Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

MLA/ J.nr. 2006-245

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

Dato: 4. december 2006

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 30. november følger hermed – i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 31 til L 80.

 

­

 

Spørgsmål nr. 31:

 

”Betyder selvbestemmelsen for friplejehjem i forhold til hvem friplejehjemmet vil tage ind som plejehjemsbeboere, at hvis der står 3 ældre på venteliste, som er visiteret, og hvor den øverste er klart den mest akutte plejehjemskrævende af de 3, at driftherre for friplejehjemmet kan springe ned til nummer 3 i køen, og dermed tilsiddesætte den mest plejekrævende?”

 

 

Svar:

 

Friplejeboligleverandøren har den samme anvisningsret som andre private udlejere. Det betyder fx, at friplejeboligleverandøren ikke er forpligtet til at anvise boliger efter et anciennitets- eller behovskriterium.

 

Friplejeboligleverandøren kan derfor frit vælge, hvem på ventelisten, der skal have en bolig. Men friplejeboligleverandøren kan ikke antages at have et incitament til at vælge de mest plejekrævende borgere fra, da disse borgere ofte vil være visiteret til flest ydelser. Friplejeboligleverandøren vil kunne få den største indtjening på borgere med et stort plejebehov.

 

I øvrigt skal det bemærkes, at indførelsen af friplejeboliger ikke fratager kommunalbestyrelsen pligten til at sørge for de borgere, som visiteres til en plejebolig. Det betyder, at den kommunalbestyrelse, som visiterer en borger til en plejebolig, også må anvise borgeren en sådan bolig, med mindre borgeren alternativt ønsker at flytte til en friplejebolig. Friplejeboligleverandørens anvisningsret kan derfor ikke tilskrives et ansvar for, hvor længe en borger må vente for at få løst sit behov for en plejebolig

 

Eva Kjer Hansen

 

 

 

/Charlotte Markussen