|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN
1. maj 2007
|
Besvarelse af spørgsmÃ¥l 15 ad L 199 stillet af Erhvervsudvalget den 17. april 2007.   Â
Spørgsmål 15:
Svar:
â€Jeg forstÃ¥r spørgsmÃ¥let sÃ¥ledes, at der alene skal gives fradrag for kurstab pÃ¥ særligt dækkede obligationer. Et sÃ¥dant ændringsforslag kunne se sÃ¥ledes ud:
Til § 11 1) Den under nr. 1 foreslåede ændring af § 7 affattes således:
»I § 7 indsættes som stk. 3: »Stk. 3. Uanset stk. 2. kan der foretages fradrag for tab på særligt dækkede obligationer.«« 2) Den under nr. 3 foreslåede ændring af § 9 affattes således: »3. I § 9 ændres »bortset fra § 7, stk. 2, jf. dog § 10« til: »jf. dog § 7, stk. 3 og § 10«.« 3) Den under nr. 4 foreslåede ændring af § 14, stk. 2, udgår. 4) Den under nr. 5 foreslåede affattelse af § 14, stk. 3, 2. pkt., udgår, og i stedet indsættes: »5. I § 14, stk. 3, 2. pkt., ændres »eller et aktieselskab, der er omfattet af lov om et skibsfinansieringsselskab,« til: », et aktieselskab, der er omfattet af lov om et skibsfinansieringsinstitut, eller et pengeinstitut«.« 5) Den under nr. 6 foreslåede ændring af § 19 udgår. 6) Nr. 7 udgår, og i stedet indsættes: 7. § 22, stk. 1, 5. og 6. pkt., affattes således: »Reglen i 1. pkt. gælder ikke, hvis kreditor er et selskab, der har tilladelse til at udstede særligt dækkede obligationer, og fordringen (obligationslånet) er baseret på obligationer, der ikke overstiger pari på tidspunktet for lånets udbetaling, eller hvor lånet er ydet på grundlag af et lånetilbud, der er afgivet mindre end 6 måneder før lånets udbetaling, og lånet er baseret på obligationer, der ikke oversteg pari på tilbudstidspunktet. Uanset 5. pkt. gælder reglen i 1. pkt. ikke, hvis kreditor er et selskab, der har tilladelse til at udstede særligt dækkede obligationer, og fordringen (obligationslånet) ved debitors påtagelse af forpligtelsen er forrentet med mindsterenten efter § 38, jf. § 14.« 7) Nr. 8 udgår, og i stedet indsættes: »8. § 22, stk. 2, 2. pkt., affattes således: »Reglen i 1. pkt. gælder ikke, hvis renten varierer månedsvis, og lånet er baseret på fastforrentede obligationer eller værdipapirer, og kreditor er et selskab, der har tilladelse til at udstede særligt dækkede obligationer«.« 8) Nr. 9 udgår, og i stedet indsættes: »9. § 22, stk. 3, 1. pkt., affattes således: »Gevinst, som en debitor opnår ved ekstraordinær hel eller delvis indfrielse af et kontantlån i danske kroner, medregnes, hvis lånet er ydet af et selskab, der har tilladelse til at udstede særligt dækkede obligationer.«« 9) Nr. 11 udgår, og i stedet indsættes: »11. I § 25, stk. 3, 1. og 2. pkt., ændres »§ 7, stk. 1, § 7, stk. 2, § 19, stk. 2 og § 19, stk. 3« til: »§ 7, stk. 1, § 7, stk. 2, § 7, stk. 3, § 19, stk. 2, og § 19, stk. 3«.« 10) Den under nr. 12 foreslåede ændring af § 27, stk. 3, affattes således: »Stk. 3. Stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse for så vidt angår udlån ydet af andre selskaber, der har tilladelse til at udstede særligt dækkede obligationer, hvis selskabet har valgt at opgøre gevinst og tab på fordringer og gæld efter lagerprincippet.« 11) Nr. 13 udgår, og i stedet indsættes: »13. I § 30, stk. 1, nr. 3, ændres »realkreditlån eller realkreditlignende lån« til: »lån ydet af et selskab, der har tilladelse til at udstede særligt dækkede obligationer«.« 12) Nr. 14 udgår, og i stedet indsættes: »14. I § 30, stk. 3, 4. pkt., ændres »realkreditlån« til: »lån ydet af et selskab, der har tilladelse til at udstede særligt dækkede obligationer«.«
Som nævnt i svaret på spørgsmål 14 vil en udformning af § 11 så der kun gives fradrag for tab på lån, når der er tale om udstedelse af særligt dækkede obligationer, efter regeringens opfattelse på den ene side indebære selektive fordele til udstedere af særligt dækkede obligationer, og en sådan udformning vil efter regeringens opfattelse ikke være forenelig med statsstøttereglerne i henhold til TEF art. 87.
På den anden side er det vurderingen, at udvidelsen ikke bør dække alle udstedelser af særligt dækkede obligationer. Som det fremgår af forslaget til lov om finansiel virksomhed § 152c, vil der være en lang række aktivtyper, der efter de nye regler kan indgå som sikkerhed for udstedelsen af særligt dækkede obligationer. Som det også fremgår af besvarelsen af spørgsmål 13 er det hensigten at begrænse mulighederne for at udnytte den asymmetri, der vil være ved at debitor har fradragsret for kurstab, mens kreditor er skattefri af den tilsvarende kursgevinst. Derfor er § 11 udformet således, at tabsfradraget kun gives i de situationer, hvor der er sikkerhed i fast ejendom, skibe eller en garanti fra en offentlig myndighed.
Jeg kan derfor ikke anbefale ændringsforslaget.â€
|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K
Tlf.          33 92 33 50 Fax         33 12 37 78 CVR-nr   10 09 24 85 www.oem.dk
|