Dato:

15. januar 2007

Kontor:

Udlændingelovs-kontoret

J.nr.:

2006/4099-68

Sagsbeh.:

ato

Fil-navn:

Besvarelse

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 30 ad L 17 stillet af Folketingets udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 11. januar 2007.

 

Spørgsmål:

”Som opfølgning på besvarelsen af UUI L 17 – svar på spm. 9 bedes ministeren redegøre for de sagsskridt, som ministeren mener, vil blive overflødiggjort af den foreslåede selvbetjeningsmodel og i den forbindelse redegøre for, om disse har en indholdsmæssig betydning for Udlændingeservices vejledningspligt, eller om der alene er tale om en ændring af arbejdets tilrettelæggelse i Udlændingeservice?”

Svar:

Jeg kan herved henvise til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 2, for så vidt angår en opregning af de sagsskridt, som Udlændingeservice foretager i dag.

 

Generelt skal Udlændingeservice i dag ofte indhente yderligere oplysninger fra ansøger og den herboende som følge af mangelfyldt oplyste ansøgninger. Formået med selvbetjeningsmodellen er bl.a. at undgå disse sagsskridt.

 

Herudover vil der med hensyn til familiesammenføringssager kunne undgås navnlig følgende sagsskridt:

·          At Udlændingeservice efter at have modtaget en ansøgning om familiesammenføring skal indhente oplysninger fra den herboende.

·          At Udlændingeservice skal høre bopælskommunen om, hvorvidt den herboende har modtaget hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven.

 

Med hensyn til tidsubegrænset opholdstilladelse er der navnlig tale om:

·          At Udlændingeservice skal indhente oplysninger om bestÃ¥et danskprøve.

·          At Udlændingeservice skal indhente oplysninger om deltagelse introduktionsprogram fra bopælskommunen.

 

De nævnte oplysninger har alle betydning for sagernes afgørelse.

 

Indførelse af selvbetjeningsmodellen vil således ikke ændre ved, at Udlændingeservice har en vejledningspligt i forhold til ansøgerne. Tværtimod vil der ved selvbetjeningsmodellen være behov for præcis vejledning, og som det fremgår af lovfor-slaget vil der til brug for indførelse af selvbetjeningsmodellen blive udarbejdet ansøgningsskemaer, der giver ansøger – og i familiesammenføringssager også den herboende – entydig og let forståelig vejledning om, hvorledes ansøgningsskemaerne udfyldes, og hvilken dokumentation der skal vedlægges.