|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN
1. maj 2007
|
Besvarelse af spørgsmÃ¥l 8 ad L 199 stillet af Erhvervsudvalget den 17. april 2007.   Â
Spørgsmål 8:
Svar:
â€I beregningerne af provenutabet ved den foreslÃ¥ede ændring af kursgevinstloven er det lagt til grund, at den samlede volumen af lÃ¥n med pant i fast ejendom ikke vil ændres betragteligt med forslaget.
Det skønnes herudover at være provenuneutralt at give selskaber mv. fradrag for kurstab som nævnt i forslagets § 11. Det er her lagt til grund, at selskaber allerede har fradrag for de fulde finansieringsomkostninger gennem anvendelse af kontantlån. Forslaget vurderes således ikke at medføre yderligere fradrag for kurstab.
Med forslaget får pengeinstitutter mulighed for at udstede særligt dækkede obligationer. Der eksisterer i dag en beholdning af boliglån i pengeinstitutterne, der udgør i størrelsesordenen 200 mia. kr. Det forventes, at kun en del af denne beholdning med forslaget vil konverteres til SDO-baserede lån, idet der tages højde for omkostningerne forbundet med omlægningen. En sådan omlægning vil udelukkende udgøre et provenutab i det omfang, fysiske personer investerer i de bagvedliggende obligationer. I provenuberegningen er det lagt til grund, at fysiske personer vil investere i samme andel af disse obligationer som i den cirkulerede obligationsmasse. Herved anslås provenutabet til 5-10 mio. kr. årligt de første 20-30 år.
Forslaget giver endvidere fradrag for kurstab pÃ¥ lÃ¥n med garanti fra centralregeringer, centralbanker, offentlige enheder, regionale eller lokale myndigheder i et land inden for EU eller EØS. Dette forventes ikke i nævneværdigt omfang at medføre et provenutab i forhold til gældende regler.â€
|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K
Tlf.          33 92 33 50 Fax         33 12 37 78 CVR-nr   10 09 24 85 www.oem.dk
|