Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 29, som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. maj 2007 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om forbud mod tv-overvågning m.v. og lov om behandling af personoplysninger (Udvidelse af adgangen til tv-overvågning og styrkelse af retsbeskyttelsen ved behandling af personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning) (L 162).

 

 

 

Lene Espersen

/

 Lars Hjortnæs

 


Spørgsmål nr. 29 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af lov om forbud mod tv-overvågning m.v. og lov om behandling af personoplysninger (Udvidelse af adgangen til tv-overvågning og styrkelse af retsbeskyttelsen ved behandling af personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning) (L 162):

 

          ”Hvordan er den situation, hvor en person via en monitor foretager overvågning f.eks. i et storcenter og i den forbindelse zoomer ind og iagttager bestemte personer – eventuel uden saglig begrundelse - reguleret? Er der tale om persondatabehandling? Og hvori består i bekræftende fald beskyttelsen i persondataloven?”

 

Svar:

 

1 Det følger af den gældende bestemmelse i tv-overvågningslovens § 2, nr. 1, som ikke foreslås ændret, at denne lovs generelle forbud mod privates tv-overvågning af gade, vej, plads eller lignende område, der benyttes til almindelig færdsel, jf. tv-overvågningslovens § 1, stk. 1, ikke gælder tv-overvågning af tankstationer, fabriksområder, overdækkede butikscentre og lignende områder, på hvilke der drives erhvervsvirksomhed, såfremt overvågningen foretages af den, der har rådighed over området.

 

Der kan således allerede i dag ske tv-overvågning med eller uden optagelse af billeder i f.eks. storcentre.

 

Som anført i Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 28 til lovfor-slaget følger det af lovforslagets § 2, nr. 1 (forslag til ny bestemmelse i persondatalovens § 1, stk. 7), at persondataloven vil gælde enhver form for behandling af personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning.

 

Iagttagelse af tv-overvågede personer på en monitor må anses for at udgøre en behandling af personoplysninger omfattet af persondataloven. Det medfører, at iagttagelsen i sig selv skal være i overensstemmelse med lovens behandlingsregler, herunder lovens § 5, stk. 2, hvorefter indsamling af oplysninger kun må ske til udtrykkeligt angivne og saglige formål, og at senere behandling ikke må være i strid med disse formål.

 

2. I det nævnte eksempel indebærer kravet om saglighed, at der i forbindelse med tv-overvågning i et storcenter i kriminalitetsbekæmpende øjemed ikke kan zoomes ind med henblik på iagttagelse af personer, hvis det vil være i strid med det saglige formål (kriminalitetsbekæmpelse), der begrunder tv-overvågningen.

 

Der kan i øvrigt henvises til Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 28 til lovforslaget, hvor der er redegjort nærmere for persondatalovens krav om saglighed i relation til gennemsyn af optagelser fra en tv-overvågning og retsvirkningerne af, at tv-overoptagelser gennemses uden et sagligt formål.