Spørgsmål 3
â€Regeringen bedes vurdere, om det med optagelsen af Rumænien og Bulgarien bliver nemmere eller vanskeligere at kontrollere kvaliteten af de fødevarer, der eksporteres fra de to lande.â€
Bulgarien og Rumænien skal ved optagelsen i EU have gennemført alle fællesskabsregler på det folkesundhedsmæssige og dyresundhedsmæssige område i deres nationale lovgivninger. Landene skal desuden sikre, at fødevareproduktionen fra jord til bord sker i overensstemmelse med fællesskabsreglerne herom. Det betyder blandt andet, at alle fødevarevirksomheder i de to lande skal være samhandelsautoriserede, så fødevarer frit kan omsættes i hele EU's indre marked.
Ved Bulgarien og Rumæniens optagelse i EU overgår kontrollen af animalske fødevarer fra samhandelsautoriserede virksomheder, der sendes fra de to lande til de øvrige EU-lande, fra veterinærkontrol ved EU’s ydre grænse (tredjelandskontrol) til samhandelskontrol på fødevarernes bestemmelsessted.
Tredjelandskontrollen består af:
· oprindelsesvirksomhedens egenkontrol, som skal sikre, at fødevarerne opfylder de relevante EU-regler,
· oprindelseslandets officielle kontrol af oprindelsesvirksomhedernes egenkontrol,
· EU’s kontrol ved den ydre grænse af, at fødevarerne er ledsaget af regelrette certifikater, og at der er overensstemmelse mellem certifikater og de fødevarer, der er omfattet af certifikatet, samt stikprøvevis fysisk undersøgelse af fødevarernes hygiejnemæssige kvalitet, herunder udtagelse af stikprøver til laboratorieanalyse, og
·
modtagevirksomhedens
egenkontrol af de importerede fødevarer.
Samhandelskontrollen består af:
· oprindelsesvirksomhedens egenkontrol, som skal sikre, at fødevarerne opfylder fællesskabslovgivningen,
· oprindelseslandets officielle kontrol af oprindelsesvirksomhedernes egenkontrol,
· modtagevirksomhedens egenkontrol, som skal sikre, at de modtagne fødevarer er forsynet med det EU-fastsatte sundheds- eller identifikationsmærke, og
· bestemmelseslandets officielle ikke-diskriminerende stikprøvekontrol af de pågældende fødevarer for at sikre fødevarernes hygiejnemæssige kvalitet, herunder udtagelse af stikprøver til laboratorieanalyse.
EU-kommissionens Fødevare- og Veterinærkontor (FVO) foretager inspektioner i både tredjelande og EU-lande. Disse inspektioner har til formål at kontrollere dels landenes implementering af fællesskabslovgivningen på såvel det dyresundhedsmæssige som det folkesundhedsmæssige område, dels at fødevareproduktionen fra jord til bord sker i fuld overensstemmelse med fællesskabsreglerne. Der kan gennemføres særligt hyppige og grundige inspektioner af lande, hvor der vurderes særligt behov herfor, f.eks. lande som tiltræder EU. EU-kommissionens fødevare- og veterinærkontor (FVO) vil ved inspektioner i Bulgarien og Rumænien sikre, at landene opfylder fællesskabsreglerne. Hvis der konstateres afvigelser, fremsendes anbefalinger om eventuelle restriktioner til EU-kommissionens regelkontor for fødevarekæden og dyresundhed.
EU-kommissionen vil i forhold til Bulgarien og Rumænien sikre, at fødevarer, der ikke opfylder fællesskabsreglerne, eller som er fremstillet i virksomheder, der ikke opfylder fællesskabsreglerne, i en overgangsperiode alene afsættes på det nationale marked i de to lande og dermed ikke eksporteres til andre EU-lande. EU-kommissionen vil videreføre sine beskyttelsesforanstaltninger mod handel med levende svin og svinekød m.m. fra Bulgarien og Rumænien efter optagelsen i EU, indtil EU-kommissionen har vurderet, at de to landes sundhedsstatus mindst er højde med de EU-lande, som i dag har enkelte forekomster af klassisk svinepest.