Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 13 af 17. november 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Gruppesøgsmål m.v.) (L 41).

 

Spørgsmål:

 

          ”Ministeren bedes redegøre for, hvorfor modellen med annoncering, før retten har afgjort om det kan tillades at rejse sagen ved et gruppesøgsmål, er valgt. Mener ministeren ikke, at den tidlige annoncering efter gruppemedlemmer kan skade virksomheder i de tilfælde, hvor retten ikke tillader gruppesøgsmål.”

 

Svar:

 

De personer, hvis krav falder inden for rammerne af gruppesøgsmålet, skal efter lovforslaget underrettes om sagen (f.eks. ved individuel meddelelse eller ved offentlig annoncering mv.), så de har mulighed for at tilmelde sig henholdsvis framelde sig gruppesøgsmålet, jf. forslaget til retsplejelovens § 254 e, stk. 9 (lovforslagets § 1, nr. 10), og bemærkningerne hertil, hvor kravene til underretningen er nærmere beskrevet.

 

Denne underretning sker efter lovforslaget først, når retten har taget stilling til, om sagen kan anlægges som gruppesøgsmål og i givet fald har udpeget en grupperepræsentant, dvs. når retten har godkendt sagen som gruppesøgsmål. Retten vil endvidere bl.a. have fastlagt rammerne for gruppesøgsmålet (dvs. hvilke krav der skal være omfattet af gruppesøgsmålet), og retten vil have taget stilling til, om tilmelding (hvis der er tale om et tilmeldingsgruppesøgsmål) skal være betinget af sikkerhedsstillelse, om gruppesøgsmålet eventuelt opfylder betingelserne for fri proces og til den nærmere tilmeldingsprocedure henholdsvis frameldingsprocedure, jf. forslaget til retsplejelovens § 254 e, stk. 1-8 (lovforslagets § 1, nr. 10), og bemærkningerne hertil. Den ovennævnte underretning skal nemlig efter forslaget indeholde oplysning om disse forhold, så de personer, hvis krav er omfattet af gruppesøgsmålet, har et forsvarligt grundlag for at træffe en velovervejet beslutning om, hvorvidt de ønsker at være omfattet af gruppesøgsmålet.

 

Der henvises i øvrigt til pkt. 3.5.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.