Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 15 (L 197), som Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den 27. april 2007.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Lene Volke Roesen

 


Spørgsmål nr. 15 (L 197) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik:

 

”Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og lov om ægteskabs indgåelse og opløsning. (Bekæmpelse af menneskehandel og samkøring af oplysninger om evakuerede m.v.).

 

Ministrene bedes med henblik på et kommende åbent samråd redegøre for den konkrete sag vedrørende den nigerianske kvinde, der har været udsat for menneskehandel og har fået afslag på asyl, jf. bl.a. artikel i Information og Fagbladet 3F af d.d., herunder redegøre for, om ministeren mener, at der i den konkrete sag er gjort tilstrækkeligt for at sikre, at den pågældende ved hjemkomsten ikke på ny falder i bagmændenes hænder. Ministeren bedes endvidere forklare, om sagsforløbet, dokumentation m.v. er i tråd med "politiaftalen" om at sikre handlede kvinder, der samarbejder med politiet om efterforskningen, ved hjemsendelsen. Endelig bedes ministeren forholde sig til oplysningerne om baggrundsmaterialet vedrørende Nigeria, herunder oplysningerne om, at en fuldmægtig i Udlændingeservice, som efter det oplyste er en af de to forfattere til fact-finding rapporten om Nigeria fra 2007, har oplyst, at kildematerialet i rapporten er meget snævert og ikke må læses alene samt at der ikke var tid til at interviewe alle de kilder, de gerne ville have interviewet.”

 

Svar:

 

1. For så vidt angår behandlingen af og afgørelserne i den omhandlede konkrete udlændingesag henvises til Integrationsministeriets besvarelse af samme spørgsmål.

 

Om politiets rolle i forbindelse med behandlingen af den nævnte udlændingesag har Rigspolitiet oplyst over for Justitsministeriet, at Rigspolitiets Udlændingeafdeling har ydet sædvanlig bistand til udlændingemyndighedernes sagsbehandling i asylsagen ved i den indledende asylfase at afhøre den pågældende udlænding og optage rapport, jf. udlændingelovens § 48 e, stk. 2. Rigspolitiet har herefter sendt oplysningerne til Udlændingeservice til brug for Udlændingeservices afgørelse af asylsagen.

 

2. Hvad angår den konkrete straffesag, der henvises til i spørgsmålet, har Københavns Politi oplyst over for Justitsministeriet, at det er korrekt, at der for tiden verserer en sag om kvindehandel ved Københavns Politi, og at én person er varetægtsfængslet i sagen.

 

Københavns Politi finder imidlertid af hensyn til efterforskningen ikke at kunne udtalelse sig nærmere om sagen og dens bevisligheder, herunder om hvilke personer der måtte anses for relevante at føre som vidner i straffesagen mod bagmændene.

 

Mere generelt har Københavns Politi oplyst, at politiet tager kontakt til NGO-organisationen ”Reden Stop Kvindehandel” (RSK), når en kvinde over for politiet oplyser at have været udsat for kvindehandel, således at der kan skabes forbindelse mellem kvinden og RSK. Der er endvidere mulighed for at beskikke en bistandsadvokat for kvinden.

 

Københavns Politi forsøger endvidere i sådanne tilfælde at få oplysninger om eventuelle bagmænd med henblik på at iværksætte en efterforskning.

 

Da udenlandske prostituerede ofte opholder sig i Danmark i strid med udlændingelovens regler, tager Københavns Politi herudover kontakt til Udlændingeservice.

 

3. Justitsministeriet kan endelig oplyse, at det fremgår af politiets strategi af 29. september 2006 for en styrket politimæssig indsats mod prostitutionens bagmænd, at politiet – i samarbejde med udlændingemyndighederne – bør sikre, at der i forhold til udenlandske ofre og vidner, som det påhviler at udrejse af landet, fastsættes en udrejsefrist, der gør det muligt for de pågældende at forblive her i landet, så længe dette er påkrævet af hensyn til efterforskningen eller retsforfølgningen af de strafbare forhold, eller at en fastsat udrejsefrist i sådanne tilfælde om nødvendigt forlænges.

 

Det er politiet og anklagemyndigheden, der i hver enkelt sag af denne karakter vurderer, om en udlændings forbliven her i landet er påkrævet af hensyn til efterforskningen eller retsforfølgningen af straffesagen.

 

Det fremgår videre af strategien, at politiet – forinden en eventuel tvangsmæssig udsendelse gennemføres – skal sikre, at et udenlandsk offer for strafbart forhold i forbindelse med prostitution har modtaget tilbud om relevante sociale støttetiltag, herunder med henblik på den pågældendes tilbagevenden til hjemlandet. Disse særlige støttetiltag administreres bl.a. af ”Reden Stop Kvindehandel” (RSK).

 

Af strategien fremgår det videre, at politiet ligeledes påser, at der om nødvendigt iværksættes beskyttelsestiltag i forhold til truede vidner i forbindelse med efterforskning og retsforfølgning mod bagmænd til prostitution. Rigspolitiet yder politikredsene bistand med henblik på iværksættelsen af visse særlige vidnebeskyttelsestiltag. Dette drejer sig bl.a. om beskyttelsesforanstaltninger, der iværksættes og gennemføres i samarbejde med udenlandske myndigheder.

 

Det er politiet, der i hver enkelt sag vurderer, om der foreligger sådanne omstændigheder, at det er nødvendigt at iværksætte beskyttelsestiltag over for vidner i en straffesag.