|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN
|
Besvarelse af spørgsmål 2 ad L 20 stillet af Erhvervsudvalget den 7. november 2006.
Spørgsmål 2: Ministeren bedes kommentere henvendelse af 3. november 2006 fra Forsikring & Pension, jf. L 20 – bilag 3.
Svar: Forsikring & Pension (F&P) har i en skrivelse til Erhvervsudvalget udtrykt ønske om, at udvalget på ny opfordrer ministeren til at gennemgå Byrdekomitéens forslag med henblik på at udmønte flere af disse som forslag til lovændringer. F&Ps ønske vedrører særligt forslaget om at give forsikrings- og pensionsselskaber adgang til at anvende NemKonto-systemet til betalinger fra selskabet til eksempelvis skadelidte.
Da Byrdekomitéen afsluttede sit arbejde ved udgangen af 2005, var forslaget om NemKonto endnu ikke færdiganalyseret. Blandt andet skulle F&P og Økonomistyrelsen afholde en workshop med henblik på en nærmere afdækning af forslaget. Jeg kan forstå på F&Ps henvendelse til Erhvervsudvalget, at F&P herudover har arbejdet videre med forslaget, hvilket blandt andet har mundet ud i en anslået lettelse på 100 mio. kr.
Jeg er desuden bekendt med, at Økonomistyrelsen tidligere har taget kontakt til Datatilsynet med henblik på at få afklaret, om forsikrings- og pensionsselskaber må bruge NemKonto med anvendelse af passiv accept (dvs. uden skriftligt samtykke). Datatilsynet svarede dengang nej med henvisning til persondatalovgivningen, nærmere bestemt reglerne om skriftlige samtykkeerklæringer.
Det er en vigtig målsætning for regeringen, at de administrative byrder for erhvervslivet lettes med op til 25 pct. inden udgangen af 2010, og der pågår et stort arbejde med at opfylde denne målsætning. Jeg er klar over, at branchen har lagt betydelige kræfter i at finde frem til konkrete lettelsesforslag, og jeg er som udgangspunkt positivt indstillet over for alle forslag, der kan lette byrderne for erhvervslivet. Jeg vil derfor også være villig til at tage forslaget om NemKonto op til fornyet overvejelse.
Finanstilsynet har oplyst, at F&P har rettet henvendelse til tilsynet med henblik på at undersøge om den finansielle lovgivning udgør en hindring for, at forsikrings- og pensionsselskaber kan anvende NemKonto. Jeg ved, at tilsynet i øjeblikket undersøger dette spørgsmål og mulighederne for i givet fald at ændre reglerne. Hvis der viser sig behov for en justering af reglerne i den finansielle lovgivning, vil jeg se positivt på at foretage de nødvendige ændringer. Men som nævnt afhænger forslagets mulige gennemførelse ikke bare af en ændring af den finansielle lovgivning. Finanstilsynet vil derfor også tage kontakt til Datatilsynet i det omfang, dette bliver relevant.
F&P foreslår desuden, at det præciseres i bemærkningerne til ændringen af § 108, stk. 4, i lov om finansiel virksomhed, at den ansvarshavende aktuar skal gennemgå den del af selskabets materiale, der er nødvendigt for at kunne påse overholdelsen af det tekniske grundlag, men at aktuaren herudover ikke skal gennemgå f.eks. markedsføringsmateriale og bonusprodukter.
Markedsføringsmateriale og bonusprodukter er omfattet af reglerne om god skik. Det er virksomhedens pligt at sørge for, at dette materiale er i overensstemmelse med god skik-reglerne. Som reglerne er i dag, følger det også af § 108, stk. 4, i lov om finansiel virksomhed, at aktuaren derudover har pligt til at gennemgå markedsføringsmateriale og bonusprodukter. Der er ikke behov for, at aktuaren også skal gennemgå dette materiale, hvorfor bestemmelsen foreslås ændret. Efter forslaget vil virksomhedens pligt til at gennemgå markedsføringsmateriale og bonusprodukter alene følge af reglerne om god skik. Det er også sådan, at lovbemærkningerne skal forstås. Der er således ikke tvivl om fortolkningen af ændringsforslaget. |
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K
Tlf.          33 92 33 50 Fax         33 12 37 78 CVR-nr   10 09 24 85 www.oem.dk
|