Dato:

26. marts 2007

Kontor:

Udlændingelovskontoret

J.nr.:

2006/4000-78

Sagsbeh.:

kjh

Fil-navn:

UI 77, L 93

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 77 ad L 93 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 20. marts 2007.

 

Spørgsmål:

”Ministeren bedes yde teknisk bistand til udformning af et ændringsforslag, som eksplicit undtager personer, der søger om familiesammenføring til en herboende flygtning fra kravet om en indvandringsprøve.”

 

Svar:

Et ændringsforslag kunne udformes således:

 

Ӯndringsforslag til

 

Forslag nr. L 93 om ændring af udlændingeloven og lov om aktiv socialpolitik

(Indvandringsprøve, integrationseksamen, opholdstilladelse med henblik på at søge beskæftigelse m.v.)

 

Til § 1

 

1) Nr. 2 affattes således:

”2. I § 9, stk. 2, indsættes som 2-4. pkt.:

”Opholdstilladelse efter stk. 1, nr. 1, skal endvidere, medmindre særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, afgørende taler derimod, betinges af, at ansøgeren har bestået en prøve i dansk og danske samfundsforhold. 1. pkt. gælder ikke, hvis den herboende person har opholdstilladelse efter §§ 7 eller 8. Ministeren for flygtninge, indvandrere og integration fastsætter regler om den i 2. pkt. nævnte prøve, herunder regler om udpegning af prøveafholdere, om betingelser for deltagelse i prøven, om opkrævning af gebyr for deltagelse i prøven i Danmark samt om prøvens indhold og gennemførelse m.v. Udenrigsministeren fastsætter regler om opkrævning af gebyr for deltagelse i prøven i udlandet.”

 

[Ændring af betingelse om bestået indvandringsprøve]

 

Jeg kan ikke tilslutte mig et sådant ændringsforslag. Efter lovforslaget er der mulighed for at se bort fra betingelsen om en bestået indvandringsprøve, hvis der foreligger særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed. Det kan f. eks. være tilfældet, hvis parterne ellers henvises til at leve som familie i et land, hvor den herboende ikke har mulighed for sammen med ansøgeren at indrejse og tage ophold. Som eksempel herpå kan nævnes en herboende flygtning, som ikke kan tage ophold i hjemlandet, hvor den pågældende fortsat risikerer forfølgelse el. lign.

 

Endvidere vil et sådant ændringsforslag betyde, at herboende flygtninge, der kan henvises til at tage ophold i hjemlandet sammen med ansøgeren, stilles på samme måde som herboende flygtninge, der ikke kan henvises til at tage ophold i hjemlandet sammen med ansøgeren.