Til
                     Folketinget - Skatteudvalget
L 217- Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og vægtafgiftsloven.
Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 36 af 25. maj 2007.
Kristian Jensen
                                                                / Per Bach Jørgensen
Spørgsmål:
Hvordan påvirker regeringens omlægning af bilafgifterne taxavognmændenes bilvalg, hvad angår henholdsvis hybridbiler, elbiler og miljørigtig benzin og dieselbiler?
Svar:
Registreringsafgiften for hyrevogne er 0 procent af de første 12.100 kroner af den afgiftspligtige værdi og 20 procent af resten.
Regeringens forslag til omlægning af bilafgifterne indeholder elementer, der også vedrører hyrevogne. Således vil omlægningen af sikkerhedsfradragene gælde for hyrevogne. Det samme vil det fradrag i afgiften for partikelfiltre, som er indeholdt i regeringens ændringsforslag.
Derimod vil ændringen i registreringsafgiftens skalaknæk samt tillæg og fradrag afhængigt af brændstofforbrug ikke berøre registreringsafgiften for hyrevogne.
For hyrevogne vil den væsentligste ændring, målt i kroner, dermed være fradrag i den beregnede afgift for hyrevogne med lav partikelemission. Dermed bliver det billigere for vognmændene at vælge en bil med partikelfilter.
I forhold til elbiler, der er helt afgiftsfritaget, forventes ingen nævneværdige ændringer i vognmændenes valg af biler.
Hvad angår hybridbiler har jeg i svaret på spørgsmål 35 tilkendegivet, at det ikke er åbenbart, hvad begrebet dækker over. For biler, der er både el- og benzindrevne og som anvendes som hyrevogne, vil de eneste ændringer i registreringsafgiften være omlægningen af sikkerhedsfradragene. På grund af den relativt lave afgiftssats på hyrevogne fører det kun til beskedne ændringer i afgiften, og der forventes kun tilsvarende beskedne ændringer i vognmændenes anskaffelse af el/benzindrevne biler.
Der gøres i den forbindelse opmærksom på, at netop fordi afgiftssatsen er lav for hyrevogne, er forskellen i registreringsafgift – målt i kroner – mellem en el/benzindrevet bil og en anden sammenlignelig bil beskeden. Det er således næppe afgiftssystemet, der er årsagen, hvis vognmændene ikke vælger el/benzindrevne biler.
Â