, om der er identitet mellem det fremsatte lovforslag og ændringsforslaget.

 

 

Eva Kjer Hansen

 

/ Henrik Thorning