|
|
|
Dato: |
||
HBS |
||
L93-IU 81-besvarelse |
||
|
|
|
Besvarelse af spørgsmål nr. 81 ad L 93 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 23. marts 2007.
Spørgsmål:
â€Ministeren bedes yde teknisk bistand til udformning af et ændringsforslag, hvorefter der indføres en procedure med forhÃ¥ndsvurdering i ægtefællesammenføringssager, sÃ¥ledes at ansøger først skal tage indvandringsprøven, nÃ¥r udlændingemyndighederne har konstateret, at de øvrige betingelser for meddelelse af ægtefællesammenføring er til stede.â€
Svar:
Et ændringsforslag kunne udformes således:
â€Ã†ndringsforslag til
Forslag nr. L 93 om ændring af udlændingeloven og lov om aktiv socialpolitik
(Indvandringsprøve, integrationseksamen, opholdstilladelse med henblik på at søge beskæftigelse m.v.)
Til § 1
1) Nr. 2 affattes således:
â€2. I § 9, stk. 2, indsættes som 2-4. pkt.:
â€Opholdstilladelse efter stk. 1, nr. 1, skal endvidere, medmindre særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, afgørende taler derimod, betinges af, at ansøgeren har bestÃ¥et en prøve i dansk og danske samfundsforhold. Den i 2. pkt. nævnte prøve skal først aflægges, nÃ¥r udlændingemyndighederne har konstateret, at de øvrige betingelser for meddelelse af opholdstilladelse er til stede. Ministeren for flygtninge, indvandrere og integration fastsætter regler om den i 2. pkt. nævnte prøve, herunder regler om udpegning af prøveafholdere, om betingelser for deltagelse i prøven, om opkrævning af gebyr for deltagelse i prøven i Danmark samt om prøvens indhold og gennemførelse m.v. Udenrigsministeren fastsætter regler om opkrævning af gebyr for deltagelse i prøven i udlandet.â€
[Indvandringsprøve aflægges efter forhåndsvurdering af ægtefællesammenførings-sag]
Jeg kan ikke tilslutte mig et sådant ændringsforslag.
Hvis udlændingen først skal tage prøven, efter at Udlændingeservice har vurderet, om de andre betingelser for opholdstilladelse er opfyldt, vil Udlændingeservice som følge af den tid, der er forløbet fra den første vurdering indtil prøvens beståelse, være nødt til på ny at vurdere, om de andre betingelser fortsat er opfyldt. Det kan f.eks. tænkes, at den herboende ægtefælle i mellemtiden er flyttet i en ny bolig og ikke længere opfylder boligkravet eller er blevet arbejdsløs.
Udlændingeservice vil således skulle lave dobbelt sagsbehandling.
Indførelsen af en forhåndsgodkendelsesprocedure som den foreslåede vil således medføre forlængede sagsbehandlingstider.
Jeg deler imidlertid bekymringen om den nævnte problemstilling. Ministeriet vil derfor undersøge mulighederne for at finde en model, der så vidt muligt kan tage højde for problemet, uden at dette vil medføre dobbelt sagsbehandling.
Kravet om bestået indvandringsprøve forventes at træde ikraft primo 2009. Der er således god tid til disse overvejelser, og finder ministeriet en fornuftig løsning, vil jeg være villig til at ændre reglen i overensstemmelse hermed.