|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN
28. november 2006 |
Vedlagt fremsender jeg i 5 eksemplarer min besvarelse af det i udvalget stillede spørgsmål 6 (L20) den 23. november 2006.
Med venlig hilsen
|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K
Tlf.          33 92 33 50 Fax         33 12 37 78 CVR-nr   10 09 24 85 www.oem.dk
|
|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN
28. november 2006 |
Besvarelse af spørgsmål 6 (L20) stillet af Erhvervsudvalget den 23. november 2006.
â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22/11-06 fra Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, jf. L 20 - bilag 7.â€
Svar: Foreningen af Statsautoriserede Revisorer har i sin henvendelse til Erhvervsudvalget af 22. november i år givet udtryk for, at man finder det uhensigtsmæssigt, at der lovgives om fælles revisionspåtegning mellem f.eks. en statsautoriseret revisor og rigsrevisor, da disse har forskelligt ansvar og forskellige uafhængighedskrav. Foreningen efterlyser tillige en henvisning til eller beskrivelse af gældende retstilstand.
Når det er besluttet at tydeliggøre reguleringen på området, skyldes det, at der ikke mindst i revisorkredse er opstået tvivl om gældende ret i relation til muligheden for fælles revisionspåtegninger med rigsrevisor - hvilket tidligere er sket og til dels sker i en række offentlige virksomheder. Det gælder f.eks. DSB og Eksport Kredit Fonden, EKF. Tvivlen drejer sig om forholdet mellem revisorlovens bestemmelser om afgivelse af revisionspåtegninger og lov om revision af statens regnskaber m.m. eller særlovgivning, hvor revisionen sker i et samarbejde mellem rigsrevisor og en statsautoriseret eller registreret revisor.
Da der således i nogle tilfælde har været tvivl om muligheden for at afgive en fælles revisionspåtegning, og da der alene er tale om en tydeliggørelse af gældende ret, jf. også Revisorkommissionens betænkning nedenfor, er det fundet hensigtsmæssigt allerede nu at få slået retstilstanden fast. Tvivlen om retstilstanden vil således være afklaret forinden årsrapporter for 2006 skal påtegnes.                      Med hensyn til Foreningen af Statsautoriserede Revisorers bemærkninger om gældende ret, kan der bl.a. henvises til Revisorkommissionens betænkning nr. 1478 fra oktober 2006, der også har beskæftiget sig med videregående overvejelser omkring underskriftsforhold. Det fremgår af betænkningens afsnit 9.4., side 158-159, at
"Revisorloven er en generel lov, der viger for særlovgivning eller regulering på andet lovgrundlag. Er der således i anden lovgivning grundlag, der åbner mulighed for en medrevisor og for en fælles påtegning af en statsautoriseret eller registreret revisor og en person, der ikke er statsautoriseret eller registreret, finder revisorloven naturligvis ikke anvendelse i den givne situation.
Revisorkommissionen understreger på baggrund af ovenstående, at i situationer, der ikke er omfattet af revisorloven samt årsregnskabsloven og fællesskabsretten, vil en statsautoriseret eller registreret revisor og en ikke-revisor således godt kunne underskrive sammen.
Hvis en statsautoriseret eller registreret revisor og en ikke-revisor under-skriver sammen forstået som underskrivende på samme erklæring, er det Revisorkommissionens opfattelse, at revisor efter revisorloven altid vil være ansvarlig. Spørgsmålet om medunderskriverens ansvar må afgøres af det for denne gældende retsgrundlag, og den indbyrdes erstatningsretlige hæftelse må afklares senere ved regres ..."
Det bemærkes i øvrigt, at rigsrevisor ikke er omfattet af revisorloven, ligesom rigsrevisors funktion og virksomhed reguleres af en særskilt lov, rigsrevisorloven, jf. Lbk. nr. 3 af 7. januar 1997, som ændret ved lov nr. 590 af 13. juni 2006 om revisionen af statens regnskaber mv. Rigsrevisor er uafhængig ved udførelsen af sit hverv, og hans ansvarsforhold afledes af rigsrevisorlovens bestemmelser, og ikke af revisorloven.
|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K
Tlf.          33 92 33 50 Fax         33 12 37 78 CVR-nr   10 09 24 85 www.oem.dk
|