Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 4. december 2006
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 30. november følger hermed – i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 53 og nr. 54 til L 80.
Â
â€Hvordan vil ministeren sikre, at privat ansatte i friplejeboligen omfattes af reglerne om magtanvendelse?â€
Spørgsmål nr. 54:
â€Hvordan vil ministeren sikre, at privat ansatte i friplejeboligen kan udøve magt i forbindelse med omsorgspligt?â€
Svar:
Formålet med den sociale servicelovs regler om magtanvendelse er, at der kun anvendes magt, hvor det er absolut nødvendigt. Personkredsen for anvendelse af magt og tvang fremgår (pr. 1. januar 2007) af servicelovens § 124, stk. 2.
Bortset fra anvendelse af magt i akutte tilfælde, dvs. efter den ny servicelovs § 126, stk. 1, om fastholdelse m.v., kræver anvendelse af magt en forudgående sagsbehandling og myndighedsbeslutning, således at der foreligger en konkret beslutning om varighed, omfang osv. af magtanvendelsen. En sådan beslutning vil kunne indbringes for de sociale nævn.
Efter beslutningen om iværksættelse af foranstaltninger – magtanvendelsen –
mod den pågældendes vilje er det kommunalbestyrelsens forpligtigelse at vejlede den, der har ansvaret for at levere serviceydelser til den pågældende borger om den beslutning, der er truffet, og føre tilsyn med, at magtanvendelsen udføres og ophører i overensstemmelse med beslutningen.
De personer, der er omfattet af personkredsen for anvendelse af magtanvendelsesreglerne, er visiteret af kommunalbestyrelsen til de pågældende serviceydelser. Det påhviler kommunalbestyrelsen at vejlede den konkrete serviceleverandør om reglerne, herunder f.eks. om pligten til indberetning m.v.
I forbindelse med den kommende revision af magtanvendelsesreglerne, hvor lovforslag fremsættes i december 2006, vil det blive præciseret, at hjemlen til at udøve nødvendig magt også omfatter f.eks. regionale og private serviceleverandører, herunder leverandører af service i forbindelse med friplejeboliger.
I medfør af § 5 i L 80 skal friplejeboligleverandører certificeres. I den forbindelse kan det indgå, at leverandørerne gøres opmærksom på reglerne om magtanvendelse og f.eks. forpligtes til at foretage indberetninger mv.
Eva Kjer Hansen