Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 18 af 1. december 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Gruppesøgsmål m.v.) (L 41).

 

Spørgsmål:

 

          ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1/12-06 fra Dansk Aktionærforening, jf. L 41 – bilag 5.”

 

Svar:

 

Dansk Aktionærforening anfører i henvendelsen bl.a., at også andre end Forbrugerombudsmanden bør have mulighed for at være grupperepræsentant i gruppesøgsmål efter frameldingsmodellen. Foreningen bemærker, at man gerne selv vil have mulighed for at rejse frameldingsgruppesøgsmål og være grupperepræsentant.

 

Justitsministeriet kan herom henvise til besvarelsen af Retsudvalgets spørgsmål nr. 5 vedrørende lovforslaget, hvor der er redegjort nærmere for baggrunden for, at lovforslaget er udformet sådan, at alene offentlige myndigheder (efter lovforslaget Forbrugerombudsmanden) kan udpeges som grupperepræsentant i et frameldingsgruppesøgsmål.

 

Dansk Aktionærforening vil efter lovforslaget kunne udpeges som grupperepræsentant i et tilmeldingsgruppesøgsmål, hvis søgsmålet falder inden for rammerne af foreningens formål, jf. forslaget til retsplejelovens § 254 c, stk. 1, nr. 2 (lovforslagets § 1, nr. 10).

 

Med hensyn til Dansk Aktionærforenings bemærkninger om, at der bør kunne bevilges fri proces til et gruppesøgsmål, kan Justitsministeriet henvise til besvarelsen af Retsudvalgets spørgsmål nr. 7 vedrørende lovforslaget. Som det fremgår heraf, vil de almindelige regler om fri proces i retsplejelovens kapitel 31 efter lovforslaget også gælde for gruppesøgsmål.

 

Dansk Aktionærforening anfører, at det i forhold til det finansielle område er vanskeligt at vurdere ”bagatelgrænsen” på 2.000,- kr. for at anlægge gruppesøgsmål efter frameldingsmodellen, idet hovedsagen på dette område ofte vil være et spørgsmål om ansvar.   

 

Lovforslaget er udformet således, at der bl.a. kun er mulighed for at anlægge sag efter frameldingsmodellen, hvis det er klart, at de enkelte krav på grund af deres ringe størrelse almindeligvis ikke kan forventes fremmet ved individuelle søgsmål. Heri ligger, at frameldingsmodellen kun kan anvendes, hvis besværet og den økonomiske risiko ved at gennemføre en individuel retssag ikke står i et rimeligt forhold til det, som den enkelte kan få ud af søgsmålet. Dette gælder, selv om der er tale om et anerkendelsessøgsmål, der f.eks. drejer sig om, hvorvidt sagsøgte har handlet ansvarspådragende. Betingelsen om, at kravene i sagen skal være ”individuelt uprocesbare”, vil således ikke nødvendigvis være opfyldt, alene fordi påstanden i gruppesøgsmålet ikke lyder på betaling af et pengebeløb.