Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 4. december 2006
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af  30. november 2006 følger hermed – i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 10 L 80.
Â
â€Hvorledes vil ministeren sikre at selvejende institutioner oprettet efter "gavemodellen" ikke skal afregne den kommunale grundkapital til beliggenhedskommunen? SpørgsmÃ¥let skal ses i forhold til, at flere af de plejehjem og plejeboligenheder der pt. fungerer som, eller siden kan ønskes omdannet til friplejehjem, er opført som selvejende plejeboliger pÃ¥ særlige vilkÃ¥r (§9A) eller ved at en selvejende institution har doneret den kommunale grundkapital. I henhold til det fremsatte lovforslag vil disse friplejehjem, ikke være sikret drift indtil de vil kunne godkendes, og for de der mÃ¥tte blive godkendt og som allerede en gang har betalt den kommunale grundkapital, vil dette skulle ske en gang til. â€
Svar:
Jeg går ud fra, at der med spørgsmålet refereres til den situation, hvor den kommunale grundkapital til en selvejende almen ældreboliginstitution etableret ved ombygning er tilvejebragt via en gave fra den selvejende institution til beliggenhedskommunen.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget oplyst, at en kommune i almindelighed kan modtage gaver til brug for varetagelse af kommunale opgaver. En selvejende institution kan således donere en gave (i form af et kontant beløb svarende til og med henblik på efterfølgende anvendelse som kommunal grundkapital) til en kommune.
Selvejende almene ældreboliginstitutioner vil efter den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 11, stk. 2, nr. 3, kunne omdannes til friplejeboliger. Ved ansøgning om omdannelse af eksisterende boliger til friplejeboliger skal ansøgeren dokumentere, at der er indgået aftale med kommunen eller andre indskydere om, at grundkapitalen eller andre kapitalindskud skal tilbagebetales. Kapitalindskuddene skal tilbagebetales, dels fordi friplejeboligerne etableres uden for den kommunale boligforsyning, dels fordi friplejeboligleverandøren overtager anvisningsretten til boligerne, jf. lovforslagets almindelige bemærkninger, 2.8. Friplejeboliger etableret via kvote B ved omdannelse af eksisterende bygninger og ved nybyggeri og ombygning.
Da grundkapitalen i den her omtalte situation netop er en gave, vil beløbet skulle tilbagebetales til kommunen ved en omdannelse til friplejebolig. Jeg kan i øvrigt henvise til kommentarer i høringsnotatets pkt. 1.2.4.
Eva Kjer Hansen