Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 11. december 2006 (Ad L 28) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål 59:
Spørgsmål 59:
â€Hvordan ser ministeren pÃ¥, at en kiosk med en Ã¥rlig fortjeneste pÃ¥ eksempelvis 200.000 kr. fÃ¥r en mindstebøde pÃ¥ 10.000 kr., nÃ¥r et supermarked med en Ã¥rlig fortjeneste pÃ¥ eksempelvis 10 mio. kr. kan slippe med en bøde pÃ¥ 20.000 kr. for den samme forseelse, og hvordan sikres det, at konkurrencestyrelsen ikke finder det konkurrenceforvridende, til fordel for de store forretninger?â€
Svar:
Fødevaremyndighederne kan ved udstedelse af administrative bødeforlæg for overtrædelse af fødevarelovgivningen forhøje normalbødestørrelsen med indtil det dobbelte under henvisning til virksomhedens omsætning.
Fødevarestyrelsen anvender i forbindelse med udstedelse af administrative bødeforlæg på fødevareområdet det overordnede princip, at bødestørrelsen ikke kan forhøjes med mere end maksimalt 100 % i forhold til normalbødestørrelsen for den pågældende overtrædelse. Såfremt der findes grundlag for at sanktionere en overtrædelse med en bøde på mere end det dobbelte af normalbødestørrelsen på området, taler hensynet til fødevarevirksomhedernes retssikkerhed for, at domstolene involveres.
Såfremt fødevaremyndighederne efter en konkret vurdering finder, at en administrativ bøde efter forhøjelse på grund af skærpende omstændigheder ikke kan blive tilstrækkelig stor i forhold til overtrædelsens grovhed, art eller omfang, skal forholdet politianmeldes med påstand om en højere bøde. Domstolene vil herefter – forudsat anklagemyndigheden indbringer sagen for retten – få lejlighed til at fastsætte bødens størrelse ud fra en vurdering af samtlige sagens omstændigheder, herunder konkurrencemæssige hensyn i fornødent omfang.
                                                                                                                   /Thomas Elvensø