Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 2. maj 2007 stillet følgende spørgsmål nr. 9 (L 194), som hermed besvares.

 

 

Spørgsmål nr. 9:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1. maj 2007 fra Forsikring & Pension, jf. L 194 – bilag 8.”

 

 

Endeligt svar:

Henvendelsen af 1. maj 2007 fra Forsikring & Pension skal ses i lyset af spørgsmål 8 vedrørende L 194, hvor der stilles spørgsmål til lovens virkningstidspunkt.

 

Som det fremgår af svaret på spørgsmål 8 vil en ændring af lovens virkningstidspunkt ændre de økonomiske konsekvenser af lovforslaget, hvilket Forsikring & Pen­sion også anfører i sin henvendelse af 1. maj 2007. Der vil blive tale om merudgifter for forsikringsselskaberne og Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring. Merudgifterne skal opkræves hos arbejdsgiverne i form af ekstrapræmier og ek­stra­bi­drag.

 

Forsikring & Pension anfører, at man ikke på nuværende tidspunkt kan vurdere størrelsen af disse merudgifter.

 

Arbejdsskadestyrelsen har skønnet størrelsen af merudgiften for sager om ulykker til ca. 1 milliard kr.

 

Skønnet er baseret på de tilkendte erstatninger for tab af erhvervs­ev­ne i skader, der er indtrådt i perioden 1. januar 2004 - 30. juni 2007. Der er taget højde for, at der endnu ikke er truffet endelig afgørelse om erstatning for tab af erhvervsevne i alle sager, når der henses til tilskadekomnes adgang til at få sagen genoptaget.

 

De forventede fremtidige erstatninger for tab af erhvervsevne i disse sager svarer til ca. 3 skadeårgange. Som det fremgår af de økonomiske bemærkninger til lovforsla­get udgør merudgiften ved ændring af kapitaliseringsfaktorerne og tilkendelse af lø­bende erstatning før en kapitalerstatning ca. 313 millioner kr. pr. skadeårgang. For godt 3 skadeårgange bliver merudgiften omkring 1 milliard kr.

 

Denne udgift skal forsikringsselskaberne hensætte reserver til straks ved lovens ikrafttræden.

 

Det bemærkes, at en ændring af lovforslagets virkningstidspunkt vil medføre, at en række erstatningsmodtagere vil få udbetalt et mindre kapitalbeløb end de er berettiget til efter gældende lov.  Det skyldes, at arbejdsskadeudvalgets forslag om nye kapitaliseringsfaktorer indebærer en omfordeling mellem ældre og yngre modtagere af erstatning. Kapitaliseringsfaktorerne for yngre modtagere af erstatning bliver større end efter gældende lov, hvorimod kapitaliseringsfaktorerne for ældre modtagere af erstatning bliver mindre end efter gældende lov.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen