Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om ændring af dyreværnsloven (klippekortordning for dyretransporter, strafskærpelse og egenkontrol i besætninger) (L 215), som Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har stillet til justitsministeren den 3. maj 2007.
Lene Espersen
/
Torben Jensen
Spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om ændring af dyreværnsloven (klippekortordning for dyretransporter, strafskærpelse og egenkontrol i besætninger) (L 215):
â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 2/5-07 fra Landbrugsraadet, jf. L 215-bilag 3â€.
Svar:
1. Landbrugsraadet anfører bl.a., at det efter Landbrugsraadets opfattelse er vigtigt, at arbejdsgruppens forslag til antallet af klip inden henholdsvis betinget eller ubetinget frakendelse fastholdes (dvs. tre + tre klip).
Derudover finder Landbrugsraadet det retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, at lovforslaget generelt opererer med frakendelser baseret på skønsmæssige betragtninger, idet overtrædelser og frakendelser bør være baseret på objektive og umiddelbart konstaterbare kriterier.
Vedrørende de enkelte overtrædelser anfører Landbrugsraadet, at klip for overtrædelse af reglerne om lastetæthed først bør udløses ved overskridelser med mere end 20 pct. Derudover bør manglende hvil under lange transporter ikke kunne udløse klip, da det efter Landbrugsraadets opfattelse er i direkte modstrid med det overordnede princip om, at klip kun skal gives for overtrædelser med betydelig dyrevelfærdsmæssig konsekvens.
Landbrugsraadet opfordrer desuden til, at kravet om â€vejesedlerâ€, som skal medvirke til at tydeliggøre landmandens ansvar i forbindelse med transport af dyr, skal fastsættes i samarbejde med erhvervet.
Landbrugsraadet bemærker endvidere generelt, at fastsættelse af bøder er et anliggende, som henhører under domstolene, hvorfor strafpositioner ikke bør normeres i lovforslag.
Endelig peger Landbrugsraadet på, at lovforslaget kan betyde tab af arbejdspladser, når transport af dyr overgår til udenlandske transportselskaber. Landbrugsraadet opfordrer derfor til, at der arbejdes for fælles løsninger på EU-niveau, når det gælder om at sikre dyrenes velfærd.
2. Justitsministeriet er enig i, at tre klip inden for en periode på tre år skal medføre en betinget frakendelse af retten til at transportere dyr, og at tre yderligere klip i en tre-årig periode fra en betinget frakendelse skal medføre en ubetinget frakendelse af retten til at transportere dyr, jf. herved Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende lovforslaget samt pkt. 5.6.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Â
Justitsministeriet finder i lighed med Landbrugsraadet, at klippekortordningen så vidt muligt kun bør omfatte overtrædelser, som er objektive og klart definerede. Det er efter Justitsministeriets opfattelse af afgørende betydning for klippekortordningens præventive effekt, at der er den fornødne klarhed over ordningens indhold. Justitsministeriet har derfor foreslået, at kun overtrædelser af de præcise regler for lastetæthed og reglerne om indvendig højde skal være omfattet af klippekortordningen. Der henvises i den forbindelse til Justitsministeriets bemærkninger herom i den kommenterede høringsoversigt vedrørende rapporten om en klippekortordning for dyretransporter samt til pkt. 5.4. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Justitsministeriet er derimod ikke enig med Landbrugsraadet i, at tolerancegrænsen for lastetæthed som kliprelevant overtrædelse bør være 20 pct., jf. herved Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende lovforslaget.
Justitsministeriet finder desuden, at reglerne om afholdelse af hvil og aflæsning af dyr undervejs på lange transporter er af væsentlig betydning for dyrenes velfærd. Kravene til dyrenes hviletid, herunder kravene om aflæsning, fodring og vanding af dyrene, bør efter Justitsministeriets opfattelse derfor også være omfattet af en klippekortordning for dyretransporter, som har til formål at forbedre dyrs velfærd under transport.
Â
Vedrørende Landbrugsraadets bemærkninger om den sÃ¥kaldte â€vejeseddel†skal Justitsministeriet anføre, at kravet om en vejeseddel netop indføres for at sikre, at landmanden ogsÃ¥ bærer sin del af ansvaret for, at reglerne om arealkravene overholdes. Det er sÃ¥ledes vigtigt, at en sÃ¥dan seddel er praktisk anvendelig - ogsÃ¥ nÃ¥r det tages i betragtning, at dokumentet senere vil kunne indgÃ¥ som bevis i en eventuel straffesag mod chaufføren, transportøren eller landmanden for overtrædelse af reglerne om arealkrav.
Justitsministeriet vil inddrage de relevante myndigheder og organisationer i de nærmere overvejelser om udformningen af kravene til denne â€vejeseddelâ€.Â
For så vidt angår Landbrugsraadets bemærkninger om fastsættelse af skærpede bødestørrelser for landmænd og transportører, der overtræder reglerne om transport af dyr, skal Justitsministeriet bemærke, at spørgsmålet om, hvilken bøde der skal udmåles i den konkrete sag, fortsat vil bero på domstolenes samlede vurdering af de konkrete omstændigheder i den enkelte sag. Som det fremgår af pkt. 3.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget er der alene tale om en angivelse af de minimumsstrafpositioner, som bør anvendes i sager om transport af dyr.
Det er i lovforslaget endvidere forudsat, at der også fremover vil kunne differentieres i bødeudmålingen mellem de forskellige involverede personer i sagen, bl.a. på baggrund af en vurdering af, hvem der er »hovedmanden«, og hvem en opnået eller tilsigtet fortjeneste ville tilfalde. Der vil f.eks. således kunne være grundlag for at sondre mellem leverandøren og transportøren i forbindelse med straffastsættelsen alt efter hvem af disse, som i særlig grad har haft en økonomisk interesse i at overtræde reglerne om transport af dyr.
Der henvises i det hele til pkt. 3.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Endelig skal Justitsministeriet fremhæve, at det efter Justitsministeriets opfattelse er vigtigt, at der i EU fastsættes fælles regler til sikring af dyrs velfærd inden for fællesskabet. Regeringen vil derfor arbejde aktivt for, at der fastsættes yderligere regler om transport af dyr i EU, herunder bl.a. regler om maksimale transporttider ved transport af dyr.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 1 vedrørende lovforslaget.