Spørgsmål 1
â€Ministeren bedes kommentere Kommissionens seneste monitoreringsrapport vedrørende Rumænien og Bulgarien, jf. KOM (2006) 0549 – bilag 1.â€
Kommissionen fremlagde den 26. september sin seneste monitoreringsrapport for Bulgariens og Rumæniens forberedelser til EU-tiltrædelse. Kommissionsformanden og udvidelseskommissæren præsenterede umiddelbart efter fremlæggelsen rapporten i Europa-Parlamentet.
Rapporten fra den 26. september er en opfølgning på den monitoreringsrapport, som Kommissionen fremlagde den 16. maj i år, hvor Kommissionen stillede i udsigt, at den senest i begyndelsen af oktober ville fremlægge en fornyet vurdering for så vidt angik særligt problemfyldte områder. I overensstemmelse hermed er monitoreringsrapporten fra september kortere end tidligere rapporter og fokuseret på problemområderne.
I monitoreringsrapporten vurderer Kommissionen, at både Bulgarien og Rumænien vil være parate til medlemskab pr. 1. januar 2007, idet de to lande vurderes at være tilstrækkelig forberedte til at opfylde de politiske, økonomiske og acquis-forbundne kriterier på tiltrædelsesdagen.
Efter Kommissionens vurdering har både Bulgarien og Rumænien vist betydelige fremskridt på de problemfelter, som Kommissionen påpegede i sinn tidligere rapport fra maj 2006. Kommissionen finder dog, at der fortsat er grund til bekymring på flere konkrete felter. Det gælder:
· retssystemets funktion,
· korruptionsbekæmpelse,
· kampen mod organiseret kriminalitet, særligt i Bulgarien,
· fødevaresikkerhed,
· evnen til at forvalte den fælles landbrugspolitik, herunder EU's landbrugsmidler, samt
· luftfartsikkerhed som nyt problemområde i Bulgarien.
På baggrund af sin vurdering af fremskridt og problemer i de to lande præsenterer Kommissionen i monitoreringsrapporten en række mekanismer og foranstaltninger, som vil have til formål at sikre effektiviteten af EU's fælles politikker og institutioner, herunder medvirke til at sikre, at Bulgarien og Rumænien fortsætter de nødvendige reformprocesser. Der er tale om de hidtil skrappeste mekanismer og foranstaltninger, som EU har anvendt over for kommende medlemslande. Kommissionen anbefaler anvendelse af øget overvågning og krav om, at begge lande regelmæssigt aflægger rapport om deres fremskridt i forhold til nærmere fastlagte målepinde, såkaldte benchmarks.
Om retssystemet og bekæmpelse af korruption præsenterer Kommissionen følgende målepinde for Bulgarien:
· Forfatningsændringer, der udrydder enhver tvivl om retssystemets uafhængighed.
· Sikring af en mere transparent og effektiv juridisk proces gennem vedtagelse og implementering af en ny lov om retssystemets organisering og en ny civilretsplejelov.
· Forsat reform af retssystemet med henblik på øget professionalisme, ansvarlighed og effektivitet.
· Professionelle, upartiske efterforskninger af påstande om korruption på højt niveau.
· Yderligere tiltag til korruptionsbekæmpelse, bl.a. ved grænserne og på lokalt niveau.
· Styrket bekæmpelse af organiseret kriminalitet med fokus på alvorlig kriminalitet, hvidvaskning af penge såvel som systematisk konfiskation af kriminelles aktiver.
For Rumæniens vedkommende præsenteres følgende målepinde:
· Sikring af en transparent og effektiv retlig proces.
· Etablering af en ’integritetsstyrelse’, der skal modvirke potentielle interessekonflikter.
· Professionelle efterforskninger og domfældelse i sager om korruption på højt niveau.
· Yderligere tiltag med henblik på at forebygge og bekæmpe korruption, især på lokalt niveau.
Mekanismerne på både retsområdet og landbrugsområdet indebærer, at der efterfølgende vil kunne iværksættes konkrete beskyttelsesforanstaltninger baseret på relevante artikler i tiltrædelseskomplekset for Rumænien og Bulgarien såvel som på EU's acquis i almindelighed. Foranstaltninger på retsområdet kan vedtages af Kommissionen efter høring af medlemslandene og træde i kraft 1. januar 2007. Andre foranstaltninger kan iværksættes af Kommissionen umiddelbart. Eventuel beslutning om foranstaltninger på landbrugsområdet, herunder forvaltningen af EU's landbrugsmidler, vil skulle tages, inden landbrugsmidlerne for 2007 frigøres fra EU til medlemslandene.
Foruden de allerede nævnte mekanismer og foranstaltninger stiller Kommissionen i udsigt, at konkrete beskyttelsesforanstaltninger vedr. fødevaresikkerhed – efter vedtagelse af Rådet – vil kunne blive aktiveret på tiltrædelsesdatoen. Kommissionen ventes at træffe beslutninger om foranstaltninger vedr. svinefeber og TSE i begge lande og vedr. eksport af svinekød fra Bulgarien og Rumænien til det øvrige EU.
Det er regeringens opfattelse, at Kommissionens seneste monitoreringsrapport – i lighed med tidligere monitoreringsrapporter såvel som monitoreringsprocessen i sin helhed – er udtryk for et grundigt og solidt arbejde fra Kommissionens side. Monitoreringsprocessen og de løbende rapporter har bidraget til at skabe gennemsigtighed i Bulgariens og Rumæniens forberedelser til medlemskab og bidraget til at fokusere reformbestræbelserne i de to lande. Det ændrer ikke ved, at det naturligvis hele vejen igennem har været Bulgariens og Rumæniens eget ansvar at gennemføre de nødvendige reformer med henblik på at sikre, at de lever op til kravene for medlemskab.
På ovenstående baggrund var det med fuld dansk opbakning, at Rådet den 17. oktober vedtog konklusioner, der hilste Bulgarien og Rumænien velkomne som medlemmer den 1. januar 2007, understregede begge landes forpligtelse til at fortsætte den igangværende reformproces og udtrykte Rådets støtte til Kommissionens forslag om en mekanisme på det retlige område, herunder kampen mod korruption og organiseret kriminalitet, samt de yderligere foranstaltninger, Kommissionen havde præsenteret med henblik på at sikre effektiviteten af EU's politikker og institutioner i forbindelse med Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse af EU.